Avatar billede FenjaX Juniormester
27. september 2018 - 15:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med formel (igen)

Jeg fik vist ikke forklaret mit problem så godt, så forsøger igen.

Min nuværende formel er denne: =SUM.HVIS(H6:H991;">1";C6:C991)

H indeholder det antal kilometer en minibus har kørt.

C indeholder det antal biler som passagerene ville have brugt, hvis ikke de kunne køre i bussen sammen.

Jeg ønsker at vise et samlet resultat af hvor mange KM der er sparet, når man tager minibussen.

Jeg tæller kun kilometer, når brugerne af bussen skulle have kørt i 2 eller flere personbiler. Erstatter bussen kun 1 bil, skal kilometerne ikke tælles med.

Hvordan får jeg en ekstra "hvis" del ind i formlen, så den ved at når der er mere end 2 biler erstattet, skal den ikke kun lægge summen til det samlede antal, men også lægge samme antal oveni pr. bil?

Når bussen mandag har kørt 500 km(H6), og der er sparet 2 biler(C6), skal mit resultat således gerne være: "500 KM sparet"

Skriver jeg nedenunder at bussen tirsdag har kørt 100km(h7) og der er sparet 4 biler(C7), ændre resultater sig automatisk til:  "800 KM sparet"

Er der nogen der har en ide til hvordan dette kan lade sig gøre? Hvis det overhovedet er muligt?

Tager også gerne imod andre løsningsforslag.
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2018 - 15:44 #1
Det hjælper ikke meget, at du opretter et nyt spørgsmål, fordi du ikke fik et svar du kunne bruge, på det første. Så det er en dårlig ide, at have 2 spørgsmål åbne, som er om det samme emne.

Det du kunne gøre, er at uploade det Ark som du bruger. Så var der en bedre chance for at se, og forstå din problemstilling!
Avatar billede FenjaX Juniormester
27. september 2018 - 16:11 #2
Det må du undskylde - har vist haft lidt for meget om ørene på det sidste, tænkte ikke over det. Jeg skal have arket færdigt snart og tidspresset har vist kvalt min hjerne en anelse. Selvom det er frivilligt arbejde vil jeg helst gerne give dem et godt resultat.

Jeg undskylder min uvidenhed men kan ikke se hvordan det skulle være muligt at dele arket, da man ikke kan uploade hverken billeder eller filer på forummet.
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2018 - 16:33 #3
Du har ikke nød at undskylde. Det var kun en høflig pointer om, det med at have 2 samme spørgsmål. ;-)

Du kan uploade ved at bruge f.eks.  www.dropbox.com  der kan du oprette en konto gratis, og derved få adgang til at uploade din fil, som du så kan dele, ved hjælp af et Link du får når du uploader en fil til din dropbox konto.
Avatar billede FenjaX Juniormester
27. september 2018 - 17:07 #4
Det havde jeg slet ikke tænkt på - og jeg bruger endda dropbox til mit arbejde.

Her er link, har fjernet lidt fra det fordi der var tlf. nr i men eller er det præcis det samme: https://www.dropbox.com/sh/fkkkkt0vaqabc18/AAC1uRdHS6TI5AaLG3XKakOfa?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2018 - 20:52 #5
Avatar billede FenjaX Juniormester
27. september 2018 - 21:01 #6
Tusind tak til Ebea der er dagens helt ^^
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2018 - 21:10 #7
#6  -  Du er velkommen ;-)