Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 15:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Skift baggrundsfarve i celle

Jeg har lavet et time regnskab til min søn, nu er mit spørgsmål så om man kan tvinge cellerne K3 til Q3 med en baggrundsfarve hvis opslag i celle P3 er angivet med tekst feks. ARB, FERIE eller FRI dette bliver hentet fra andet ark med datavalidering dog skal der intet farve være i cellerne K3 til Q3 hvis celler P3 er tom.

Han skriver sine start timer i celle K3 og slut timer i celle L3 så regner den selv pause ud i celle M3 hvis hans timer overstiger 6 timer.

M3 hvor hans pauser bliver regnet ud har formatering =HVIS(N3="";"";HVIS(N3>6;0,5;0))

Celle N3 regner så hans timer ud med pause og har formatering
=HVIS(L3="";"";(L3-K3)*24)

O3 regner hans timer ud minus pauser og har formatering
=HVIS(M3="";"";(N3-M3))

Nu kommer vi så til datavalidering i celle P3 den har jeg sat til "Liste" med formatering =Lønarter!$A$2:$A$7 i disse celler kan man vælge ARB, FERIE, FRI eller man kan vælge et tomt felt for ingen ting, det jeg så gerne vil have den til at gøre er at hvis en af følgende er valgt fra listen ARB, FERIE, FRI skal den give cellerne K3 til Q3 en baggrundsfarve feks. rød men hvis tomt felt er valgt så de ingen farver have, kan dette lade sig gøre ?
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 15:19 #1
Rettelse

Hvis der vælges i celle P3 ARB skal der ingen baggrundsfarve være, hvis man vælger FERIE skal baggrundsfarve være rød eller hvis man vælger FRI skal baggrundsfarve være Grøn noget i den stil ?
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2018 - 16:03 #2
Hvis jeg forstår dig korrekt, så marker dit område (K3:Q3), og gå ind i "betinget Formatering", og vælg "Ny regel", og "Brug en formel t......", og så indsæt denne formel. Den kan du bruge til at vælge den farve du ønsker, ud fra teksten du vælger i Formlen.
=HVIS($P$3="ARB";SAND)
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 16:37 #3
Tak for hurtigt svar det funger bare 100% :-)
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 16:41 #4
Ups hvordan får jeg alle celler P3 til P128 til at skifte farve alt efter hvad jeg vælger lige nu virker det jo kun i P3 ?
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 17:03 #5
Måske jeg skal forklarer mig lidt bedre

Det er jo et time skema jeg har lavet efter dage og datoer

DVS. i celle I3 til I128 står dage og i celle J3 til J128 står der datoer frem til året slutter.

Så vil jeg gerne have alle celler fra K3 til K128 i farve en af gangen alt efter min søn taster hans timer ind hverdag.

EX:
I dag taster han sine timer ind i celle K3 og L3 vælger "ARB" og alle cellerne K3 til Q3 får en baggrundsfarve har valgt gul og virker efter hvad du skrev før.

Men i morgen taster han så nye oplysninger ind og vælger "ARB" igen så skal der komme den samme baggrundsfarve i cellerne K4 til Q4

I over morgen taster hans så nye oplysninger ind og vælger feks "FERIE" så skal cellerne K5 til Q5 feks. får farven rød (Jeg ved godt jeg skal oprette en ny regel til FERIE" og vælge en farve.)

Så hvordan laver jeg en regel eller formatering i P3 til P128 uden jeg skal oprette 128 nye regler ?
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2018 - 17:07 #6
#4  -  Du vælger hele området det skal dække (P3:P128)! Og så ændrer du formlen ($ Dollartegnets placering), til at være sådan:  =HVIS($P3="ARB";SAND)
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 17:28 #7
Så det kun P3 der får en farve

Nu skal den jo dække cellerne K3:Q3 til K128:Q128 alt efter om jeg vælger ARB eller FERIE i celle P3 i dag eller i morgen nye oplysninger i P4, P5 osv ellers skal alle de andre celler ikke have farve før der indtastes oplysninger i dem

Så når jeg vælger i morgen ARB i celle P4 skal den have en farve i cellerne K4 til Q4 alle andre celler fra K5:Q5 til K128:Q128 skal ikke have farve.

I over morgen kommer der så oplysninger i K5 og L5 vælger ARB I P5 og så skal den så først der lave farven.

Håber jeg har forklaret mig lidt bedre ?
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2018 - 17:49 #8
#7 - Nej, hvis du laver som beskrevet i #6, så gælder det hele området.
Her er en lille test fil, som er markeret i P3 og nedefter. Der kan du se formateringen, hvis du kigger på formlerne i betinget formatering.
https://www.dropbox.com/s/58btc55tzbkbpkn/formatering-test.xlsx?dl=0
Avatar billede Nummee Mester
30. september 2018 - 18:52 #9
Så virker det mange tak endnu engang :-)
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2018 - 19:27 #10
#9  -  Du er velkommen ;-)