Avatar billede Alex Praktikant
05. november 2018 - 10:13 Der er 11 kommentarer

HDD Fejl

Hej

Jeg fik udleveret en HDD hvorfra jeg skulle hente nogle billeder (HHD'en var fra en bærbar der ikke virkede)

Jeg satte den i en ny PC og startede op. Problemet var dog at jeg fik en fejlmedelse og at jeg skulle reparere PC'en, det virkede ikke. Jeg prøvede fejlsikret tilstand, at sætte den tilbage til sidste gode konfiguration og jeg prøvede sfc /scannow, alt sammen uden ændring. Der var fortsat fejl.

Jeg prøvede derefter at sætte HDD'en i en "Harddisk docking station"(?) og sluttede den til min egen PC, det virkede fint og jeg fik billederne ud.

Men jeg undre mig over hvorfor den ikke kan starte op i sin egen PC.

Er der nogen der ude der måske har forslag til hvad der kunne være galt?

(HDD'en) skal ikke bruges mere, dette er udelukkede fordi jeg er nysgerig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2018 - 10:50 #1
Det lyder da ret enkelt - windows operativsystemet på disken er beskadiget, og kan derfor ikke starte.

Det påvirker jo ikke selve datafilerne, som du derfor fint kunne hente ud, når du ikke starter på det beskadigede windows operativsystem.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2018 - 10:54 #2
Helt enig med #1.
Avatar billede Alex Praktikant
05. november 2018 - 11:48 #3
Sidder med lidt et skævt smil... Jeg ved ikke lige hvordan det er gået min næse forbi...Men tak! :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2018 - 12:14 #4
Hvis  boot sektor ikke virker vil pc ikke starte op.
Avatar billede posten Ekspert
05. november 2018 - 12:24 #5
ca.80 % af de fejl du får på en hdd er fejl i opstarten som du ikke kan rette så 1. vag er næste gang du har en "defekt" disk brug en dockstation til, at kopier de filer over du vil gemme
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2018 - 14:05 #6
Hvis det er master boot record der er beskadiget kan den repareres.  Man bruger kommandoer der hedder fixmbr og fixboot.  Men alt efter hvilken Windows man har så skal andre kommandoer også bruges.  Har rettet diske på den måde der ikke ville boote
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. november 2018 - 15:37 #7
Man kan ikke bare tage en harddisk med Windows installeret ud af en PC, sætte i en anden PC og så boote op fra den (sådan læser jeg, at du forsøgte). Under installationen af Windows, bliver operativsystemet sat op til netop den hardware som er på den pågældende PC, og derfor vil det ikke uden videre virke på en anden PC (medmindre den er 100% identisk).

Men du har jo heldigvis fundet løsningen :-)
Avatar billede posten Ekspert
06. november 2018 - 16:52 #8
#7 det er IKKE  rigtigt jeg har tidligere tagen hdd fra en pc (med win. 7) og flyttet den over i et andet tower  da ram + cpu var bedre den tar bare LÆNGERE tid i 1. opstart da den skal hente nye driver til bundkortet og kræver muligvis også en genstart før det hele kører
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2018 - 17:29 #9
#8 Man kan vel ikke sige at man altid kan flytte disk fra en pc til en anden?
Det er korrekt at den vil opsøge drivere og installere dem i mange tilfælde
Problemet kan på sigt dog være at den fejler på aktivering da man måske har flyttet en OEM version fra en pc til en anden.
OEM licens følger hardwaren og kan normalt ikke flyttes mellem forskellige computere.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/microsoft-os-retail-vs-oem/3b074bf1-58e3-4675-8706-b9206d5a97a1
Avatar billede posten Ekspert
06. november 2018 - 18:18 #10
#9 nu blander du jo win 10 med i det jeg skrev jo det var med en win 7 og jeg er klar over at det med at flytte en disk fra en pc til anden bliver mere og mere besværligt det der kan ske oogså er at når man når til genstart af pc er den vil ha en iso-fil med win 10 på
alt efter det styresystem der er på hdd
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2018 - 18:22 #11
#10 Med hensyn til licens er det ligegyldigt om jeg henviser til Win 10 eller Win 7 ;-)
Det var kun et eksempel.