Avatar billede 1Dorte Guru
12. november 2018 - 19:53 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Intel - processor

Kan man sige noget generelt om, hvad intels processors slutbogstave står for - "h" - "u" - "m"?

Findes der gode og brugbare alternativer til Intel, når jeg skal bruge den bærbar pc til gaming - absolut minimum 2,5GHz og gerne en del mere.
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2018 - 20:03 #1
Avatar billede 1Dorte Guru
12. november 2018 - 20:32 #2
God hjælp.
Men hvad mon følgende begreber betyder:
Unlocked
Includes discrete graphics on package
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2018 - 22:05 #3
"Unlocked" om en processor betyder, at den kan "overclockes" til at yde mere vha. ændringer i det, der kaldes "clockfrekvens". Lidt lige som en bilmotor kan tunes til at yde mere end f.eks. de 125 heste, den er født med. Intels processorer, som kan overclockes, har som regel et K i slutningen af processornummeret. "Overclocking" er ikke af interesse for langt de fleste, det kræver f.eks. som regel bedre køling end med en standardkøler. En "unlocked" CPU behøver ikke nogen særbehandling og kan altid bruges som den er uden overclocking

"Discrete graphics" er det samme som "Dedicated graphics" eller "Dedicated GPU", og det betyder, at grafikprocessoren har sin egen processor og RAM.

Det er i modsætning til begrebet "Integrated graphics", hvor styringen af grafik er indbygget i processoren (CPU'en). "Integrated graphics" bruger derfor nogle af CPU'ens kræfter og, vigtigt, den reserverer også en del af computerens RAM til sit eget brug.

Til spilbrug er det som regel altid en god ide at lede efter en computer med Discrete/Dedicated graphics.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2018 - 22:21 #4
Og ja, der findes et godt alternativ til Intel processorer. Det er AMD's Ryzen-modeller:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ryzen
Avatar billede 1Dorte Guru
13. november 2018 - 08:36 #5
Tak Milter.
Mon jeg har forstået det rigtigt?

Overclocking er ikke interessant for mig - så er "k" udelukket.

"Integrated graphics" er vel det samme som "g" = "Includes discrete graphics on package". Og det er så også uønsket, medmindre der er mange RAM (gerne flere end 8RAM), hvilket jeg kun sjældent ser.

Men jeg vil gerne have H="High performance graphics" og endnu hellere HQ="High performance graphics, quad core".

Og hvad med de strømbesparende U (og evt. Y - men den er jeg ikke stødt på)?

Mit spil kræver MINIMUM 2,5 GHz. Anbefalet til 3,0 GHz på
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=35505&game=Farming%20Simulator%2019
Hvad skal jeg så kigge efter -  "Processor Base Frequency" eller det lidt højere "Max Turbo Frequency"?

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2018 - 16:47 #6
Ang. overclocking: Jeg udtrykte mig nok lidt forkert. Du kan sagtens gå efter en processor med et k i slutningen af modelnummeret. Nogle modeller findes, mig bekendt, både i en såkaldt "locked" og en "unlocked" version. Forskellen er blot, at den med "k" kan overclockes, den uden kan ikke. Og, igen så vidt jeg ved, prismæssigt er der ikke den store forskel på dem. Overclocking af bærbare ses forøvrigt ikke ret ofte, især pga. problemer med køling.

8 GB RAM er tilstrækkeligt til Farming Simulator, selv med "integrated graphics". Og "integrated graphics" burde også være ok til Farming simulator, så længe den er af typen "H" eller "HQ". Men, separat grafikchip, dvs. "Discrete" eller "Dedicated" grafik er bedre. Jeg kan desværre ikke garantere, at min påstand holder vand.

Processorer med U eller Y i modelbetegnelsen sidder som regel i PC'er, som bare skal kunne klare browsing og andre programmer med lave krav til kræfter.

Og du skal kigge efter "Processor Base Frequency". Og selv det skal tages med et gran salt, for nogle nyere processorer med en clockfrekvens på f.eks. 2,2 GHz kan godt i praksis være hurtigere end en ældre med 2,7 GHz.

