Avatar billede Jacob-bb Praktikant
19. september 2018 - 11:11 Der er 5 kommentarer

Gøre hjemmeside mobil optimeret?

Jeg arbejder med 2 forskellige sider indenfor teoriprøver:
https://www.bedrebilist.dk/ - Der ikke er optimeret til mobil og
https://www.kørekortportalen.dk/ - Er optimeret til mobilen.

BedreBilist er desværre kodet i et specialsprog, som ingen i firmaet kender til. Så jeg kan ikke bare opdatere et tema, som den Kørekortportalen, der er lavet i Wordpress.

Hvor meget skal der til for at lave BedreBilist mobiloptimeret?
Kan man bare optimere udvalgte sider (og ikke hele siden)?

Jeg ved godt det er et bredt spørgsmål - og jeg har bare brug for nogle overordnede svar,

PFT
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. september 2018 - 12:53 #1
Hvis du vil programmere det helt fra bunden selv, så skal du sætte dig ind i, hvordan @media tagget fungerer (i css). Det giver dig en mulighed for at fortælle browseren, hvordan det ser ud, alt efter hvor bred en skærm brugeren kommer med, og derved kan du gøre det responsivt -- hvilket i øvrigt også er et godt begreb at søge lidt op på :)

Hvis du vil have lidt mere hjælp, kan du orientere dig mod Boostrap, som er et JS-bibliotek, der kan håndtere meget af det for dig.

Endelig, hvis du vil have det allernemmest, og I alligevel er ude i at lave siden om fra bunden, så kunne det måske være en god ide, simpelthen at flytte det ind i noget Wordpress, eller andre lignende CMS-systemer. Fordelen her er nemlig, at så kan du ved hjælp af det rette tema få hele responsivitets-delen gratis :)

Og ja, ved de to første løsninger vil du typisk selv kunne bestemme, hvilke sider, der er responsive, og hvilke der ikke er. Ved den sidste løsning, vil det nok typisk være sådan at man vælger enten-eller for hele siden.
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. september 2018 - 12:54 #2
Hov, sorry:
Boostrap == Bootstrap
http://getbootstrap.com/
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. september 2018 - 13:03 #3
Hvis du er frisk på css-vejen, så er her en god startguide:
https://www.jacobworsoe.dk/responsive-design-3-nemme-trin/

Bootstrap:
http://getbootstrap.dk/getting-started/
Avatar billede claes57 Ekspert
19. september 2018 - 14:19 #4
jeg ville vælge wordpress - dels er det meget fleksibelt, dels opdateres det (hvis du opdaterer det på dit domæne) og evt fejl og farer luges ud.
Der kommer nye enheder, og wordpress opdateringer tilpasser sig de muligheder, stort set uden, at du skal røre en finger.
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. september 2018 - 15:01 #5
Sådan set enig med claes57. Men det er også en stor side at flytte over i et CMS, i hvert fald, hvis man ønsker at fastholde alle funktionerne.

Prøvede at lure lidt på, om det er lavet i et andet CMS, som man kan opdatere, men kunne ikke rigtig finde noget. Det eneste jeg fandt var, at man her:
https://w3techs.com/sites/info/bedrebilist.dk
...mener at den er lavet i ColdFusion. Det kender jeg ikke selv, men det kan være, det kan hjælpe jer videre...

Det lidt sjove ved siden er jo, at den faktisk er responsiv helt ind til 1010px bredde. Men så har man stoppet der. Så jeg tror faktisk I kan komme langt med et par @media tags i CSS'en hvis det bare er udvalgte sider, der skal være responsive.