Avatar billede dragnor Juniormester
13. november 2018 - 16:24 Der er 9 kommentarer

Formattering af harddisk fra NAS

Hej,

Jeg har lovet at hjælpe en ven med at formatere hans harddiske.
Begge harddisk har siddet i en NAS men har ønsker nu at formatere dem og installere dem på en Desktop PC som ekstra drev.

Den ene disk er på 3TB og den anden 6TB begge WD Red.

Jeg har forsøgt at tilkoble dem min egen PC som ekstern harddisk via USB. Diskene kan godt ses men den på 3TB påstår windows kun er på 750GB og den på 6TB siger den er på 1,5TB.
Jeg indsatte så den ene harddisk på 6TB i en gammel NAS jeg har liggende og her kunne den så godt ses med korrekt størrelse. Det betyder bare også at den så opsatte harddisken til at fungere i min NAS :-(

Da jeg så satte den harddisk via USB over til min Desktop PC så viste den igen kun 1,5TB

Det lader til at en NAS skjuler/kryptere dele af harddisken og laver flere partitioner af type RAW som så senere ikke kan ses slettes i windows :-(

Nogen ideer?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2018 - 16:37 #1
Hvis du henter et program som MiniTool kan den så klare opgaven for dig?
https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede dragnor Juniormester
13. november 2018 - 16:39 #2
Har prøvet MiniTool  :-(    jeg får en Access Denied når jeg forsøger at lave operationer på hele disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2018 - 16:44 #3
Din disk i pc er den formateret i mbr eller gpt?
Har ikke selv erfaring med gpt, men den håndterer større diske end mbr formateret disk. Grænsen i mbr er på 2,2 gb og langt højere i gpt, så vidt jeg husker.
Tror måske hvis man er dygtig på diskpart at man den vej kan gøre det. Det er jeg desværre ikke. Men kan prøve at finde noget om emnet.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2018 - 16:50 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2018 - 16:56 #5
Husk når du arbejder med diskpart at det er den rette disk du arbejder i ;-)
En forkert handling her kan være fatal for systemet.
Avatar billede dragnor Juniormester
13. november 2018 - 17:45 #6
Tak for feedback og jeg har heldigvis styr på diskpart :-) men den siger stadigvæk kun 1,46TB selvom der står 6Tb på disken :-( og jeg kan kun finde se en Volume i Diskpart og den er på 1,46TB
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2018 - 17:50 #7
Øv :-(
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. november 2018 - 18:08 #8
Har du prøvet  i diskpart at bruge kommandoen clean ?
select disk "nummer"
clean
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2018 - 12:36 #9
Har ikke prøvet med så store HD i Mini tool.

Men normalt kan man dér vælge at markere HELE pågældende HD.
Derefter vælge "Wipe" (Det tager sikkert mange timer) ;)

OBS!!! Husk at trykke: "Apply" oppe øverst i Mini tool"
(Ellers sker der intet) ;)