Avatar billede camsti Seniormester
07. september 2018 - 13:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skabelon

Jeg er i gang med at lave en skabelon i Office365, Word.

En del ting driller mig imidlertid lidt ..

Jeg har brug for et stort tekstfelt - ikke blot en enkelt linie. Hvordan udvider jeg tekstfeltet?
Jeg har brug for afkrydsningsfelter, men jeg kan ikke placere dem præcis hvor jeg vil. Kan det lade sig gøre?

Når skabelonen er færdig-designet skal det låses således at man kun kan skrive i felterne.

Er der mulighed for at gemme skabelonen som PDF - hvor den gemmer egenskaberne i skabelonen?
Avatar billede camsti Seniormester
07. september 2018 - 13:23 #1
Jeg har lige brug for at komme med en uddybning :)

Jeg er klar over at når man vælger et rtf-tekstfelt kan man lave linieskift mm.
Jeg har dog brug for at man kan vælge en specifik størrelse på tekstfeltet så man ikke bare skriver løs. Det udvider også feltet og rykker rundt på den øvrige tekst i skabelonen osv.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. september 2018 - 14:49 #2
En Word-formular virker ikke som formular, hvis du laver en PDF-version. Man kan godt lave formularer i PDF-format, men det er en anden sag.

Sæt indholdet op i tabel(ler) i Word. Sørg for at sætte rækkerne til en præcis højde i dialogboksen Tabelegenskaber. Så vil teksten forsvinde nedenfor det synlige område og dermed indikere for brugeren, at der ikke er plads til mere.

Vær meget omhyggelig med ALLE tabelindstillingerne. Det er vigtigt, at du slår “Tilpas automatisk til indholdet” FRA (dialogboks Tabelegenskaber > fanen Tabel > Indstillinger), så kolonnebredden ikke ændrer sig, når brugerne skriver. Test formularen godt. Antallet af formularer, jeg har set, som er håbløse at udfylde pga. dårlig opsætning, er stort!
Avatar billede falster Ekspert
07. september 2018 - 17:45 #3
Som altid en fin vejledning fra Lene.

Blot en kort uddybning om PDF-formularer. Med Acrobat kan man lave meget avancerede og fine formularer. Men der er som måske bekendt tale om en større udskrivning for at købe programmet.
Avatar billede camsti Seniormester
10. september 2018 - 08:53 #4
Og præcis derfor vil jeg gerne have denne formular til at fungere perfekt! Den skal oven i købet deles således at forskellige brugere skal kunne udfylde felter på skift ...

Jeg arbejder videre på at sætte den op i en tabel.

Foreløbigt tak!

Kan jeg stille yderligere spørgsmål i denne tråd efter at jeg har markeret dit svar som en løsning?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. september 2018 - 10:47 #5
Mig bekendt er der ikke noget teknisk, der hindrer, at der stilles ekstra spørgsmål i samme tråd. Men det er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt. En tråd bør holde sig til det oprindelige spørgsmål for at give klarhed. Noget af ideen med et forum er jo, at flere/mange kan have nytte af et af allerede eksisterende spørgsmål og svar. Desuden vil jeg tro, at færre bemærker et nyt spørgsmål, når der allerede er et svar i tråden, og det kan betyde, at der måske ikke er nogen, som lægger mærke til det og svarer på det.