Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 12:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

29.8 GB uønskede systemfiler

Kører med Windows 10 på bærbar med Avast antivirus.
Jeg får en advarsel fra Avast, om at min computer sløves af bland anden
uønskede systemfiler på 29.8 GB, som Avast vil fjerne ved at jeg abonnerer på
et rense program til 17 Kr. mdr. Men er det sandsynligt, at der er så meget galt med et system, som kører udmærket. Det lyder voldsomt.
https://pic2url.dk/Avast-advarseljpg Klik for større billede.
Avatar billede Slater Ekspert
29. oktober 2018 - 12:49 #1
Uønskede filer gør ikke din computer langsommere, de optager bare plads. Hvis du har nok fri harddiskplads, er der sådan set ingen grund til at rydde op i dem.

Sandsynligvis er det bare backups af tidligere versioner af Windows og den slags, som du kan fjerne med det indbyggede Windows-program Diskoprydning.
Avatar billede INK Ekspert
29. oktober 2018 - 12:50 #2
Kunne det være en windows.old mappe fra en opgradering til Windows 10.
Check i stifinder om den findes. Kører Win 10 godt og du har alle dine filer, så kan du slette denne mappe.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. oktober 2018 - 12:58 #3
Ellers er der jo CCleaner, der både er gratis og effektivt. Du skal i hvert fald ikke betale noget.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 13:07 #4
#1 Forstået, kun et spørgsmål om plads. Prøve diskoprydning,ok.

#2 Der er ingen Windows old, det er en ren Windows installation.

#3 Jeg kører jævnligt CCLeaner.

Måske har det forbindelse til oktober 10 opdateringen?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. oktober 2018 - 13:17 #5
Hvis en harddisk har mindre end 10% ledig diskplads, er der en reel risiko for, at man vil opleve problemer med ydelsen.

Ud over den officielle hjælp til oprydning i Windows 10 (https://support.microsoft.com/da-dk/help/12425/windows-10-free-up-drive-space), kan du også prøve at slette din C:\Brugere\[brugernavn]\Temp mappe.

Endelig kan du kigge i denne mappe:
C:\Users\[brugernavn]\AppData\Local\Microsoft
... Især Office og Outlook kan stjæle uhyggeligt meget diskplads, fordi de ikke rydder op i gamle filer. Men her skal du være forsigtig med bare at slette løs. Googl lidt mere om emnet, inden du begynder på det... Men der vil ofte være meget plads at spare.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 14:42 #6
#1. Diskoprydning gav 232MB.  #5 Tak jeg ser på det.
Der er ikke plads malgel. På C-drever er der kun brugt 55GB ud af 100.
Disken er en SSD på 400GB.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. oktober 2018 - 14:51 #7
Ccleaner er et populært værktøj, som mig bekendt er grundigere til at finde "skrammel" end standardværktøjerne i Windows. Men i dette tilfælde tror jeg, at problemet ligger i de tonsvis af unødvendige backup-filer i Appdata\Local-undermapperne.

Når du har fundet ud af, hvilke der bare kan slettes, kan du manuelt føje dem til gruppen "Brugerdefinerede filer og mapper" i Ccleaner, så du fremover ikke behøver at gøre det manuelt, hvis det skulle blive et problem igen på et senere tidspunkt.
Avatar billede Slater Ekspert
29. oktober 2018 - 14:57 #8
#6: Trykkede du også på den knap i Diskoprydning der på engelsk hedder "Clean up system files"? Jeg har ikke dansk Windows, så kan ikke lige give en nøjagtig oversættelse - men den giver ofte mere end bare den almindelige oprydning.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 15:07 #9
Enig i #8.
Du skal køre oprydning på systemfiler som slater skriver, for ellers får du ikke gamle versioner af Windows med samt oprydning på Windows update.
Og det fylder rigtig meget.
Der er absolut ingen grund til at betale for at få ryddet op i systemfiler :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
29. oktober 2018 - 15:30 #10
Denne artikel gennemgår detaljerne i oprydning i Systemfilerne:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10/how-to-free-up-disk-space-in-windows/2458cc31-bd19-482f-ace5-7e3bd9da8098

Filerne i Appdata\Local\Office og lignende mapper er dog ikke systemfiler og fanges derfor ikke af Windows' Diskoprydning, uanset om man markerer "Clean up system files".
Jeg fjernede selv omkring 10 gb, da jeg lavede en manuel oprydning i disse mapper. Man skal dog være forsigtig, da f.eks. brugertilpasninger af ordbogen også lagres hér. Jeg har læst om andre, som har frigjort langt større datamængder.
Du kan dog helt uden risiko tømme indholdet af mappen Appdata\Local\Temp.

Endelig skal du lige (hvis du ikke er sikker) undersøge, om du synkroniserer en masse unødvendige data via OneDrive, GoogleDrive eller lignende.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 17:48 #11
Mange tak for alle jeres gode forslag. Jeg har kørt Diskoprydning og Ryd op i systemfilerne. Samt CCLeaner. Desuden har jeg set efter i C-users/app....... og kørt IObit System care pro. Der er også blevet slettet en hel del, men i MB klassen, og det er jo så langt fra de 29.8GB som Avast påstår kan fjernes.
Computeren bruges ikke så meget, og kun til internettet og video, så det virker underligt at den skulle være i den grad fyldt med skrammel.
Så Avast ekstra betaling bliver droppet.
Mon ikke jeg skulle slå mig til tål med, at jeg har masser af plads, og at computeren kører rimeligt godt at en bærbar til 5000 (Asus) at være?
Så er der problemet med den grønne løsning, med så mange brugbare indlæg.
Uanset hvem der fik den ville det være uretfærdigt over over andre, så jeg håber det kan accepteres, at jeg lægger den hos mig selv. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 17:57 #12
#11 Ok med mig :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
29. oktober 2018 - 18:00 #13
Velbekomme. For mig at se lyder det også, som om Avast prøver at love mere, end de kan holde (mod betaling).

Men hvis du er nysgerrig, kan jeg oplyse, at min C:\Users\[brugernavn]\AppData\Local mappe indeholder 6,41 gb.
Hvis din er meget større, kan du Google efter sikre tips til yderligere oprydning. Det er selvsagt mest interessant, hvis der er nogle få Appdata\Local-mapper, som er meget store.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 18:57 #14
#13 Hos mig indeholder den kun 2.13GB. Så der er heller ikke noget at slette :-)