Avatar billede Tønder57 Novice
13. november 2018 - 13:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ny 8port switch

Hej

jeg er ved at opgradere mit hjemmenetværk.

Har et større hus i 4 plan, hvor modem er i kælder.
Har kabler trukket op igennem huset og får brug for ny switch idet min nye router (TP-Link Deco M9) kun har 1 ledig port.

Pt. 100/100 mbit internet men vil gerne være klar til mere fart.

Vil købe en 8 port Gigabit Switch fra TP-Link men kommer i tvivl om hvilke specs jeg skal være opmærksom på for at sikre stabil forbindelse igennem hele huset. Kan finde dem fra 200-500kr og kan umiddelbart kun se at der er PoE der adskiller dem. (hvilket jeg ikke mener at have brug for).....

Hvad skal jeg være opmærksom på??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2018 - 14:07 #1
PoE er Power over Ethernet - det bruger du hvis du sætter en enhed i en port, du ønsker (og som er kompatibel til) at strømføde direkte gennem ethernet kablet - det kan være et overvågningskamera, et trådløst accesspoint eller en ny switch.
Enheden behøver så ikke sin egen strømforsyning.

Der ud over tænker jeg du kan kigge på strømforbruget - mange switch, specielt TP-links, understøtter automatisk justering af signalstyrken på de enkelte porte, så der kun bruges den strøm der er nødvendigt for et givent datakabel. Så har du en enhed koblet på med et 1-meter kabel, bruges der ikke lige så meget strøm som den næste enhed, der er koblet på med et 40 meter kabel.

Men hvis du ellers kun skal være "forberedt" på højere hastighed, betyder resten ikke det helt store. Det var værre hvis du havde specifikke enheder på netværket, der skulle arbejde efter helt bestemte standarder - så skulle du selvfølgelig sikre dig at switchen understøtter disse... - men har du ikke nogen sådanne enheder endnu, betyder det jo intet.
Avatar billede Tønder57 Novice
13. november 2018 - 14:25 #2
Dermed sagt, idet jeg ikke har nogen enheder der har gavn af PoE men kun bruger den til at føde Deco M9 "satelitter", Apple TV, PS4, Samsung TV  osv, så kan jeg fint købe den den billige variant ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2018 - 14:41 #3
Det skulle jeg mene, ja.