Forvirret? Du kunne evt. prøve at finde en bærbar, som du mener er ok og så linke til den herinde og spørge, hvad vi mener om den til Farming Simulator.
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2018 - 22:42 #7
Her er nogle eksempler på bærbare, som kan klare Farming Simulator 2018 og de fleste andre spil uden problemer.

https://www.pricerunner.dk/cl/27/Baerbar?attr_60370023=60370024&attr_60382558=60382612&price_max=6000&price_min=193

Men, de ligger nok desværre i pris lidt over, hvad jeg gav dig forhåbninger om i dit spørgsmål herunder:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1025900
Avatar billede 1Dorte Guru
15. november 2018 - 12:59 #8
Jeg er super-glad for din hjælp :-) Jeg har set på det, du har skrevet, men jeg har is i maven og venter til black-friday.
Mvh. Dorte
Avatar billede 1Dorte Guru
15. november 2018 - 13:45 #9
Vil jeg kunne bruge
https://www.refurb.dk/p/lenovo-thinkpad-t440p/78460
til Farming Simulator 2019?
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2018 - 16:45 #10
#9.
Nej, grafikkortet, NVIDIA GeForce GT 730M, er for svagt. Det er næsten 6 år gammelt og med performence  på linje med det R5, du har nu.
Avatar billede 1Dorte Guru
20. november 2018 - 13:48 #11
Vil jeg kunne bruge

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/lenovo-ideapad-330-17ich-baerbar-computer---173/p/100394385
- på fredag koster den 4.500 kr, hvilket er en superpris - jo mindre, min søn skal betale, jo bedre.
MEN det hedder 2,3-4,0 GHz.

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/hp-pavilion-power-notebook-15-cb015no/p/100372470
- på fredag koster den 5.499 kr.

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2018 - 16:02 #12
Ja, 4.500 kr er en rigtig god pris for den første, altså Lenovoen. Som jeg skrev tidligere,  "Processor Base Frequency" skal tages med et gran salt, og processoren i den her er en i5 8300H, som fint kan klare Farming Simulator.

Processoren har indbygget grafik, Intel® UHD Graphics 630, som er fin til surfing og tekstarbejde. Når der skal spilles, tager PC'ens "discrete/dedicated" grafikkort, GTX1050,  over.

Den anden, HP'en, har mere eller mindre samme specifikationer, bortset fra en ældre CPU, et større batteri og en større opløsning på skærmen.

Af de to mener jeg, Lenovoen giver mest for pengene.
Avatar billede 1Dorte Guru
21. november 2018 - 19:53 #13
Hej
Jeg er stadig forvirret, men dog på et langt højere niveau.

Farming Simulators udbyder skriver:

These are the minimum requirements to play Farming Simulator 19 :

• 64-bit Windows 7, Windows 8, Windows 10 or Mac OS X 10.13
• Intel Core i3-2100T @ 2.5GHz or AMD FX-4100 @3.6 GHz
• Nvidia Geforce GTX 650, AMD Radeon HD 7770 graphics card or better (min. 2 GB VRAM, DX11 support)
• 4 GB RAM
• 20 GB free hard drive space
• DVD-ROM Drive (only for retail version)
• Soundcard

However, from our experience while developing the game, we can confirm the following requirements are ideal to play the game in high resolution:

• 64-bit Windows 7, Windows 8, Windows 10 or Mac OS X 10.13
• Intel Core i5-7500 @3.4GHz or AMD Ryzen 5 1500X @3.5GHz
• NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB or Radeon RX 580 Graphics
• 8 GB RAM

Min søn behøver ikke at køre i "high resolution" i hans nuværende Farming Simulator 17 kører han i "middle".
Kan jeg stadig bruge Lenovo-pc'eren fra Bilka? Jeg aner simpelthen ikke, om i5-7500 er bedre eller dårligere end i5-8300h - også selv om jeg godt kan finde specifikationer på de to.

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2018 - 21:50 #14
Jeg er ikke gamer, men jeg kender lidt til, hvordan CPU'er virke. Jeg skiftede for godt et år siden en computer med en 10 år gammel Intel® Core™2 Duo Processor E8400 @3GHz ud med en helt ny med en clockfrekvens på 3,6 GHz, og den nye er mange, mange gange hurtigere i "real life", end forøgelsen fra 3 til 3,6 Ghz umidelbart indikerer.

En i5-7500 @3.4GHz er hurtigere end en i5-8300h, men du kan ikke sammenligne de to. En i5-7500 er beregnet til brug i en stationær computer, og, som din tekst  beskriverr, den er minimumskrav til spil " in high resolution".  En i5-8300h er til brug i en bærbar.  Bærbare skal spare på strømmen, og derfor  neddrosles ydelsen som regel på både processor og grafikkort i dem i forhold til lignende dele på en stationær.

Lenovoen i dit link i #11 er noget af det bedste, du kan få til den pris til "middle" opløsning. Hvis han skal op og køre i "high resolution", så vil jeg mene, prisen starter omkring de 9.000 kr for en bærbar.
Avatar billede 1Dorte Guru
23. november 2018 - 01:21 #15
Jeg har købt Lenovoen i #11 i Bilka.
MANGE MANGE TAK FOR HJÆLPEN.
Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2018 - 11:55 #16
Velbekomn :-)