Avatar billede 1Dorte Guru
29. oktober 2018 - 16:41 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finde detaljer om grafikkort

Hej
Er skærmkort og grafikkort det samme?
Jeg vil gerne finde nogle detaljer om mit grafikkort.
Jeg har et AMD Radeon (TM) R5 Graphics, men jeg har fået at vide at der er 20-25 forskellige. Hvordan finder jeg ud af, hvilket jeg har?

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2018 - 17:00 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. oktober 2018 - 17:05 #2
Installer først gratisprogrammet Speccy. Når det er installeret kan du klikke på ikonet og derved kommer der en masse nytige oplysninger frem om din computer inkl. grafikkortet.

Link til Speccy:
https://www.ccleaner.com/speccy/download

Nedenstående link er fra min egen computer.

https://ibb.co/gmv1DA
Avatar billede 1Dorte Guru
29. oktober 2018 - 17:24 #3
#2 - mon ikke det var det, som jeg søgte. Jeg har sendt oplysningerne videre, da det er fordi jeg har brug for at vide, om et bestemt spil kan køre på min pc.
#1 - jeg havde været i enhedshåndtering, så din besked hjalp desværre ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 17:35 #4
Hvis man nu nærlæser hele linket i #1 så ser man at det er en fyldestgørende forklaring på hvordan man finder ud af hvilken hardware der er i computeren.
Speccy står nemlig også derinde som #2 henviser til :-)
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2018 - 17:44 #5
#3. Mit link fortæller også om, at man med programmer som f.eks "Speccy" måske kan  vride lidt flere oplysninger ud af maskinen end med Enhedshåndtering.

Jeg har en mistanke om, at det drejer sig om en bærbar med grafik i både CPU og  grafikchip på bundkortet. Hvis du farer vild i din søgen, så vil oplysninger om fabrikant, model og modelnummer på computeren være meget brugbare :-)
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2018 - 17:46 #6
:-)
Avatar billede posten Ekspert
29. oktober 2018 - 18:05 #7
1dorte  : oki nu bliver jeg nys er dit skærmkort stort nok og hvor mange ram har du ??
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 18:11 #8
Er skærmkort og grafikkort det samme?
Ja det er det
Avatar billede 1Dorte Guru
31. oktober 2018 - 18:37 #9
Jeg har brug for at finde ud af, om min søn kan spille Farming Simulator 2019 på pc'eren. Spillet udkommer d. 20. november -
https://www.farming-simulator.com/buy-now.php?lang=en&country=dk

Se også min næste besked - det er mail-korrespondance - som nok betyder, at pc-eren ikke kan køre programmet Farming Simulator 2019.

#3 - jeg er afsløret - jeg læste ikke artiklen til ende...ups

#5 - citat: "Jeg har en mistanke om, at det drejer sig om en bærbar med grafik i både CPU og  grafikchip på bundkortet. Hvis du farer vild i din søgen, så vil oplysninger om fabrikant, model og modelnummer på computeren være meget brugbare :-)"
Aner det ikke - jeg har følgende oplysninger om model mv.:
Fabrikant: Lenovo
Model: 80TJ
Modelnummer - mon det er "MTM"? - MTM er: 80TJ001UMX

#7 - jeg er ikke helt med på, hvad du tænker på. Jeg ved dog:
RAM Memory 8 GB (6,91 BG kan bruges)

#8 - tak.
Avatar billede 1Dorte Guru
31. oktober 2018 - 18:37 #10
Min mail til GIANTS Software <customer-support@giants-software.com
Can I run the new FS 19 (DVD) at my pc?
I have a Lenovo Ideapad 110-15ACL pc.
You can find the specification here:
https://www.cnet.com/products/lenovo-110-15acl-15-6-a8-7410-8-gb-ram-1-tb-hd
Specification:  Windows 10
Processor: AMD-A8-7410
RAM Memory: 8 GB (6,91 GB kan bruges)
Graphics Processor: AMD Radeon R5
Bests regards, Dorte

