Avatar billede Thomas Nielsen Juniormester
05. november 2018 - 22:14 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Hvilken PC - så lille og billig som mulig?

Hvad kan I anbefale? Jeg skal købe en ny PC til min mor på 82. Hun bruger kun webmail, googler lidt, netbank og lign.

-  Den skal fylde meget lidt, da hun har en ekstra skærm og tastatur
- den skal være billig, men ikke langsom
- helst uden en masse software man ikke skal bruge alligevel og som bliver ved med at poppe op
- hvilken Windows version vil passe bedst til

Kan I også anbefale noget simpelt antivirus?

Jeg værdsætter jeres svar :-)
Avatar billede INK Ekspert
05. november 2018 - 22:20 #1
Har I overvejet en tablet? En iPad er den bedste bedstemor komputer jeg kender.
Kan alt det nødvendige og virker altid.
Avatar billede Thomas Nielsen Juniormester
05. november 2018 - 22:26 #2
Jeg er personligt enig, holder selv meget af min Ipad. Men hun min mor orker ikke at lære en ny brugergrænseflade, så det må blive en pc.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2018 - 22:47 #3
Billig men ikke langsom? Tingene følges jo ad, så køber man det billigste får man ikke en kvalitets PC. Men det er da muligt, at en PC til 2.000 Kr. er Ok til din mor?
Men ellers kan man få en lille stærk PC med 8GB ram og en SSD disk på 256GB, som helt sikkert kan klare din mors behov, som ikke er så kostbar.
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/DTVQ0MD003/acer-veriton-n4640g-mini-stationar-computer-sort
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2018 - 22:51 #4
Ps. Desværre følger der altid nogle skod programmer sammen med Windows.
Så der bliver noget, som bare skal ud af klappen, så det ikke bruger energi.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. november 2018 - 22:59 #5
Det skal være windows 10. Noget simpelt antivirus vil være udelukkende at bruge den indbyggede windows defender. Ingen grund til at installere yderligere med det brug, som man må forvente at hun vil have.
Avatar billede eurositi Ekspert
05. november 2018 - 23:00 #7
Hvis vi siger, at den ikke skal risikere at blive irriterende langsom inden for den nærmeste fremtid, vil jeg foreslå, at den trods alt får 8 gb RAM og en SSD-harddisk på minimum 128 gb. Et andet krav er, at den skal være lille rent fysisk, så dét gør en såkaldt Mini-PC til et oplagt bud. Den bør også køre Windows 10 og gerne ha' en nogenlunde ny processor. Jeg vil foreslå en af disse to Dell OptiPlex Mini-PC-modeller:

3767 kr hos Merlin: https://www.pricerunner.dk/pl/223-4619322/Stationaere-Computere/Dell-Optiplex-3060-%28T2NCJ%29-Sammenlign-Priser
eller
4325 kr hos Proshop og Merlin: https://www.pricerunner.dk/pl/223-4619986/Stationaere-Computere/Dell-OptiPlex-3060-%28H6X98%29-Sammenlign-Priser

Simpel antivirus kunne være MalwareBytes' Anti Malware. Det tilbyder realtime-beskyttelse til en relativt billig penge og klarer sig særdeles godt i tests. Programmet kræver relativt få systemressourcer. Jeg har selv brugt gratisversionen (som dog kun har realtime-beskyttelse i prøveperioder) i over fem år og er ganske tilfreds.
Avatar billede Thomas Nielsen Juniormester
06. november 2018 - 00:55 #8
Tusind tak for svar og links. De er meget nyttige, og jeg finder helt sikkert  en passende PC ud fra jeres forslag :-)
Avatar billede Alex Praktikant
06. november 2018 - 12:19 #9
https://www.lenovo.com/dk/da/desktops-and-all-in-ones/ideacentre/300-series/Ideacentre-310s-Intel/p/90GA005RMW

Hvad med en mindre lenovo, 4 GB Ram, 1TB HDD og windows 10 Home.

Du kan selv fjerne de programmer du ikke vil have på den, for eksempel candy crush.

Det indbygget Windows Defender burde være godt nok til hendes forbrug, man kan jo sætte den til at scanne engang hver uge, eller hvor tit man nu ønsker det.