Avatar billede Dan Hansen Juniormester
02. oktober 2018 - 15:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Listbox med multiselect og filterfunktion

Jeg har et regneark, med 2 kolonner.

Kolonne C = Kundetype
Kolonne D = Kundenavn

I kolonne C kan jeg via datavalidering, Liste vælge mellem følgende typer:
Type A
Type B
Type C

Via noget VBA kode, har jeg fået listen til at vælge flere typer, dvs, hvis jeg ført vælger Type A i dropdown listen og efterfølgende Type C, så kommer der i cellen til at stå "Type A, Type C"

Lige over min liste over kunder, vil jeg gerne lave en filtreringsfunktion.
I dag bruger jeg udsnit, men efter funktionen med Multiselect, virker den ikke efter hensigten.

Jeg vil jo gerne kunne vælge at filtrere på alle kunder, som har bestemte kundetyper på sig.

Fx.
Lad os sige jeg har følgende kundetyper:
Type A
Type B
Type C

Kunde 1 er en Type A og en Type C
Kunde 2 er en Type B
Kunde 3 er en Type B og en Type C
Kunde 4 er en type C

Nu vil jeg i filtret godt kunne filtrere på alle kunde med Type A - hvilket jo så skal give mig Kunde 1 + Kunde 2.
Samtidig vil jeg også gerne kunne vælge at se alle Type A og samtidig alle Type C.
Det skal jeg så give mig Kunde 1, kunde 3 og kunde 4.

Hjælp mig - hvad gør jeg lige her?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
02. oktober 2018 - 15:40 #1
Ups - filtrering på Type A, skal kun give Kunde 1 selvfølgelig!
Avatar billede kim1a Ekspert
02. oktober 2018 - 19:43 #2
Den vba kode der skriver hvad du angiver af type, kunne den ikke i stedet for at skrive i samme felt, skrive i kolonner efter dine data?

På den måde kunne du filtrere ude i disse kolonner på en nem måde?

Alternativt kan du bruge tekstfilteret. Jeg ved ikke om du type A er et generisk udtryk for noget andet i din rigtige data, men hvis du filtrerer på tekst indeholder A B og/eller C så kan du stadig bruge den kolonne du har.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. oktober 2018 - 01:30 #3
Kim1A >> Tak for input.
Havde også tænkt om noget i den retning kunne gøres.

1: Jeg vil helst, at man ud for kundenavnet, kan se kundetypemarkeringerne - det giver et overblik når man lige kigger ned over listen.
2: Type A er blot for at gøre det mere simpelt her i beskrivelsen - typerne er lidt mere komplicerede - fx. "Hjemme- & sygepleje" og "Praktiserende læger"
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. oktober 2018 - 01:34 #4
#Kim1A -> Hvis man ved vælg i dropdown listen, kunne tilføje de samme valg, til nye tomme og skjulte kolonner/celler ude til højre for kundenavnet, og samtidig have dem ude til venstre - så kunne man måske filtrere på de kolonner/celler og få det ønskede resultat.

Så skal det dog lige tilføjes, at hvis man slette indholdet i venstre kolonne (Kolonne C), så skal arket også rydde alle kolonner ude til højre for kundenavnet.

Jeg tænker ikke pt. at en kunde får mere end mellem 1-5 typer markeret på sig.