Avatar billede 2pretty4u Mester
24. oktober 2018 - 19:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opdatering windows 10

Hej alle sammen

Jeg har en HP stationær PC. Den virkede rigtig fint de seneste par dage, men da jeg tændte den i dag, så kom den frem og ville opdatere, hvilket den for lov til. Den fortæller det er pga. sikkerhed mv. Den kører og kører og til sidste kommer den frem med sort skærm, hvor jeg kan se windows knappen i venstre nederste side og klokken i højre. Skærmen er sort og jeg kan ikke åbne noget. Kører jeg jobliste, siger den at ingen apps er åbne.

Jeg kan godt logge ud, hvilket jeg gør, genstarter, og forsøger igen. Denne gang kommer den frem til sort skærm, hvor nu nederste linjepar "proceslinje" blinker - igen ingen adgang.

Jeg forsøger at kører fejlfinding, hvilket ikke hjælper. Pc'en kan dog godt starte i fejlsikret tilstand.

Jeg forsøger at gå en version retur, det vil den ikke.

Hvad gør jeg her? Jeg har ikke bedt den om at opdatere eller lign., hvilket den har måtte gøre automatisk.

Nogen, der har en løsning herpå?

På forhånd tak og rigtig god aften,

Mange hilsner

Stefan
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2018 - 19:10 #1
Hej Stefan
Er det den store funktionsopdatering 1809 den har fået ind?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2018 - 19:18 #2
Den burde ikke være smuttet ind da den er trukket tilbage for et stykke tid siden.
Man kan dog se hvilken version man kører.
Fra fejlsikret burde du i søg kunne skrive winver og se om det er 1803 du stadig kører.
Er det den sidste kunne du hvis du har det aktiveret forsøge en systemgendannelse der ruller tilbage til før du fik opdateringen på. Hvis det ikke er aktiveret kunne man forsøge at afinstallere de nævnte opdateringer. Det kan man i programmer og funktioner fra kontrolpanelet. Her kan opdateringer fjernes.
Jeg garanterer dog ikke for at det løser dit problem.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. oktober 2018 - 19:34 #3
Her er der et par muligheder!
Mulighed. Nr.1-
Hvis du har lavet et Windows 10 DVD eller USB. Medie.
Så start op fra dette medie og når du har valgt Sprog Tid Og Tastatur tryk på Næste
I følgende skærmbillede kan du i nederste venstre hjørne væge Reparer computeren.
https://ibb.co/j5pQa6

Mulighed. Nr.2-

En anden mulighed, Som er Microsofts nye løsning som bruges i stedet for F8. fejlsikret start!
Forudsætning du kan se den animerede cirkel når den starter?
Tænd for Pc’en og så snart du ser den animerede cirkel, skal du slukke Pc’en ved at holde power inde til den slukker.

Dette gentager du 3 gange, eller indtil den skriver forbereder Reparation ETZ.
Nu skulle du få muligheden at kunne starte en reparation gå tilbage til tidligere eller vælge fejlsikret tilstand.
Det ser sådan ud!
Reparation er A-D-G-J. Held og Lykke.

https://ibb.co/bCKfDz
Avatar billede milter Ekspert
24. oktober 2018 - 21:50 #4
https://www.computerworld.dk/art/245135/stor-utilfredshed-med-windows-10-opdateringer-er-tegn-paa-noget-dybere-har-microsoft-et-grundlaeggende-problem

Jeg har selv et par gange været ude for, at f.eks. Google Earth og andre programmer er forsvundet efter en opdatering. Er det på tide, verdens PC-brugere starter en #wewant7back  :-)

Og undskyld spam!
Avatar billede 2pretty4u Mester
29. oktober 2018 - 18:38 #5
Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg fandt så ud af at winver var 1803, men jeg kunne ikke opdatere yderligere. Så jeg restartede i fejlsikret, fik tilføjet en ny bruger, som administrator. Jeg loggede så ind med den nye bruger, så kunne jeg opdatere i windows update, men det virkede så ikke på den gamle. Vejen er så at gå ind i systemconfig og rykke brugerprofilen fra den nye over på rette placering, så burde det virke. Men ligenu er jeg blot på den nye bruger, og den virker fint. Windowsopdateringen skulle åbenbart have rykket brugerprofilerne, således at windows ikke startede op korrekt.

Man kunne så os logge normalt ind på den gamle bruger, åbne jobliste, gå ind og lukke "explorer" stifinder, hvorefter den så viste skrivebordet. Windowsknappen var dog ubrugelig, hvorfor det med oprettelse af bruger / windows update ikke virkede.

Ellers ville et totalt reset virke, men så røg de filer der ikke lå i dropbox.

Så fra nu af, backup og alt i dropbox / usb mv.

Tak igen for hjælpen,