Avatar billede Hey123 Juniormester
25. oktober 2018 - 19:34 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Oplader

Hej
Min gamle oplader er gået i stykker, nu bruger jeg en helt anden oplader som jeg har fundet derhjemme. Jeg har hørt at hvis man bruger en helt anderledes oplader så kan det beskade ens computer. Så ville spørge herinde om det er rigtigt.
Her er oplysningerne omkring opladerne:
Gamle oplader: 19V=3.42a
Nye oplader: 20V= 3.25a
På bagsiden af computeren har jeg fået oplyst: 19V=3.42a 65 W
Mit spørgsmålet er så kan jeg godt bruge den nye oplader eller skal jeg til at købe en ny?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2018 - 20:13 #1
Havde købt en anden.
https://www.google.com/search?q=19V%3D3.42a+oplader&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
Det er muligt der ikke sker noget men det er billigere at købe en ny oplader end reparere laptop på grund af overspænding i indgangen ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2018 - 20:15 #2
Det gør ikke noget at ampere på den nye er højere end på den gamle, bare volt er den samme :-).
Det gør blot at den nye ikke belastes så meget. Har før set opladere på 90 watt med 19 volt. Se på den gamle hvordan poler er i stik og køb en tilsvarede.
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. oktober 2018 - 21:49 #3
Den nye oplader kan mere end rigeligt, - men jeg tænker på ,om batteriet kan blive over-opvarmet - det kan føre til ulykke !
Den nye oplader har jo nok ingen kontrol eller begrænser i forhold til batteriets tilstand.
Jeg ville være mest tryg ved en original oplader, . ellers overvåg batteri under opladning.
Avatar billede puren Ekspert
25. oktober 2018 - 22:27 #4
220661> læs lige på de der tal en gang til.

Jeg havde ikke brugt den, det lyder måske ikke af så meget men en volt og 0.17 A men det er nok.

Men vi kan jo Spøger på en anden måde hvis det går galt har du så råd til at købe en ny?
Avatar billede posten Ekspert
25. oktober 2018 - 23:37 #5
hey123 på de oplysninger du har fra din bagside gætter jeg på du har en acer og vil anbefale denne lader  : https://www.mytrendyphone.dk/shop/lader-adapter-acer-9312p.html?gclid=Cj0KCQjw08XeBRC0ARIsAP_gaQCUm4L05gxBttCEMLIGHYXUJHgFl2He1szuHdDYHzsCS693rZk2ba4aAtLBEALw_wcB&tagcl=1&refHost=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2F til de 129.- for de små penge vil jeg IKKE  prøve med andre
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2018 - 08:38 #6
Helt ærligt sådant et Batteri der sidder i en bærbar Computer er på 10,8Volt hvad tror i der sker med de spændinger der går ind? De går gennem et regulerings system der nedsætter til de 10,8Volt det sker ved at spændingen nedsættes til driftsspændingen gennem en Transistor der er styret med en Zener diode der holderspændingen konstant. Altså der kommer ikke mere spænding på Bundkortet end 10,8Volt
Avatar billede Mikael Ekspert
26. oktober 2018 - 10:38 #7
Har flere gange anvendt en 20 V lader hvor den originale "kun" er på 19 V..

Passer stik, så ville jeg klart bare anvende den på 20 V ;) ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
26. oktober 2018 - 10:48 #8
Begge lader yder 65  Watt.

19 V x 3,42 Amp = 65 Watt
20 V  x 3,25 Amp = 65 Watt
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2018 - 13:03 #9
#4 Det er også det jeg skriver jeg ikke ville gøre.

Jeg sammenligner udgiften for en ny forsyning og risiko for en indgang i pc der ikke kan håndtere overspændingen  på volt der kommer ind i pc.
Det er muligt der er kredsløb der kan håndtere det, men hvorfor løbe den risiko?

For at finde en forsyning er vi nødt til at vide hvilken pc der er tale om, hvis dert er det der ønskes.
Men er andre af en anden opfattelse end jeg er må spørger da gøre som han/hun vil gøre.

#8 Ja det er rigtigt at begge yder 65 watt, men det har ikke indflydelse på hvad indgangen kan håndtere. Det er udelukkende det spillerum mellem minimum volt og max volt der fortæller om indgangen brænder af eller ej. Det spillerum kender jeg af gode grunde ikke.
Avatar billede Hey123 Juniormester
28. oktober 2018 - 21:22 #10
Hej igen
Det lyder som om at jeg skal investere mig i en ny oplader. Jeg ved bare ikke hvordan jeg kan finde et stik der passer til den. Så forhåbentlig kan i hjælpe mig.
Det drejer sig om en Asus X555U notebook pc.
Det er ligemeget om det er en orginal eller uorginal sålænge selve opladeren ikke er dyrt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:27 #11
Prøv at kigge nederst på denne her side:
https://www.mytrendyphone.dk/shop/green-cell-adapter-asus-toshiba-medion-fujitsu-lifebook-65w-228852p.html
Her står din pc listet :-)
Avatar billede posten Ekspert
28. oktober 2018 - 22:34 #12
hvis du kigger på det link jeg lavede i #5 sku den lader være 100 % magen til det der kan være forskel på et 220 volt stikket om der er 3 eller 2 ben på stikket til din pc SKULLE passe
Avatar billede posten Ekspert
28. oktober 2018 - 22:48 #13
vi glemmer det jeg lige skrev så ikke #11 går derfor udfra dit stik i prc ikke er gult
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:50 #14
#12
Asus X555U står ikke på listen under den lader desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:51 #15
Der skrev vi samtidigt :-)
Avatar billede posten Ekspert
28. oktober 2018 - 22:59 #16
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 23:03 #17
#16 Ja det burde være den rette. Har linket til den i #11 også 🙂
Avatar billede Hey123 Juniormester
29. oktober 2018 - 22:08 #18
Tusind tak for hjælpen ;)