Fra: GIANTS Software:
The specifications you shared are not complete, hence we cannot tell you exactly.
The brochure says that the graphics card is an AMD Radeon R5, but there are at least 20 or 25 different models of AMD Radeon R5. Which one is it exactly?
Also, the processor seems not to be meeting the requirements. For AMD, it should be at least AMD FX-4100 @3.6 GHz and yours is AMD A8 7410 @2.2 GHz.
Best regards, Pedro Fernandez

Jeg skrev:
My processor is ”AMD A8-7410 APU with Radeon R5 Graphics”
I have found this information on my pc: “Generic PnP Monitor – 1024 MB ATI AMD Radeon R5 Graphics (Lenovo)”.
Best regards, Dorte

GIANTS Software Support TeamYou wrote:
Hello Dorte,
Thank you for your email.
Unfortunately, we are exactly where we were at the beginning, since that does not help.
However, what I mentioned initially is still the same.
Best regards,
Pedro Fernandez
Avatar billede milter Ekspert
31. oktober 2018 - 20:29 #11
Jeg har kigget lidt omkring på nettet, og svarene er tvetydige. Din søns computer kan formentligt spille spillet i lav opløsning og med lav framerate, men hvis den skal kunne andet end bare lige køre, så kommer det til at knibe. Skærmen på computeren har en lav opløsning (1366 x 768), så opløsningen bliver nok ikke et problem.

Kravene til CPU'en (processoren) afhænger også af, hvor man kigger på nettet. Men de fleste omtaler et minimum krav om en 2,5GHz processor, og her kommer din søns PC i knibe med sine 2,2 GHz.

Grafikchippen på din søns Lenovo kunne være en R5 M430, men jeg er ikke sikker. Du kan se lidt om det i linket herunder, som også beskriver, hvordan det kun kan køre Farming Simulator 2017 flydende med lave indstillinger:

https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-R5-M430.160119.0.html

Kort sagt, jeg tror, der skal en kraftigere maskine til at køre Farming Simulator 2019 på en måde, så sønnen ikke truer med at flytte hjemmefra :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
31. oktober 2018 - 22:16 #12
Tak Milter
Hvad betyder lav framerate? Og hvad betyder det i praksis?

Min søn er 10 år, så han flytter nok ikke hjemmefra - men brokke sig er han yderst godt til...

Hvad tror der sker, HVIS spillet godt kan køre, altså ikke nægter at blive installeret. Er det bare et spørgsmål om dårligere grafik? Det må han nemlig bare leve med.

Eller er det yderst langsomt - idag kan Farming Simulator 17 godt tage et minut eller 2 inden man er inde i et land (opstart af spillet), men kører (vist) fint, når man er i landet?

Jeg ved, at spillet (2017) nogle gange "lakker" - et udtryk, som min søn bruger - nok inspireret af you-tuber, der spiller Farming Simulator. Jeg ved knap, hvad det betyder. Men det er noget med, at spillet fryser, og fx traktoren/maskinerne kører i ryk.
Avatar billede milter Ekspert
01. november 2018 - 17:01 #13
Velbekom. Lav framerate betyder, at billedet ikke bliver opdateret så ofte, og det kan medføre, at scener ikke er så flydende. "Lag" er det samme, bare på en måde, så traktoren eller andet står helt stille et øjeblik for derefter at hoppe frem til det rigtige sted.

Hvis 2017-versionen opfører sig på den måde, så vil det med næsten 100% vished blive værre i 2019-udgaven. Problemer med "lag" og lignende kan ofte undgås, hvis indstillingerne i spillet bliver sænket til en lavere billedkvalitet, men loadtiden (den tid det tager at åbne et land), kan der ikke gøres noget ved.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2018 - 17:31 #14
Som en rettesnor for at finde ud af om et spil kan køre og i hvilken opløsning, kan man bruge canurunit:
https://www.systemrequirementslab.com/cyri
Avatar billede 1Dorte Guru
01. november 2018 - 21:38 #15
#13 - det skriver jeg bag øret - god info. Problemet er som regel ikke så stort, det er mest ved "multiplayer" - altså spil via server eller internet.

