Avatar billede plok Forsker
20. september 2018 - 17:20 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

HJÆLP - Mulig fupsælgere fra mobilselskaber ringer - og har alle mine oplysninger!

Hej.

Jeg blev i forgårs ringet op af en sælger fra Telmore.

Han gav mig et tilbud på følgende:

• 4 stk mobil abonnementer
• Fri tale, sms & mms
• 6 GB i EU
• Fri data (1000GB uden begrænsning)
• Pris = kr. 139,- / mobil abonnement

Jeg ringer så til Telmore idag, og de kan godt se at jeg er registreret i deres system men kun med 15 GB data?

Jeg talte i forgårs med en given sælger der kalder sig Benjamin, men ham kender de ikke?

Nu her for 10 min siden bliver jeg ringet op af Fullrate som også vil give et tilbud, men da jeg fortalte min historie omkring Telmore, så sagde han bare "hallo, hallo" og lagde på!

Problemet er at de/Benjamin har alle mine personlige oplysninger, også CPR. NR.

Er det noget I kender til, om det er snyd eller bare en dårlig sælger?

I tilfælde af at det er fup, hvad skal jeg så gøre?

God dag.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2018 - 17:24 #1
når de ringer, sig "jeg skal ikke ha noget" og læg på
Avatar billede plok Forsker
20. september 2018 - 17:27 #2
Propblemet er at jeg har sagt ja, men er kommet ud af det igen.

De har dog mine oplysninger, hvad sker der ved det - og hvad for de ud af at lave denne form for svindel?

Nummeret der ringede er: 23984089 - når jeg googler det, så kommer der en masse med svindel!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2018 - 18:02 #3
Så vidt jeg kan se, er det en salgsagent fra Telmore - d.v.s. ansat i et telemarketing firma for at sælge for Telmore.

Derfor kender de ham naturligvis ikke, når du ringer til selve Telmore.

Men det betyder SANDSYNLIGVIS også at der er et firma bag, og med de ny GDPR regler BØR de behandle bl.a. CPR nummer fortroligt.

Lidt store bogstaver, fordi der ingen 100% garanti er - mange telemarketing virksomheder er berygtede for deres påtrængen - måske er Telmore godt klar over det, og derfor lader de som om de ikke rigtig er bekendt med hvem det er...

Men i bund og grund - du kan ikke gøre noget. Bare håbe dine informationer ikke bliver misbrugt, og så ellers være opmærksom det kommende årstid. Bliver du pludselig tilmeldt noget du ikke er bekendt med, skal du selvfølgelig reagerer hurtigst muligt.

Læs mere her: https://www.dkr.dk/it/identitetstyveri/ - hvor der også er et link til at spærre dit CPR nummer, så man ikke kan oprette kredit, uden at kreditselskabet skal dobbelttjekke.

Og så sov ellers roligt om natten - den overvejende sandsynlighed er at der ikke sker noget som helst.
Avatar billede plok Forsker
20. september 2018 - 18:18 #4
#3 Men du tror ikke at disse typer plejer at misbruge ens CPR. nr ?
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2018 - 18:27 #5
Næste gang de ringer skal du bede dem om at slette dine oplysninger.

Vigtigt at du får dem til at bekræfte at de har hørt dig at de nok skal gøre det.

Så er de nemlig tvunget til at fjerne dig fra deres system.

Kan være du skal gøre nogle enkelte gange, men så hører du heller ikke fra dem mere.
Avatar billede plok Forsker
20. september 2018 - 19:05 #6
#5 mange tak
Avatar billede kurtba Ekspert
21. september 2018 - 00:25 #7
Ring til Telmore igen og forlang, at de finder ud af, hvem du har talt med, da du tegnede et abb. Hvis de ikke kan se det, kan du meddele dem, at så kan de jo heller ikke sige/bevise, at du overhovedet har tegnet et abb. hos dem. Hvis det er tegnet via et telemarketing selskab, må Telmore tage fat i selskabet og få dem til at finde ud af, hvem der tegnede dit abb. Det er de nødt til at kunne se, idet disse sælgere jo får provision pr. tegnet abb. De er nødt til at kunne finde disse oplysninger for at kunne holde dig fast som værende en, som har tegnet abb. hos dem.