12. november 2018 - 16:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sletning af POP konto på Mac. Mistes modtagne mail?

Jeg vil gerne slette min udgåede POP3.mail.dk-konto på min Mac for at slippe for at indtaste koden ved hver opstart, men jeg får så en advarsel om at

”Alle elementerne i denne konto fjernes fra computeren. Hvis du har kopier af meddelelser eller andre elementer på postserveren, påvirkes kopierne ikke.”

Det må betyde, at ALLE de @mail.dk, jeg har modtaget og har liggende i ’Indbakke’ og  i forskelige forskellige mapper under denne i min Outlook på Mac’en, forsvinder.

Det går ikke! Men er det rigtigt? Eller gælder det i virkeligheden kun  en konto-opsætning i IMAP?

Jeg har prøvet at oprette  en gmail.com-konto i POP, sende nogle mails til mig selv i denne konto, og slette kontoen igen i Outlook på MAc’en. Konto-angivelsen forsvandt, men ikke selv mailene.

Det tyder på, at jeg godt kan slette POP3. mail.dk-kontoen uden at miste andet end kontoangivelsen.

Men jeg har brug for et stensikkert svar, for jeg vil ikke risikere at miste mange hundrede mails, som jeg stadig har brug for.

Så er der tvivl, vil jeg hellere have tvivlen og fortsætte den begrænsede irritation med indkodningen.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Morten Lundbæk
Avatar billede sd8220 Seniormester
12. november 2018 - 17:47 #1
Hvis du sletter den UDGående server, sker der intet; men hvis du sletter hele postkontoen i Mail, vil postkassen fosvinde inde fra Mail.

Rent teknisk bliver de MULIGVIS liggende på din disk; men jeg vil ikke være sikker.

Du kan blot vælge, at den pågældende konto ikke skal være med "når der automatisk søges efter post", så vil den kun spørge dig efter kode, når du manuelt søger efter post.

Men du kan også starte med at kopiere alle mails fra den konto over i lokale mapper i Mail på din Mac, så vil de jo hverken skjules eller muligvis forsvinde, når du sletter kontoen fra Mail.

Og nu læser jeg lige din besked igen - du bruger Outlook? Ikke Apples Mail?

Jeg _ved_ ikke, hvordan Outlook håndterer fjernelse af konti; men tænker igen, at hvis du kan lave lokale mapper, som du overfører mails til fra den omtalte konto; så vil du i hvert fald have dem gemt.
12. november 2018 - 18:34 #2
Tak til sd8220, ja jeg bruger Outlook og ikke Apples Mail.
Hvor kan jeg fravælge at tage den pågældende konto med, når jeg søger efter post?
Jeg har et problem med en sikker forståelse af 'lokale mapper'. Med en IMAP konto oprettes der, så vidt jeg kan se, en uafhængig mappestruktur, mens POP placerer mails 'på denne computer' - hvilket vel er lig med 'lokale mapper'. Overskriften 'På denne computer' fremkommer, så vidt jeg husker, kun, hvis man samtidig har en alternativ mappestruktur. Men når en sådan ikke optræder, må mailene vel i himlens navn ligge 'På denne computer', altså 'lokale mapper'.
Det er usmart, at advarslen om sletning ikke skelner mellem IMAP og POP og placering 'På denne computer' eller alternativ mappestruktur.
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2018 - 19:35 #3
Ved anvendelse af Outlook og POP3 gemmes alle mails i en postnavn.pst fil, der kan ligge i dokumenter. Tag en kopi af denne fil og gem et sikkert sted.

Men jeg forstår sket ikke behovet for at indtaste kodeord hver gang du åbner. Det skal den da gemme fra gang til gang. Har du glemt at sætte et flueben?
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2018 - 19:36 #4
Avatar billede sd8220 Seniormester
12. november 2018 - 19:38 #5
Jeg kender ikke nok til Outlook til at vide det; men jeg vil gætte på et sted under indstillinger til kontoen, hvis det findes.

POP-mails gemmes lokalt, det er sandt; men hvis du sletter kontoen, er det jo muligt, at Outlook vælger at slette den pågældende lokale fil.

Jeg ved ikke, om du kan oprette mapper, der er _helt_ lokale og uafhængige af post-konti i Outlook; men forslaget om at gemme .pst-filen lyder som en god idé.
13. november 2018 - 12:10 #6
Hvor er det godt , at der er venlige folk, der vil hjælpe amatørerne, når Microsoft ikke gider give en ordentlig vejledning, heller ikke på nettet, så vidt jeg har kunne finde.

Jeg har sådan set ikke glemt fluebenet, men fravalgt det, da det forekom mig sikkerhedsmæssigt betænkeligt, men med en invalid mailkonto er det jo en simpel løsning på mit lille bekvemmelighedsproblem, og uden risiko for datatab. Så mange tak for at have mindet mig om muligheden!

Og mange tak også for den gode påmindelse om at få sikkerhedskopieret filerne i Outlook og oven i købet med et link til den relevante vejledning. Jeg køber et passende USB-stik  og får det gjort. Virkelig meget hjælpsomt, mange tak!

Med venlig hilsen
Morten Lundbæk