#14 - smart link. Og et link, hvor den sidste rest af håb om ikke at skulle købe ny pc døde...
Farming simulator 2019 kræver 2 GB Didicated Video Ram (står under Video Card) - jeg har 1 GB.
Spillet krvæver minimum 2,5 GHz Intel or equivalent AMD quad-core processor og jeg har 2,2 GHz.

Så når jeg skal ud at købe en anden - hvad skal jeg så gå efter? Jeg vil jo gerne undgå at skulle købe en ny pc om 2 år, når farming simulator 2021 sandsynligvis kommer på markedet... med mindre, at det er det billigste.
Er det processorens GHz  og grafikkortet (jeg går udfra, at Didicated Video Ram har noget med grafikkortet at gøre)?
Hvis ja - hvad kunne i anbefale, at jeg går efter i GHz? Er det helst 3,1.

Hvis der skal være forhåbning om Farming Simulator 2021 (de plejer at komme hver anden år) - er det så minimum:
8GB Ram FS17 krævede 2GB - FS19 kræver 4GB
Dedicated Video Ram på?  FS17 - krævede 1GB, FS19 kræver 2 GB - så... og det er jo så vist hellere ikke lige det man ser i annoncerne for pc'er
Harddiskens størrelse er vel så nærmest ligemeget (den hidtidige er stort set kun brugt til FS og internet-surfing) - FS17 krævede 10 GB i free disk space og FS19 kræver 20GB. Men de fleste Harddisker har vel minimum 250 GB.

Eller skal jeg virkelig have en "gaming-pc"?

Og noget helt andet - man kan også spille Farming Simulator på playstation. Løber jeg ind i de samme problemer med, at play-stationen bliver forældet?

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2018 - 17:29 #16
Kort fortalt: Når det gælder gaming, er den allervigtigste del i computeren næsten altid grafikkortet. På en bærbar kan grafikkortet ikke udskiftes til noget kraftigere, det kan man på en stationær, så hvis grafikkortet begynder at halte efter et par år, kan man nøjes med at putte et nyt i uden at skulle købe en helt ny maskine.

Jeg kender ikke noget til Playstation, men foreløbig er de på femte version siden 1995, så de holder noget længere end en bærbar.

Hvad er smertegrænsen for prisen? Jeg vil mene, du skal op omkring 4500 for at fremtidssikre den en smule, hvis det skal være en bærbar.
Avatar billede 1Dorte Guru
02. november 2018 - 20:32 #17
Hej.
Smertegrænsen - egentlig får han nok for ca. 4.000 kr. af alle til jul og fødselsdag (lidt vildt). Men han kan også spæde 1.000-1.500 kr. oveni, om nødvendigt.

Han er ikke særlig vild med PlayStation.

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2018 - 21:35 #18
Bærbar eller stationær?  Og hvad er max/minimum skærmstørrelse for bærbar?

Husk også, at hvis I vælger stationær, så skal der også anskaffes skærm, mus og tastatur.
Avatar billede 1Dorte Guru
03. november 2018 - 08:36 #19
Selvom stationær har sine klare fordele, skal det være en bærbar, da vi har haft stor glæde af at tage den med rundt.
Skærmstørrelsen er ikke så vigtig - prisen er langt vigtigere. Den, han spiller på nu, er 15,6" og det er min foretrukken størrelse. Men 14" og 17" er også ok.
Jeg er glad for jeres hjælp. Jeg bør lave så meget andet end at sidde her. Og den skal bare være købt inden jul. Jeg vil holde øje med tilbudsavisen fra el-giganten og bilka. Og så være vågen på black-friday.

