Avatar billede langoe Mester
21. oktober 2018 - 14:43 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

DNS-serveren svarer ikke.

Hej.
I mit fritidshus har jeg permanent et trådløst netværk, som jeg primært bruger i den kolde tid til over internettet at tænde for varmepumpen, så der er varmt, når vi ankommer til huset. Det plejer at fungerer uden problemer.

Nu nærmer fyringssæsonen sig, så jeg ville prøve systemet af.

Jeg kan dog ikke kommunikere med enheden over internettet, eller komme på det i huset, hvor jeg får beskeden "DNS-serveren svarer ikke".

Har prøvet at slukke og tænde WiFi uden resultat.

Hvad gør jeg (er en novice, så skær i pap, tak)?

Vh.
Langø
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2018 - 15:10 #1
det er din udbyder (for internet i sommerhuset), der har et problem. Det er dem, der fodre din router med dns-server-adressen, så de skal opdatere, og din router så genstartes.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2018 - 15:36 #2
domain name service, dns.
det er en server hos udbyderen der oversætter navne til ip adresser.

hvis du indtaster i routeren at den skal bruge 8.8.8.8 (google), så er du næsten sikker på at den altid virker.
Avatar billede langoe Mester
21. oktober 2018 - 16:35 #3
#2 og #3 - tak for jeres hjælp.

Det er 3, der er internetudbyder, på begge netværk, Både den i sommerhuset og den jeg bruger nu.

Kan være den i sommerhuset - der ikke har været brugt siden i foråret -  så bare skal have tid til at sunde sig. Prøver at lade den være slukket et længere stykke tid.

Hvordan indtaster jeg i routeren ? og vælger google når jeg ikke kan komme på internettet? Er 8.8.8.8. ip adresse for google ?(sikkert dumme spørgsmål, sorry)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2018 - 16:52 #4
tjek lige med 3, at dit abonnement på sim-kort i sommerhus er ok
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2018 - 17:23 #5
man plejer at logge ind i routeren ved at gå på http://192.168.0.1
routeren har en intern hjemmeside som den så viser.
man skal logge ind som admin (brugernavn=admin, password= ??? står i routerens manual)

så er der i en af menuerne, mulighed for at indsætte en dns server.
Avatar billede langoe Mester
21. oktober 2018 - 18:13 #6
Tak for hjælp.

Det hjalp at lade routeren være slukket ½ time.