Avatar billede bbkdk Seniormester
17. oktober 2018 - 07:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af tekst fra et felt til et felt i en anden formular

Jeg har en makro, der ser sådan ud:

Element = [Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger]
Udtryk = [Tekst1]

Ved et klik i [Tekst1] overføres teksten i feltet til feltet [Revisionshandlinger] i formularen [Hovedbillede].
Det virker fint med den lille undtagelse, at den tekst, der allerede står i [Revisionshandlinger] slettes, og erstattes af den nye tekst.
Jeg mener, at jeg på et tidspunkt har fået en løsning, hvor den nye overførsel indsættes efter den allerede bestående tekst, og faktisk også således, at der laves et linjeskift, dvs. at den nye tekst indsættes på en ny linje.

Håber at der er en på Eksperten.dk, der kan hjælpe mig
Avatar billede terry Ekspert
17. oktober 2018 - 09:34 #1
the code (makro) you show doesnt seem to correspond to the explanation you give :-(

If you want to add extra text to a field you can use something like this

[Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger] = [Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger] & "Some Extra text"

and with a new line in between it would be

[Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger] = [Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger] & VBCRLF & "Some Extra text"
Avatar billede bbkdk Seniormester
17. oktober 2018 - 10:52 #2
Hej Terry
Formularen "Revisionshandlinger" er en underformular til formularen "Hovedbillede".
I feltet [Tekst1] i underformularen "Revisionshandlinger" er oplistet en række handlinger, der kan foretages. Overskriften på formularen er "Område", men det måtte jeg ikke kalde feltet, derfor [Tekst1].
Når en handling er foretaget, klikkes på [Tekst1] i underformularen, og makroen overfører teksten til et felt i formularen "Hovedbillede" (dette felt hedder så også [Revisionshandlinger], hvilket gør det lidt uoverskueligt.
Det vil sige, at teksten i [Hovedbillede]![Revisionshandlinger] ikke skal skrives ind, men overføres fra [Tekst1] i underformularen.
Det virker for så vidt fint, således at teksten i [Tekst1] i underformularen ved et klik overføres til feltet [Revisionshandlinger] i overformularen.
Men problemet er, at så slettes den tekst, der allerede var tilføjet i [Revisionshandlinger] i overformularen, således det kun er den sidst valgte tekst, der står i feltet i overformularen.
Avatar billede terry Ekspert
17. oktober 2018 - 11:55 #3
I dont normally work with macros so just guessing ;-)

Udtryk =  [Formularer]![Hovedbillede]![Revisionshandlinger] & VBCRLF & [Tekst1]
Avatar billede bbkdk Seniormester
17. oktober 2018 - 14:24 #4
Det virker - hurraaaa

Jeg konverterede min makro til VBA og tilrettede koden, således at den svarede til, hvad du skrev i dit første svar.

Nu ser koden således ud, idet det skal anføres, at jeg har ændret "Tekst1" til "Områdetekst": Der skal åbenbart et "." til før feltet "Områdetekst", ellers virker det ikke:

Function OverførTekst()
On Error GoTo OverførTekst_Err
    With CodeContextObject
        Forms!Hovedbillede!Revisionshandlinger = Forms!Hovedbillede!Revisionshandlinger & vbCrLf & .Områdetekst
    End With
OverførTekst_Exit:
    Exit Function
OverførTekst_Err:
    MsgBox Error$
    Resume OverførTekst_Exit
End Function

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
17. oktober 2018 - 18:23 #5
super, og selv tak ;-)