Avatar billede Idaida Juniormester
28. oktober 2018 - 16:07 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver man en kombination af en skabelon og et billede?

Hej,

Jeg har et, måske lidt specialet spørgsmål. Engang lavede jeg nogle kræmmerhuse med motiver på. Jeg brugte enormt lang tid på at klippe klistre i Paint og Word, og nu vil jeg spørger om én af jer har et bedre forslag til hvordan jeg kan gøre. Jeg vil forsøge at forklare mit dilemma:

1) Jeg har en kræmmerhus (som i et julekræmmerhus)-skabelon. Med sorte streger. Helt simpel. Hvis man klipper denne skabelon ud har man et kræmmerhus. Denne skabelon har jeg som et jpeg-billede.

2) Mit ønsker er så at få et billede over på dette kræmmerhus. Men hvordan kan jeg tage min kræmmerhus-skabelon og få over på billedemotivet, uden at skabelonen er fyldt med hvid baggrund? Jeg vil altså gerne gøre skabelonen "gennemsigtig" så man kun kan se de sorte streger/omridset i skabelonen. Jeg har forsøgt med gennemsigtig markering i paint, men det bliver virkelig grimt, og så kan jeg ikke rykke det underliggende motiv.

Alle forslag modtages med glæde!! Jeg har ingen dyre programmer til rådighed. Hun paint, word, power point, og Gimp - sidstenævnte har jeg meget svært ved.

De bedste hilsner og forhåbningsfulde hilsner fra Ida
Avatar billede ebea Ekspert
28. oktober 2018 - 16:32 #1
Mit personlige forslag, ville være, at du uploadede begge dine ting (skabelon + billede), og så fik en her på Forummet til at lave det for dig (jeg vil gerne gi' det et forsøg)!
Hvis du selv skal igang, kræver det at du har et program, som kan håndtere både din skabelon og billede. Og så er "vi" derover, hvor du ikke befinder dig, aktuelt (dyre programmer), eller programmer som kræver noget tid, at sætte sig ind i.
Du kan uploade ved at bruge f.eks.  www.dropbox.com  som er gratis.
Avatar billede Idaida Juniormester
28. oktober 2018 - 16:45 #2
Hej Ebea,

Jamen dog. Jeg ville da gerne uploade, så var det også let lettere at forstå hvad jeg mener måske. Men kan ikke se hvor man kan gøre det?
Avatar billede ebea Ekspert
28. oktober 2018 - 17:01 #3
#2  -  Som foreslået, så brug www.dropbox.com
Der kan du oprette en gratis konto (som privat), og når du har oprettet den, og opsat den på din PC, vil du kunne uploade til den, og derved få et Link til dine filer, som du så kan vise herinde.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2018 - 17:14 #4
det gøres i et tegneprogram som gimp, ved at skabelonen er maske, og billeder er lag 2,3,4,5 osv (layers)
Avatar billede martens Guru
28. oktober 2018 - 18:14 #5
Er det noget a´la dette : https://imgur.com/a/iMmzBCn
og dette https://imgur.com/a/t3b1BZ4

mvh martens
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. oktober 2018 - 18:15 #6
En lavpraktisk løsning, hvis man ikke har dyre programmer. Print ad to omgange. Placer billedet i et Word dokument og print. Erstat billedet med skabelonen og print arket en gang til.
Avatar billede Idaida Juniormester
28. oktober 2018 - 18:36 #7
Mange tak for jeres forslag!!! Jeg kan desværre ikke uploade billederne her og nu. Men det er præcis sådan som du har gjort Martens! Bare med denne skabelon: https://julestads.dk/wp-content/uploads/2011/06/skabelon-krammerhus.gif

Hvordan gør du det? :-)
Avatar billede Idaida Juniormester
28. oktober 2018 - 21:06 #8
Aj, nu har jeg forsøgt igen. Og det virker ok nu. Men TAK for jeres hjælp!!!
Avatar billede ebea Ekspert
28. oktober 2018 - 21:58 #9
#8  -  Du er velkommen ;-)
Så er det bare med at få lavet nogle kræmmerhuse, til Juleslikket ;-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. oktober 2018 - 09:44 #10
Virker ok? Betyder det virker nogenlunde eller virker perfekt?
Ellers læg denne skabelon oven på billedet:
http://finnrasmus.dk/kraemmerhus.png
http://finnrasmus.dk/kraemmerhus-hank.png