Avatar billede Nichlas Mester
23. oktober 2018 - 09:41 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Ark/Cellereference

Hej Eksperten,

Jeg har lavet et regneark som har til formål at udregne en masse nøgletal ifb. med eksamens frekvens. Dette regnark består af nogle data ark, og nogle hold ark.

Dataark er navngivende ark som hedder data1516, data1617, data1718 etc. disse ark dækker over skoleåret 15/16, 16/17 osv.

Hvert ark har tabeller som hedder følgende hvor den eneste forskel på navnene er årstallet i enden: niveau, prøveform, hold og karakter (navngivet niveau1516, niveau 1617 osv.)

Disse ark, benyttes inde i diverse hold ark, som regner en masse tal ud på baggrund af aktivitet og karakter.

Et eksempel på formel i arkene er tæl.hviser(nieavu1516;Q9;prøveform1516;Q10;Hold1516;Q11;karakter1516;Q12;karakter1516;Q13;karakter1516;Q14) Denne formel regner ud hvor mange kursister der har gennemført et fag med karakter og ligeledes er der formlen tæl.hviser(niveau1516;Q9;hold1516;Q11) som regner ud hvor mange kursister der har gennemført niveaut (uden at kigge på kursister).

Disse formler går igen i 15 ark, hvor de udregner de samme tal på hvert enkelt fag etc. dansk, engelsk, matematik osv. og den udregnes på hvert niveau og prøveform. Mit problem er så at hvergang jeg tilføjer nye data altså et nyt ark som eks. data1819 så vil jeg have de samme tabeller som i tidligere ark blot med 1819 i enden.

Mit spørgsmål er så, kan man effektivisere mine formler så man istedet for manuelt skal ændre 1516 til eks. 1617 da alle tabeller jo hedder det samme, blot 1617 til forskel? vil man kunne oprette en celle som styrre hvilket årstal de forskellige formler skal referere til, eller er man nødt til manuelt at ændre dette?

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2018 - 10:55 #1
Prøv:

tæl.hviser(INDIREKTE("niveau" & A1);Q9;INDIREKTE("hold" & A1);Q11)

Og 1516 i A1
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
23. oktober 2018 - 10:59 #2
Hej Nichlas

Hvis dit årstal f.eks. står i celle A1, kan du bruge denne formel:

=SUM.HVISER(INDIREKTE("niveau"&A1);Q9;INDIREKTE("prøveform"&A1);Q10;.......osv.)

Så skal du blot ændre årstal i A1 på hvert ark, så det passer til arkets tabelnavne.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
23. oktober 2018 - 11:00 #3
Æv, du kom først, store-morten ;-)
Avatar billede Nichlas Mester
23. oktober 2018 - 11:09 #4
Super mange gange tak begge to :D

Det gjorde da mit liv langt nemmere :D