09. november 2018 - 11:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gråtoneprofil til gimp

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg kan finde en gråtoneprofil til gimp
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2018 - 13:20 #1
Avatar billede falster Ekspert
09. november 2018 - 16:50 #2
Som milter antyder, er det et lidt kortfattet spm.

Men her er noget, som du måske kender:

https://digital-photography-school.com/adding-icc-profiles-in-gimp/

hvor der er et download link til "ICC Profile for Adobe 1998 RGB", der vist klarer de fleste fotobehov.
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2018 - 17:07 #3
#2. Og måske skal der lige tilføjes, at det ikke er tilrådeligt at bruge Adobe RGB 1998-  profilen, medmindre man arbejder i et professionelt fotomiljø med professionelle maskiner hele vejen igennem :-)

https://www.geofflawrence.com/color_space_srgb_adobe_rgb_1998.html
Avatar billede falster Ekspert
09. november 2018 - 17:09 #4
OK. Det er - synes jeg - komplicerede sager :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2018 - 17:20 #5
#4.  Yep, og den simple løsning er at holde sig til sRGB, medmindre man er 120% klar over, hvornår man skal bruge hvilken :-)