Avatar billede Btimmer Seniormester
28. oktober 2018 - 10:33 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

WEBP til JPEG

Jeg vil gemme et billede på nettet på min PC.
Når jeg skriver "Gem som" kommer det frem i min file og skriver under filer WEBP - herefter gemmer jeg, men det vises i fotofremviser som ren "volapyk".
Jeg har også prøvet at ændre under "Gem som" til alle filer, men det hjælper ikke. Med andre ord kan jeg ikke finde JPEG filen nogen steder.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2018 - 10:43 #1
hvad er linket til siden med billedet ?
Avatar billede Slater Ekspert
28. oktober 2018 - 10:57 #2
Filen du forsøger at gemme er en webp, så der er ikke nogen jpeg at finde.

Hvis du vil have den i et andet format, skal du konvertere den selv. Det kan mange programmer gøre for dig, og hvis det bare er noget du vil gøre én gang, er der også webservices der kan gøre det uden at installere noget. F.eks. zamzar.com
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2018 - 10:58 #3
Avatar billede ebea Ekspert
28. oktober 2018 - 11:00 #4
Du skriver jo intet om, hvad Browser det er fra. Hvis du højreklikker på et billede, vil du typisk få en menu, hvor der spørges om " Gem billede som", og ikke "Gem som".
Og hvis du gemmer Billede som, vil du både blive spurgt om Filtype (jpg), og om navn på billedet.
Så det er lidt misvisende hvad du skriver!
Avatar billede Btimmer Seniormester
28. oktober 2018 - 11:57 #5
Tak ebea. Google Crome) Du har ret, det er lidt svært at forstå. Men jeg har prøvet at gemme på begge måder også "Gem billede som", men her bliver jeg heller ikke spurgt om filtype.
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2018 - 12:53 #6
Jeg har lige afprøvet metoden, som er beskrevet i mit link i #3, og det virker. Windows 10's egen Billedfremviser kender ikke formatet, men mit billedredigeringsprogram, Corel  PaintShop Pro 2018, åbner det fint.

Heller ikke hos mig giver "Gem som" nogen mulighed for at gemme som andet end .webp.
Avatar billede Btimmer Seniormester
28. oktober 2018 - 13:11 #8
Tak. Jeg har Windows 7
Avatar billede falster Ekspert
28. oktober 2018 - 15:04 #9
Et godt lille gratis værktøj til bl.a. at vise og konvertere WebP:

http://www.filefriend.net/index.html
Avatar billede eurositi Ekspert
28. oktober 2018 - 21:58 #10
WebP er et glimrende royalty-frit billedformat, som teknisk set burde erstatte det 26 år gamle JPG. Beklageligvis er det stadig ikke specielt godt understøttet. Windows 10 understøtter det vistnok nu om dage, men i Windows 7 skal du installere det officielle WebP-plugin herfra: https://storage.googleapis.com/downloads.webmproject.org/releases/webp/libwebp-0.4.1-windows-x64.zip

Den populære IrfanView billedviser/editor understøtter næsten alle billedformater. De fleste browsere har heller ikke problemer med det. Det er især godt til at komprimere grafik, hvor det slår JPG med mange længder.