Avatar billede Bonke Novice
13. oktober 2018 - 12:26 Der er 12 kommentarer

Optage fra tv til vhs

Jeg har digitalt tv et - Blaupunkt - og en Panasonic VHS VCR x-60
på TV er bagpå rund antenne indgang
flere HDMI indgange
tre farvede - som jeg bruger via shart ledning til DVD afspiller
ikke shart stik - indgang

på  VHS er to runde indgang til signal - fint nok
to Shart indgange
skal jeg bruge en overgang fra shart stik til HDMI ledning

kan VHS optage digitalt
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 12:40 #1
VHS er et analogt format og kan ikke optage digitalt.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 12:43 #2
De to runde indgange på VHS er det rød og hvid phono, så er det lyd indgang så man kan optage musik på VHS optageren.
Den ene scart på VHS formoder jeg kører både som ind og udgang.
Hvor modtager du dit tv signal fra?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 12:54 #3
Man kan konvertere et digitalt udgangs signal ned til et scart stik, men det kræver at en af de hdmi porte du har bagpå tv evt virker begge veje.
Mulighed er også hvis du modtager signal analogt gennem en antenneforening at du splitter signalet bagpå tv og sætter et antenne stik i din VHS optager. Du skal dog være obs på at lyd er i mono og billede ikke i scart kvalitet.
Avatar billede Bonke Novice
13. oktober 2018 - 12:54 #4
Mange tak
Ja 1 rød og 1 hvidt på VHS
Det er fællesantenne  - jeg sætter rundt antenne fra - dåse på væg til VHS - fra VHS til TV
Fra VHS til TV har jeg altid brugt Scart stik

(Er nu via adaptor til tre farvede på TV - dem bruger jeg også til DVD)

der er to Shart udgange på VHS - den ene er til TV - den anden er til serieforbindelse af flere VHS feks

Jeg kan godt afspille fra VHS og til TV
men vi gerne optage Hansi Hinterseer på søndag aften på dk4

mange tak
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 12:59 #5
Og du kan ikke sætte din VHS til at opsøge de kanaler din fælles antenneudbyder leverer?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 13:01 #6
Formoder de kanaler du kan se over tv ikke behøver et kort for at se og at alle dem i har er åbne?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 13:02 #7
Hvordan er kanaler opsøgt på tv? Som analogt eller digitalt?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2018 - 15:09 #8
vhs kan optage det tv-signal, du har på antenne-kabel - lad vhs søge kanaler (se instruktionsbog), og den kan optage alle, som viser billede. Du kan ikke optage fra tv, kun fra antennestik.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 16:44 #9
#8 Kan man være 100% sikker på at det er analoge kanaler der kommer ud af stikket i væggen fra antenneforeningen?
Signalet kan jo måske passere gennem VHS og til tv uden at man kan opsøge dem på VHS optageren
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2018 - 17:19 #10
hvis man lader vhs søge kanaler, og sætte tv'et til at vise fra vhs, så har man de kanaler, der kan optages. Alternativet er ny optager.
Mit Philips tv kan dog have en harddisk tilsluttet direkte, så jeg kan 'timeshifte' (pause i visning til tissepause, så den optager den viste udsendelse og viser samtidigt de +2 minutter jeg kom bagud forskudt) eller optage udsendelser som en optager normalt. Det er 100% digitalt. Anbefaler her en 2½" disk, da de kan køre uden blæser og strømforsynes fra tv.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 17:35 #11
Ok. Har selv et tv med optage funktion. Til at optage på har jeg en 64 GB USB pind hvilket er fint til det jeg skal bruge funktionen til 😊
Avatar billede Bonke Novice
13. oktober 2018 - 18:20 #12
Jeg vil nok vælge USB stik - VHS kan ikke optage digitalt

der vises intet program på skærmen

VSH  kan afsplille gamle bånd

Tak for jeres gode svar