Jeg har et teknisk spørgsmål - En del processor har
Processor Base Frequency
og
Max Turbo Frequency
Hvad er vigtigst? Og hvad skal jeg gå efter?
Hvis "Processor Base Frequency" er mindre end spillets krav - skal jeg så gøre noget for at få "Max Turbo Frequency" i spil? Og er det belastende for pc'eren, hvis den skal bruge "Max Turbo Frequency" hele tiden?
Avatar billede posten Ekspert
03. november 2018 - 10:43 #20
jeg vil IKKE anbefale en pc som max turbo da det vil forkorte dens levetid
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. november 2018 - 11:35 #21
Son milter skriver i #16, så har man muligheden med en stationær at kunne skifte/opgradere hardwaren (grafikkortet, bundkort, CPU og PSU (strømforsyningen) samt RAM) til noget kraftigere. Disse muligheder er udelukket med en bærbar - med det forbehold at der er en ledig RAM-sokkel) - i en bærbar kan man i realiteten kun skifte HDD´en til den hurtigere SSD.
Avatar billede 1Dorte Guru
03. november 2018 - 13:21 #22
Jeg ved det ErikHg - men det praktiske mht. at kunne tage den med vinder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. november 2018 - 14:30 #23
Det kan jeg godt følge dig i :-)
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2018 - 17:30 #24
Et par råd, når du kigger på tilbuddene:

1: En kraftigt nedsat maskine er ofte en maskine med ældre indmad. Det er ikke ensbetydende med, at den ikke kan klare Farming Simulator, men ...?

2: "Max turbo" betyder blot, at computeren kan "skrues" op eller ned for CPU'ens kræfter afhængig af behovet for kræfter. Sådan virker alle CPU'er, selv CPU'en i min stationære har turbo :-)  Hvis du går efter en CPU, som uden turbo opfylder mindskekravet, så er du sikret

https://www.makeuseof.com/tag/forced-induction-intel-turbo-boost-works-technology-explained/

3: SSD'en skal minimum være på 240GB.

4: Beskrivelsen "i3 Intel processor" f.eks. kan dække over mange modeller. Kig på listen herunder for at finde detaljer om den. Rul ned på siden for at komme til listen med "Mobile processors". De nyeste starter med et ottetal, f.eks. "Core i3-8109U". På samme måde kan du finde oplysninger om andre CPU'er på nettet, f.eks. også fra AMD. Køb  ikke en bærbar med en CPU, som ligger mere end een generation tilbage.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i3_microprocessors

5: Når I har fundet en computer, som ser ud til at opfylde ovenstående krav, så kig på grafikkortet .Billige bærbare har oftest grafikchip indbygget i CPU'en, men nogle har også et ekstra grafikkort indbygget i bundkortet til krævende opgaver.
Avatar billede 1Dorte Guru
03. november 2018 - 18:38 #25
Tak Milter
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2018 - 23:32 #26
Velbekom
Avatar billede 1Dorte Guru
12. november 2018 - 13:50 #27
Hej.
Jeg søger jo efter en løsning, så min søn kan spille Farming Simulator 2019 - og vi andre har fred...
En ven har sagt, at jeg kan downloade en app "Steam" til pc'eren.  Jeg kan købe spillet , og så kan jeg spille, selv om min nuværende pc'eren hverken har god nok processor (GHz) eller god nok grafikkort.
Men det lyder for godt til at være sandt.
Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2018 - 14:36 #28
Ja, det er for godt til at være sandt. Steam kan ikke gøre din PC bedre til spil på en måde, så en 2,4 GHz processor pludselig bliver til en med 3,0 Ghz, eller et grafikkort får flere kræfter.
Avatar billede 1Dorte Guru
12. november 2018 - 15:09 #29
Tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. november 2018 - 16:06 #30
#28
Når noget lyder for godt til at være sandt, så det som regel oftest tilfældet.
Man får hvad man betaler for.
Avatar billede 1Dorte Guru
23. november 2018 - 01:22 #31
Jeg har købt
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/lenovo-ideapad-330-17ich-baerbar-computer---173/p/100394385
til 4.500 kr. til Black Friday
MANGE MANGE TAK FOR HJÆLPEN.
Mvh. Dorte