Avatar billede Finn Novice
10. oktober 2018 - 21:23 Der er 4 kommentarer

Dårligt netværk på gammel computer

Hjælp!!!
Min gamle mormor på 80 har en Asus computer Windows 2007. Internettet virker  dog rigtig dårligt, hvis man tage den med ind i et andet værelse end modemmet.
Hvis jeg kører hastighedstest på min mac så kører den 50/20 så det er ikke problemet. Tænker det er fordi computeren er gammel, men det skal helst  ikke skiftes ud, så kan hun ikke finde
Så mit spørgsmål er:  Kan man købe en "dims" og sætte i computeren, så nettet virker ? vi vil meget gerne undgå at trække en ledning gennem hele huset.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. oktober 2018 - 23:35 #1
Hvis du mener, at signalet i huset er godt nok, skal du nok kigge på et nyt netkort til pc.en i stedet for. Det kunne f.eks. være denne
https://www.eurodk.com/en/products/alfa-wifi-usb/alfa-awus036nhr
Den er med 5 dbi antenne, hvilket betyder, at den suger signalet meget kraftigere ind. Lidt nede på linket, kan du se, at du  kan tilkøbe en 9 dbi antenne, hvilket gør at den suger signalet endnu kraftigere ind.
Jeg har den selv, idet jeg har brug for på campingpladser, hvor wifi signalet i visse områder er meget dårligt, at kunne få fat i det trådløse netværk.
Det er altså noget, som virkelig giver et kraftigt signal. Generelt har jeg ingen problemer i mit eget hus, hvor jeg har flere accespunkter opsat. Med det indbyggede netkort i min pc, kan jeg "kun" se 2 naboers netværk, udover mit eget.
Signalet på deres netværk er meget dårligt. Hvis jeg sætter ovenstående netkort i og sætter 9dbi antennen til, kan jeg se 9 netværk, og flere af dem kan jeg se med rimeligt godt signal.
Jeg har selv handlet med ovenstående firma, som ligger i Letland, da det var absolut billigste tilbud på dette netkort. På Amazon koster det mere end dobbelt så meget.
Handlen var helt problemfri.
11. oktober 2018 - 00:29 #2
Windows 2007 ???? er det Windows xp vista 7 ?
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2018 - 09:55 #4
Har altid en "håndfuld" af disse til mine "ældgamle" computere liggende.

De gør til prisen en kæmpe forskel ;)

Denne er normalt alt rigeligt.. Og taler vi om en bærbar, så fylder den meget lidt i computerens usb stik.
https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/tp-link-wireless-n-nano-usb-adapter-150-mbps.html

Denne er kraftigere, men stikker lidt længere ud på den bærbares usb.
Hvilket KAN være lidt upraktisk.
https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/wireless-usb-dongle-300-mbps.html