Avatar billede KMB Praktikant
14. oktober 2018 - 18:05 Der er 3 kommentarer

Vis søgeresultat

Hej

Jeg har et website hvor jeg kan søge i en mysql tabel og få vist et resultat. Lige nu kan jeg søge i kolonne1 og kolonne2.
Jeg er nået så langt at jeg kan vise værdien af én eller begge kolonner.
Hvad gør jeg hvis jeg vil søge i begge kolonner, men kun vise den kolonne værdi der matcher min søgning?

[code]
<?php

if (isset($_POST['soegefelt'])) {

$soeg = mysqli_real_escape_string($connect, $_POST['soegefelt']);

$sql = "SELECT * FROM tabel
WHERE kolonne1 LIKE '%$soeg%'
OR kolonne2 LIKE '%$soeg%'";

$query = mysqli_query($connect, $sql);

$queryresult = mysqli_num_rows($query);
echo "Fandt ".$queryresult." resultater";

if ($queryresult > 0) {
while ($row = mysqli_fetch_assoc($query)) {
echo $row['værdi1'] $row['værdi2']
}
?>
[/code]

Hjælp er påskønnet :)
(please keep it simple, jeg er ny til det her)
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. oktober 2018 - 20:31 #1
Du kan i din while....

Hvis "soeg" findes i $row["værdi1"] print den, ellers hvis findes i værdi2, print den.
Du kunne også overveje noget highlight på begge felter, så vil det resultat, hvor du finder et match, bliver highlighted.
Avatar billede KMB Praktikant
14. oktober 2018 - 22:07 #2
Tak Jakob :)
Mener du som det her?

if ($row['værdi1'] == $soeg) {
echo $row['værdi1']
} else {
echo $row['værdi2']
}

Hvad så hvis jeg har 40 kolonner/værdier, er der en smartere måde at gøre det på end if elseif 40 gange?

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener med highlight?
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. oktober 2018 - 22:20 #3
Du kunne lave noget logik der looper felterne automatisk.
Med highlight mener jeg, at den fremhæver teksten der er søgt på.
Så hvis du i felt 1 har teksten blåbærgrød med fløde og en søger på fløde, så fremhæves teksten fløde.