Avatar billede Louise Praktikant
05. november 2018 - 23:38 Der er 10 kommentarer

Reparation af harddisk /win instal 8.1

Hej - jeg håber I kan hjælpe mig.
Forsøger at reparere en harddisk, da der opstod flere bluescreen fejl. Kender ikke navn på fejl, da det ikke er min egen.

Har installeret win 8.1, men kan kun finde 298 gb / 1000GB

Nuværende status.

1) Diskpart: Volume
volume 1 C: NTFS Partition 298 gb healthy

2) Diskpart: List disk
Disk 0 online 298 gb
disk 1-4 no media

3) Diskpart: List Vdisk
ingen at vise

Som det ser ud lige nu, kan resten af pladsen ikke ses/findes.
I Diskhåndtering kan jeg ikke udvide diskenhed.
I Systemoplysninger:
Instal. fysisk hukommelse  3,00 GB
Fysisk hukom i alt 3,00 GB
Tilgæng Fys hukom 2,36 GB
Virtuel hukommelse i alt 4,25 GB
Tilgæng Virt. hukom 3,52 GB

Lige nu er første prioritet at finde de manglende GB.
Nogen ide om hvor de gemmer sig?
- har kigget inde i det støvede kabinet efter dem, der var de ikke.....
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2018 - 23:48 #1
brug minitool til at få styr på diskene
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Louise Praktikant
06. november 2018 - 08:00 #2
Lige nu driller den så meget at jeg ikke kan bruge programmet. (Tak for link)

Er i cmd - efter sidste melding C:\windows\system32\logfiles\Srt\SrtTrail.txt
har jeg nu forsøgt:
3. When Command Prompt appears, enter the following lines and press Enter after each line in order to run it:

    bootrec.exe /rebuildbcd
    bootrec.exe /fixmbr
    bootrec.exe /fixboot
(Alle completed successfully)
4. To perform these commands, you need to know drive letters for all your hard drive partitions. In Command Prompt you should enter the following (but remember to use the letters that match your hard drive partitions on your PC):
    chkdsk /r c:
File system NTFS

så får jeg Chkdsk cannot run, volume is used by another process. Would you like to force a dismount?

*Kan jeg gøre noget her i cdm?
*Kan jeg køre på en eller anden måde bruge program fra usb i cmd ?
*Der har tidligere været instal Vista - tænker jeg skal prøve med Vista igen.
*Er lige nu ved at formatere C: så forsøger nu om det kan hjælpe.
(Nægter at give op, da jeg lærer ved at arbejde med det - på amatør niveau)

Og tak for hjælpen :)
Avatar billede poko1 Ekspert
06. november 2018 - 08:36 #3
Kunne du vise hvordan det ser ud i Diskmenageren?
https://ibb.co/nbKkQA
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. november 2018 - 09:16 #4
Jeg har selv haft et lignende problem. Min løsning var at geninstallere via en ISO fil. Se beskrivelse på nedenstående link, måske det kan hjælpe dig:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1025907
Avatar billede Louise Praktikant
06. november 2018 - 11:52 #5
Tak for forslag. Dem vil jeg forsøge mig frem med, hvis problemet ikke løser sig selv nu.

Lige nu er C: formateret med de 298gb som var det eneste jeg kunne se.
Lige nu skal jeg skrive Volume label <32 characters, ENTER for none>?
Hvad skal jeg skrive her ?

Når det er afsluttet forsøger jeg at geninstal Vista og ser hvad der sker.
Jeg har tidligere i processen, før jeg skrev her, lavet en fuldstændig check af Harddrive og der var ingen fejl.

Den PC jeg forsøger at fixe er pt. ikke tilkoblet internet. Søger derfor info på min egen - og altså dermed også bruger den til at skrive her.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. november 2018 - 12:23 #6
Du ved vel at hvis du Vil ændre på en Harddisk i CMD. Skal det være som Administrator? Som i dette eksempel!
https://ibb.co/dYmc5A
Avatar billede Louise Praktikant
06. november 2018 - 13:58 #7
Tror ikke jeg har forklaret mig godt nok:
Komplet test af hardrive uden fejl. ok
Installeret 8.1 på formateret hardrive. ok
Kørt F9 diagnostik. Alt ok.

Windows 8.1 starter op, kommer med fejl:
*kernel security check error
*Error SrtTrail.txt

Forsøgt at udbedre ved at følge guides på div. sider

Jeg kan komme ind i Windows og er online, startede program som foreslået partitionwizard, via USB...Her viste den 298 gb, men så fejl igen

Irql_not_less_or_equal er sidste fejlmelding.

Fra Windows kan jeg komme i cmd - for første gang nu automatisk til C:\windows\system32>  (hvor det tidl. var X:\source)

Så nu står jeg så her. C:\windows\system32>diskpart> list disk
Disk 0 online 298 gb

Eller Diskhåndtering:
C: Simpel, Grundlæg, NTFS, i orden, kapacitet 298 gb, ledig plads 283 gb, % ledig 95%
(kun denne) (og så CD/DVD)

Prim/allokeret
Disk 0 C: Primær partition 298 gb NTFS. I orden (System, Boot, Sidefil osv.)
Disk 1 D: intet medie
Disk 2,3 og 4 intet medie
Cd-Rom dvd 3,81 gb online I orden (Primær partition)

Så der er ikke nogen at lave Clean på, der er ikke noget at vælge udover Disk 0.
Så....hvad kan jeg gøre som det næste - prøve Wizard igen ?
Avatar billede poko1 Ekspert
06. november 2018 - 14:14 #8
Nu var det jo også kun for at vise et eksempel på At køre som Administrator.
Og så kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken PC: og om den har UEFI/EFI- i Bios?
Hvis ja så er det bedst at starte op fra en U-Allokeret Disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2018 - 17:01 #9
Har du forsøgt at deaktivere driver signering i Windows?
kernel security check error kan være en grund til dette.
https://www.youtube.com/watch?v=HGWCchDkt8A
Avatar billede Louise Praktikant
12. november 2018 - 09:49 #10
Tak alle for Jeres svar, jeg vil forsøge at arbejde videre med forslagene. Jeg har ikke kunnet arbejde med den siden sidst, men nu går jeg i gang igen.