Avatar billede dcedata1977 Mester
29. september 2018 - 18:15 Der er 15 kommentarer

hvordan installere jeg ubuntu på raspberry 3B+

Hej

hvordan installere jeg ubuntu på min raspberry pi 3B+ ?

jeg bruger iMac som OS :) og bruger etcher til at "brænde" min SDKORT med og den kommer ikke med fejl

den starter op men kommer ikke videre med boote op. så jeg kan installere Ubuntu med.

Grunden til at jeg vil prøve med Ubuntu er at jeg vil kører med en statisk ip, og det kan jeg ikke finde ud af i en terminal.

vil prøve om den kan kører som en NAT router. bare for sjov. så al trafik kører igennem den det er kun som et hygge projekt.

på forhånd tak
Avatar billede puren Ekspert
29. september 2018 - 19:03 #1
Canonical som laver ubuntu har ikke lavet en ARM udgave.. så ikke muligt men debian har lavet rasbian (NOOBS) hentes her https://www.raspberrypi.org/downloads/noobs/

men ville nok anbefale at få noget kendtskab til komando promt da det er meget næmmer  end via en GUI
Avatar billede jk45 Forsker
29. september 2018 - 19:40 #2
det nærmeste du kommer er denne https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/
Men som #1 skriver er debian udgaven også med grafisk bruger interface. Når det er sagt er det blot 1 fil der skal redigeres for at opnå den fast ip.
det gøres med kommandoen "nano /etc/network/intefaces"ipadress
her tilføjer du under linien "allow-hotplug eth0"
address <ipadresse>
netmask <255.x.x.x>
gateway <router ip>
og trykker ctrl+w og derefter ctrl+x
herefter rebooter du
Avatar billede puren Ekspert
29. september 2018 - 20:17 #3
#2 et reboot er måske lige voldsomt nok man kan jo nøjes med at reboote netværks servicen
Avatar billede jk45 Forsker
30. september 2018 - 05:22 #4
#3 jeps men den enkle måde er jo bare et reboot :)
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 12:18 #5
#2

skal jeg ikke bruge en dns server ? f.eks 8.8.8.8 og 8.8.4.4

mit nu værende netkort ser sådan ud

eth0

adress 192.168.0.50
subnet mask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1

eth1

adress 10.0.0.1
subnet mask 255.0.0.0

eth0 er til internettet og eth1 er til lokal netværk

jeg bruger denne

sudo apt-get install mc til at "surfe" mellem de forskellige config filer

tak for jeres svar :)
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 12:19 #6
#1 jeg bruger noobs nu :)
Avatar billede puren Ekspert
30. september 2018 - 12:58 #7
Jo selvfølgelig skal du have en dns indstilles i resolv.conf som under /etc/
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 12:59 #8
#7 hvordan mener du ?

alså under

/etc/resolv.conf ?
Avatar billede puren Ekspert
30. september 2018 - 13:13 #9
Yes sir
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 13:22 #10
findes der en guide til hvordan jeg sætter min PIserver op ?

for jeg er ikke hel med på det.

den ligner meget linux så der må da være en guide til hvordan jeg sætter den op som router :)
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 13:29 #11
vil gerne printe den guide ud på papir så jeg ved hvordan jeg skal gøre det igen :)
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 14:22 #12
nu har jeg prøvet at sætte en statisk ip. men jeg kan ikke få den til at virke

hvilken fil skal jeg åbne ?
Avatar billede dcedata1977 Mester
30. september 2018 - 17:43 #13
nå fandt ud af at jeg har glemt at skrive

auto eth0
auto eth1

inden jeg skriver ip adressen :)

hvordan installere jeg en dhcp server på dyret ?
Avatar billede Jessica84 Novice
24. maj 2019 - 06:11 #14
Er det muligt at uploade billedet efter hvad du har gjort? Så mange mennesker vil ikke have en anden 3B Raspberry at forberede OS. Kan du uploade billedet efter ændringer?
Avatar billede Jessica84 Novice
25. maj 2019 - 06:28 #15
Kan du uploade billedet efter ændringer?
https://www.mcd-voice.me/