Avatar billede olekaare Juniormester
05. oktober 2018 - 11:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Skl batteriet aflades helt eller delvist eller slet ikke?

Jeg har netop anskaffet mig et nyt genopladeligt Li-on Battery Pack, model 1526 (Rating 11,1 V -- 6600mAh /73Wh) til min bærbare computer, men er i tvivl om, hvad der er bedst for batteriet med hensyn til levetiden:

1: Altid fuldt opladet med strømforsyningen tilsluttet
2. Delvis afladet før genopladning
2.Helt afladet før genopladning

Håber på svar desangående, idet jeg ikke kan finde et præcist svar på nettet

På forhånd tak :-)
Avatar billede Slater Ekspert
05. oktober 2018 - 11:51 #1
Altid fuldt opladet er bedst til li-ion batterier. Det modsatte var tilfældet med gammeldags ni-cad batterier, og visse andre typer er anderledes igen.

Et li-ion batteri har det allerbedst hvis det aldrig kommer under ca. 80% opladning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2018 - 11:59 #2
Enig - kører du det meste af tiden med strøm på, og kun bruger batteriet lejlighedsvis, vil batteriet holde nærmest uendeligt (undtagelser kan selvfølgelig forekomme). Jeg har et par maskiner på op mod 10 år, hvor batteriet ikke er meget dårligere end det var fra nyt af.

"Slides" det ved mange afladninger, holder det i værste fald under et år. Det ses eks. på en del mobiltelefoner med for lille batteri - de slides kraftigt, og ville ikke kunne holde 3 år... - men bliver dog typisk skiftet noget inden :-)
Avatar billede bpb Seniormester
05. oktober 2018 - 20:50 #3
Hej, der er mere at sige om den sag.  Li-ion batterier, og vores forståelse af hvordan de virker, forfines hele tiden.

Masser af oplysninger kan findes på Battery University's sider.  De er lange og indiklede.  En opsummering kan findes på

https://nordic.businessinsider.com/the-best-way-to-charge-your-smartphone-2018-1?r=US&IR=T

Men det bedste er at søge på f.eks.  Should a Li-ion battery be fully charged?

Et par gange om året kommer min Lenovo bærbar med en advarsel om, at det er  "kontraproduktivt"  for batteriets levetid at være fuldt opladet hele tiden, på dansk med kinesisk accent.  Hvad Lenovo forventer at jeg skal gøre, er ikke rigtig klart.

Derfor har jeg boret lidt i emnet.  Så nu forsøger jeg at holde batteriet i min smartphone mellem 50 pct. og 75 pct. af fuld opladning det meste af tiden.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2018 - 22:51 #4
Her kan du læse hvad forskerne mener om de forskellige batterityper og hvorledes de bør vedligeholdes.
Avatar billede Heidi Lykke Jensen Praktikant
26. november 2018 - 22:51 #5
Det er altid en fordel at aflade batteriet helt inden du lader det op på ny. Og når den så skal lades op, skal den lades helt op, ikke blot lidt. Det sidste en lader gør, er at pakke det holdbare strøm på dit batteri, derfor er det vigtigt den får lov at lade op, til den er fyldt fyldt.

Selv bruger jeg min computer mens jeg lader, og når jeg ved den er ladet 100% op kobler jeg strøm fra, og så kører jeg til den igen skriger på strøm efter et par dage.

Ved at lade den stå til strøm hele tiden, forringer du batteriet, da den ikke får brugt det nederste strøm, og ligeledes aldrig får ladt det gode strøm på.
Avatar billede Slater Ekspert
27. november 2018 - 07:40 #6
Heidi, Det er overhovedet ikke korrekt, som det allerede er blevet nævnt flere gange her.

Det er ikke spor sundt for batteriet at gøre sådan. Og hvad er "det gode strøm"? Det giver jo ingen mening.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. november 2018 - 08:40 #7
Jeg kommer også til at skrive - det  lyder da som noget vrøvl at at bilde andre ind.

MEN - der er altid flere sider, og ingen af os er vel at regne for forskere inden for Li-On teknologi, så jeg er da åben for nyfortolkninger, hvis du kan linke til relevant dokumentation.

"Ved at lade den stå til strøm hele tiden, forringer du batteriet": Det var gældende i gamle dage med NiMh og NiCd batterier, specielt med en billiglader der ikke selv slog fra når batteriet var ladet op. Er du sikker på din viden om batterier ikke gik i stå i 90´erne? - jeg har flere maskiner der er 10+ år gamle, og som netop har været arbejdet på med strøm på konstant, undtagen ved møder m.m. - vel at mærke det meste af tiden som arbejdsmaskiner, altså dagligt. Disse har nok mistet 20% af den oprindelige ladeevne, men det er vel acceptabelt efter 10 år... - til gengæld oplever jeg folk der har smadret deres batteri på under et år, ved.... - netop gentagende gange at dybdeaflade det.

Så prøv at forklare hvor du har "God strøm", "Nedre strøm" og "Holdbar strøm" fra... - jeg har ikke hørt om begreberne før, men vil gerne lære nyt :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. november 2018 - 10:03 #8
Som også nævnes i denne tråd, er der universel enighed om at batteri altid bør være tilsluttet strømforsyning. Det med afladning, og at batteri blev "doven" gjaldt tidligere typer batterier, ca. før år 2000.

Jeg har heller ikke tidligere hørt om "God strøm", "Nedre strøm" og "Holdbar strøm"
Men er da modtagelig for fornuftig forklaring (Hvis den findes)
Avatar billede larsini Seniormester
27. november 2018 - 10:32 #9
helt enig med #7 og #8