Avatar billede Boejden Seniormester
09. november 2018 - 13:43 Der er 8 kommentarer

Vivaldi - brugsanvisning på DANSK??

Hvor finder jeg noget brugsanvisning på dansk?? synes det engelske er ..:-(
Desuden synes jeg, at jeg bare bliver drevet rundt i manegen af Vivaldi, når jeg prøver at anvende nogle af mulighederne  på engelsk om sikkerhed og cookies.
De viser det f.eks. her:
https://vivaldi.com/features/privacy-security/  videre med deres PRIVACY og havner i at jeg har 7 søgemaksiner ...men intet om hvorledes jeg vælger eller fravælger nogen af dem :-(
Der er bl.a. en side på Vivaldi der hedder Credits, (vivaldi://credits) med flere hundrede cookies-selskaber - men jeg kan ikke se nogen steder, hvorledes jeg forhindrer alle disse myriader af cookies.
Helt generelt: er Vivaldi mere sikker/mindre usikker at bruge end crome, ie eller firefox??
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2018 - 13:57 #1
Jeg må indrømme, jeg ikke helt forstår hvorfor man vælger en niche-browser som Vivaldi, hvis man hverken er supergod til engelsk eller eventyrlysten udi at prøve noget ukendt software.

Den benytter samme engine som Chrome, så sikkerhedsmæssigt bør der ikke være den store forskel på dem. Åbenbart har Vivaldi noget tracking-beskyttelse indbygget, men lignende (og sikkert bedre) funktionalitet kan nemt tilføjes til Chrome som en udvidelse - f.eks. DuckDuckGo Privacy Essentials eller Ghostery.
Alternativt har Firefox fået det samme indbygget for nyligt.

Hvad er ellers formålet med at vælge den?
Avatar billede Boejden Seniormester
09. november 2018 - 14:20 #2
formålet er ganske enkelt et sikkerhedsspørgsmål - og at browseren blev anbefalet mig.
sikkerhed forstået derhen, at den ikke er så udbredt - og muligvis ikke er så "mishandlet/hakket/..." som de mere gængse.
desuden er det grundlæggende en god ide at bruge de forskellige browsere til forskellige opgaver, hvorfor jeg bruger Vivaldi til bank, Firefox til alt "ligegyldiigt"/pjat  såkaldte sociale medier m.v. og EI til mails o.l.

Vi kan jo ikke alle være født og opvokset med engelsk som andetsprog, og når det så samtidig er legalt at sælge varer i Danmark uden dansk brugsanvisning, tja, så er jeg efterhånden overladt til gætterier fra engelsk - telefoner og deres programmer/styring ikke mindst.
Men så er de jo også næsten sikre på, at det ikke i virkelighedens verden er muligt at fraskrive sig alle uvedkommende slags cookies.

men overvejelserne er kanske helt ude i hampen?? :-)
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2018 - 14:41 #3
Igen, Vivaldi bruger Chromes engine, så langt det meste af det der kan hackes i en browser er altså præcis det samme.
Mht. de få områder der er forskellige, er det svært at kvantificere hvad der er mest sikkert. Det er korrekt at færre bruger den, og derfor vil færre hackere forsøge at ramme den - men omvendt, med Chromes flere brugere er der også mange flere der holder øje med sikkerhedshuller og rapporterer dem hvis de finder dem, og mere pres på for at få dem lukket hurtigt. Jeg vil ikke være spor overbevist om, at færre brugere er en positiv ting.

Selvfølgelig skal jeg da ikke forsøge at stoppe dig i at bruge Vivaldi, hvis du gerne vil - men jeg tvivler på at der findes en udførlig guide til indstillinger skrevet på dansk, netop fordi det er en niche-browser.

Men hvis du har bestemte spørgsmål til hvordan noget virker, kan det da være vi herinde kan hjælpe med det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. november 2018 - 20:32 #4
Det er ikke helt rigtigt at hævde det er lovligt at handle med varer i Danmark uden dansk brugsanvisning,

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerleksikon/brugsanvisninger/

Jeg købte for omkring 10 år siden noget computer software jeg ikke kunne installere da der ingen vejledning var på dansk eller på en forståeligt sprog (svensk eller norsk)
Jeg kontaktede Forbrugerstyrelsen, der gav mig den besked at der skulle være en vejledning på netop et forståeligt sprog. Jeg gik tilbage til butikken hvor varen var købt og fik pengene retur.
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2018 - 21:09 #5
Men for det første er Vivaldi gratis, for det andet kan den sagtens benyttes uden vejledning - det er kun avancerede indstillinger der volder problemer.

Men fint råd til andre situationer.
Avatar billede Boejden Seniormester
09. november 2018 - 22:46 #6
hej ErikHg, du har i princippet ganske ret - jeg skrev blot om virkelighedens Danmark: man kan ikke købe en telefon, uden at alt det der får den til at kunne bruges er skrevet på engelsk - altså hvis man vil vide hvad det er man siger ja til, accepterer af tilsidesættelser af alm. dansk lov herunder brevhemmeligheden, læser ens mails, snager i ens kontakter, kopierer revl og krat til  eget brug - og det er uanset om telefonen (reelt datamaskine!) kommer fra Samsung, Apple eller Huawei - Microsoft er jo nok ikke anderledes med den snart udgåede Nokia.
Men når hovedparten er så gode(??!) til engelsk, og ikke klager, er producenterne da lige glade med gamle hønisser, der taler dansk.

Og Slater: du kommenterede ikke på det med forskellige browsere til forskellige opgaver - mener du den "sikkerhed" er illusorisk??
Avatar billede Slater Ekspert
10. november 2018 - 08:44 #7
#6: Det kommer lidt an på situationen, mest af alt plugins og extensions. Hvert af den slags der er installeret i en browser er endnu et sted der potentielt kan være et sikkerhedshul, så det kan give mening at benytte en "ren" browser, uden tredjepartsudvidelser installeret, til sensitive ting som bank osv.

Tre forskellige kan jeg ikke helt se formålet med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. november 2018 - 10:42 #8
#6
Jeg kan godt lide, at du skriver "gamle hønisser". Denne gruppe må jeg så også tilhøre :-)Jeg er ikke specielt kyndig udi det engelske, men klarer det alligevel. Desværre er der en stærkt kedelig tendens til, at alt skal skrives på engelsk (anglifiseres), selv om der i rigt mål findes danske ord for de samme ting.