Avatar billede zoom Praktikant
13. september 2018 - 18:39 Der er 10 kommentarer

harddisk med window og så til mac os x

Hej

Jeg har en ssd harddisk, som jeg skal have installeret i en mac, der er bare den udfordring at der på harddisken er installeret windows styresystem og jeg vil gerne have mac. Hvordan sletter jeg windows styresystemet og installere OSX på den?

på forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2018 - 18:48 #1
Avatar billede zoom Praktikant
13. september 2018 - 19:40 #2
Der ser meget godt ud, men nu sidder jeg og arbejder på en mac lige pt.
Avatar billede Richard Thune Forsker
14. september 2018 - 07:49 #3
Du har ikke forklaret hvad du har og vil.
Vil du bare bruge SSD'en som ekstra harddisk på din MAC så formateret du bare fra diskværktøj.
Vil du erstatte din MACs harddisk med SSD'en og bevare data, så er det nemmeste at lave en diskklon med Carbon Copy Cloner eller Super Duper.
Avatar billede zoom Praktikant
14. september 2018 - 16:21 #4
Okay, jeg har ikke været tydelig nok med hvad jeg har ment. Jeg har en mac, hvor jeg gerne vil have skiftet harddisken til en ssd harddisk, om dataen bliver gemt er lige meget. sagen er at på den ssd harddisk jeg har, er der installeret windows på, kan jeg ved at sætte ssd harddisken i min mac formatere den til os x, eller hvordan?

Hvordan er fremgangsmåden?
Avatar billede Richard Thune Forsker
14. september 2018 - 17:44 #5
Så burde du kunne bruge dette
https://support.apple.com/da-dk/HT204904
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2018 - 17:49 #6
Jeg har ikke en Mac, så det kan jeg ikke svarer på.
Men jeg mener, at en Mac kan se en Windows installation, så du kan da prøve
først at sætte den Windows til USB på Mac. Så kan Mac vel formatere disken til
Mac format, hvorefter du kan sætte disken ind i Mac computeren. Det er da værd at prøve, hvis ingen kommer med et bedre bud.
Avatar billede Richard Thune Forsker
14. september 2018 - 17:54 #7
Lidt mere uddybende. Da du skifter harddisken, har du forresten checked at SSD'en kan bruges på MAC, og så ikke har et brugbart operativsystem skal du starte op med Alternativ-komando-R og så vælge at slette harddisken, det er udemærket beskrevet i nederste del af den instruktion jeg linkede til.
Avatar billede zoom Praktikant
15. september 2018 - 21:23 #8
Er ret sikker på den fungere på mac. Dog kan jeg ikke starte på med Alternative-komando-R, da der harddisken er en windows udgave på, så når jeg starter op, starter den windows på. Kan jeg slette harddisken fuldstændigt og derved installere mac på den efterfølgende?  i så fald, hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2018 - 13:03 #9
Ja selvfølgelig fungerer den SSD  på Mac, men jeg tror ikke, at du har prøvet #6.
Alternativt, få en bekendt, som kører Windows, til at installere MiniTool og formater disken til Mac den vej. Ellers har jeg ikke mere på "hylderne".
Avatar billede INK Ekspert
18. september 2018 - 17:18 #10
Husk at din Mac skal være på internet når du starter med Alt-CMD-R.
Gør som #5 og #7 beskriver, det virker.