Avatar billede gerhardpet Seniormester
20. oktober 2018 - 09:51 Der er 11 kommentarer

Pinnacle Studio 21 Ultimate størrelse på filmen

Hej Jeg har lavet min første film på dette nye program. Den er sammensat af billeder og videosekvenser, og den ser godt ud, indtil....
Når filmen er blevet "eksporteret" (fremstillet) og jeg så vil se den - f.eks. på en tablet, så er billederne meget små. De er nærmest frimærkestørrelse. Hvis jeg ser de samme billeder uden at de har været gennem Pinnacle, så har de den korrekte størrelse.  Jeg må have lavet noget forkert i Pinnacle, men jeg kan ikke finde ud af, hvad det er jeg har gjort. Indstillingen på tidslinjen siger at størrelsen er 16x9, PAL, 2D og ved eksporten er der valgt MPEG4 . Er der nogen her i dette forum, der kan hjælpe mig??
Avatar billede eurositi Ekspert
20. oktober 2018 - 10:19 #1
16:9 er bare størrelsesforholdet, og PAL er bare en (forældet) TV-standard. Men hvis "PAL (standard/widescreen)" er dén værdi, du har valgt for indstillings-feltet "Size", så skal du ændre det, da det sandsynligvis også indbefatter en lav billedopløsning, f.eks. 720x576 eller ligefrem 320x240, selv om det ikke fremgår.

Der må være andre valgmuligheder, som denne artikel beskriver:
https://support.corel.com/hc/en-us/articles/217124127-Is-it-possible-to-change-the-project-format-resolution-while-editing-a-project-
Avatar billede mort1 Ekspert
20. oktober 2018 - 11:01 #2
Opløsning for film er i mit program (Movie Maker) således:
Mail (hvis man ønsker at sende filmen som mail) 426 x 240
Computer (for visning på computer) 854 x 480
High-Definition 1920 x 1080
Hvis jeg gemmer filmen i Mail format 426 x 240 vises filmen på mit tv i meget meget lille format - så jeg mener du skal op i størrelse.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
20. oktober 2018 - 12:22 #3
Hej og mange tak for jeres gode forsøg på at hjælpe. Jeg er fortsat forvirret, men nu på et højere plan.
Min indstilling på tidslinjen siger:
Billedforhold: Widescreen (16:9)
imaging: Almindelig (2D)
Størrelse: HD3840x2160
Frame rate: 30 (30p)
under størrelser kan jeg vælge mellem:
PAL widescreen
NTSC Widescreen
HD 1920x1080
HD 1280x720
HD 1440x 1080
HD 3840x2160
For mig ser det derfor umiddelbart ud som om størrelsen er tilstrækkelig.
Kan I se noget, der bør ændres - og hvis ikke, hvor skal jeg forsøge at finde en løsning til mit problem. Artiklen er gennemlæst og den var god, men jeg synes ikke, at den gav mig en brugbar løsning.
Avatar billede eurositi Ekspert
20. oktober 2018 - 12:34 #4
Jeg har desværre ikke selv programmet, så det er svært at vide, hvor alle indstillingsmulighederne ligger i programmet. Men hvis du bruger opløsningen 3840x2160 og 30 billeder/sekund, og outputtet stadig kun har frimærkestørrelse, så er der tydeligvis noget, som "overruler" disse indstillinger.

Du skal selvfølgelig sørge for, at output-opløsningen er den samme som input-opløsningen. Det ser som regel lidt sløret ud, hvis man forsøger at opskalere video til en højere opløsning, end den er optaget i. Hvis ikke optagelsen er i 3840x2160, skal du vælge en lavere output-opløsning.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du ser opløsningen på originalvideoen i Pinnacle, kan du altid afspille den med VLC (https://www.videolan.org/vlc). Tryk Ctrl+J eller vælg Værktøjer > Codec-indstillinger for at se pixelopløsningen og billedhastigheden (typisk 25, 30 eller 50 billeder pr. sekund). Indstillinger for opløsning og billedhastighed, skal være de samme som disse, når du eksporterer fra Pinnacle.

Jeg vil i øvrigt anbefale, at du eksporterer i formatet H.264/AVC i stedet for MPEG4. Førstnævnte er en veldefineret videostandard, mens "MPEG4" er noget producent-specifikt "hejs".
Hvis du arbejder med video i meget høj opløsning (4K, eller blot højere end 1920x1080), bør du vælge HEVC (H.265) som eksportformat.

Hvis du skal redigere videre i det eksporterede en anden gang (og du ikke længere har originalerne) skal du eksportere som Quicktime (Alternativet er Sonys XAVC format, men det er vist ikke så bredt understøttet).
Avatar billede gerhardpet Seniormester
20. oktober 2018 - 13:22 #5
Jeg har installeret VLC og gennemchecket det hele. Billederne i filmen er ikke slørede blot alt for små. Det er jo nok korrekt, at et eller andet overruler, men jeg aner blot ikke hvordan jeg skal finde ud af det. Lige nu har jeg mest lyst til at lægge det hele ind i et skab og så hive det frem når jeg en gang får besøg af en eller anden, der har mere forstand på sådanne ting, end jeg har. Det er synd, for der er en del projekter, jeg gerne ville i gang med.
Jeg kunne også overveje at installere Movie Maker, som jeg tidligere har brugt, men det er jo ikke med i windows 10. Tak for jeres venlige forsøg på at hjælpe.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. oktober 2018 - 21:42 #6
Et opklarende spørgsmål. Filmen består både af videosekvenser og af billeder. Er det korrekt forstået, at det kun er billederne, som har frimærkestørrelse?
Hvor mange pixel er dine billeder inden du lægger dem ind i filmen?
Jeg går ud fra, at dine videosekvenser er optaget som 4k?
Avatar billede gerhardpet Seniormester
21. oktober 2018 - 14:41 #7
Hej. Det gælder for både billeder og videosekvenser, at de fremstår i et meget lille format, når de har været gennem Pinnacle Studio. Billederne er 13 megapixel og så vidt jeg kan se er videosekvenserne 4K.
Avatar billede kurtba Ekspert
21. oktober 2018 - 22:13 #8
Ja så burde det ikke være materialets skyld. Da jeg ikke selv bruger det pgl. program, kan jeg umiddelbart ikke bidrage med noget.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
21. oktober 2018 - 22:26 #9
Ja, men tak for forsøget på at hjælpe. Når jeg finder løsningen skal jeg nok komme tilbage og fortælle om det. Det kan måske hjælpe andre.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2018 - 01:28 #10
jeg bruger premiere, men:

når man har preview af den færdige video i højre side, da SKAL man vælge "fit size" for at grafikken bliver fuld størrelse.

dvs. at den strækker billeder til at fylde HD størrelse.

gør man det ikke, renderes billeder og film i original størrelse
Avatar billede gerhardpet Seniormester
24. oktober 2018 - 09:59 #11
Jeg har på trods af en del gode råd fra jer haft en del besvær med at finde ud af Pinnacle Studio 21 Ultimate. Det er simpelthen for avanceret til mig og jeg har derfor nu afinstalleret det og i stedet for geninstalleret mit gamle Pinnacle Studio 14. Det troede jeg ikke, jeg kunne få til at virke på Windows 10, men jeg tog fejl. Det virker tilsyneladende fint og jeg har lavet min første film.
Tak til dem, der har været så flinke at give mig gode råd.