Avatar billede Joe Praktikant
15. oktober 2018 - 10:29 Der er 9 kommentarer

Net gennem stikkontakter

Jeg har i næsten 1 år været udsat for identitetstyveri, og fordi min historie er ret unik, vil politiet ikke gøre noget:
Jeg har åbenbart net gennem mine stikkontakter, hvilket jeg ikke selv har gjort, men dette forklarer, at alle mine enheder (SmartTV, telefoner, PC'ere, routere, printere og overvågning), er kompromitteret og er stort set ubrugelige.
Spørgsmålet er, om der er en måde, hvorpå jeg kan bevise, at der har været indbrud og i den sammenhæng er blevet installeret net gennem mine stikkontakter? Eller er der en måde, hvorpå jeg kan måle dette, og i så fald hvem skal jeg kontakte, for at få min påstand bevist?

Jeg håber, at der er hjælp at hente i dette forum, da jeg ved hvem, der gør dette, men jeg mangler beviser.

Mvh.
Joe
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2018 - 10:46 #1
hvis du har net gennem stikkontakter, så er der et lan-kabel fra din router til en dims, der sidder i en stikkontakt. Hvis du har det, så tag lige kablet fra på router.
Hvis alle enheder fungerer godt og stabilt (også wifi) så skift login-adgangskode på router, og undlad at sætte det afkoblede kabel til.
Hvis fx wifi signal falder, eller der er andre problemer med signal, så bruger du selv lan via stikkontakter - igen ret først adgangskode på router - dernæst tilkobl det fjernede lan-kabel så du har fuldt signal, og ret i den enheds opsætning, så den også skifter kode. Ret endelig wifi-login adgangskoden og så skulle du være sikret rimeligt.
På din router kan du i dens setup (du logger ind på router med din browser), kan du se ip-adresser på de enheder, der er på - bloker dem, du ikke selv ejer.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. oktober 2018 - 12:18 #2
Når vi/du anvender "net gennem 220 v installationen" så er der en forskel på nyt og gammelt "udstyr"..

De gamle typer virkede KUN på samme face i installationen..

De nyere virker på tværs af alle husets evt. 3 faser.. Men BURDE virke således, at "naboen" ikke kunne anvende systemet.

Taler vi om en gl. ejendom med flere lejligheder, så er det "vist" muligt, at andre lejligheder KAN "stjæle" data.. Alt efter hvordan ejendommens el-net er koblet.. ???
Avatar billede Mikael Ekspert
15. oktober 2018 - 12:26 #3
Vedr. #2.. HVIS en anden i samme ejendom har sat samme udstyr op via sit el-net, så er det muligt at hente direkte fra din LAN..

Ellers må det foregå via din wifi ???
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2018 - 16:25 #4
Du vil have beviser ?

Så skal du installere WIRESHARK, og logge net trafikken.
så kan du se alt der sker.

https://www.wireshark.org

med den kan du for eksempel aflytte naboens wifi.
du får en komplet log af naboens wifi net. så kan du bryde deres wifi password med et hackertool. :)
Avatar billede Mikael Ekspert
15. oktober 2018 - 18:54 #5
Der findes en såkaldt "Fasekobler" som giver internet uanset hvilke af de typisk 3 faser som anvendes..

Om den kan monteres, så en nabo lejlighed får LAN adgang, ved jeg så ikke..
https://www.conradelektronik.dk/p/fasekobler-byggemodul-kemo-powerline-m091n-191231
Avatar billede kurtba Ekspert
15. oktober 2018 - 21:45 #6
Du bliver nødt til at forklare, hvorfor du mener, at du har net via stikkontakterne, når du samtidig ikke selv kender noget til det. Som #1 skriver, så må der gå et netkabel til en receiver i en stikkontakt, hvis du har net via stikkontakterne, og samtidig skal der et eller andet sted sidde en modtager, som videresender signalet.
Det forekommer mærkeligt, at du ikke selv skulle være vidende om det.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2018 - 01:52 #7
#1 du har ikke net via stikkontakter!
#2 du kan kun få net via strømnet, hvis dit el-selskab har solgt dig det
#3 du kan overvåge nettet og analysere al trafikken med wireshark, som jeg jo sagde
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. oktober 2018 - 10:47 #8
Skal det mon tolkes sådan, at du får internet til huset via telekabel eller lysleder. Og at du så via WiFi extender sender signal rundt i huset. Extender findes i en udgave der anvender 240v husinstallation som ledningsvej. Hvis det er sådan et setuo, og du har koder på dit WiFi burde du være rimelig sikker.
Avatar billede Mikael Ekspert
16. oktober 2018 - 10:52 #9
Springer fra.. Spørger reagere slet ikke efter 24 timer.. Måske er det for nemt, bare at "kaste spørgsmål op" hér ??? ;)