Avatar billede ber Juniormester
17. november 2018 - 16:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lenovo IdeaPad m. 256 GB Win10 - alt for lidt plads

Jeg har delt HD i C: og D: af gammel vane. På D har jeg private data og software, fordi det tidligere gav sikkerhed for at undgå fatale sletninger i forbindelse med styresystemets opdateringer.

Nu overvejer jeg at slå de to drev sammen for at spare plads, men jeg er i tvivl om, hvorvidt Win10 opdateringer sletter mine private data. Har fået info om, at opdelingen i C og D er forældet :-)

Hvilke mapper er jeg tvunget til at bruge til mine private data, hvis jeg skal undgå sletning og overskrivning ved Win10 opdateringer. Hvilken software, som jeg uafhængigt af Win10, f.eks. xampp, bliver slettet ved Win-opdateringer?

Dropbox har jeg hidtil haft på en ekstern HD, men det gav sync-problemer. Data i Dropbox fordrer en spejling på egen laptop på C, men det er der slet, slet ikke plads til. Så hvordan bruger jeg Dropbox uden en spejling af alle mine data på min laptop på C, som de anbefaler, fornuftigt?

Jeg håber på kompetent rådgivning - på forhånd tak!

BER
Avatar billede poko1 Ekspert
17. november 2018 - 16:08 #1
Prøv at Rense PC:
Sådan rydder jeg op på Pc'er Også hvis der mangles Fri plads..
Du kunne jo også foretage en Oprydning ved hjælp af Windows PowerShell.(Admin)
Klik på Windows knappen + X knappen og wælg PowerShell.(Admin)

Skriv nu  eller kopier følgende og sæt ind  " cleanmgr /sageset  "              " " Udelades
Tryk på Enter-tasten Lad kommandoprompten forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK
Derefter Skriver du i Kommandoprompten: " cleanmgr  "  " " Udelades eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK
Klik på Ja til at slette det hele Kør også" sfc /scannow "  " " Udelades

Næste trin er oprydning i
C:\Windows\SoftwareDistribution hvor mappen Download åbnes og tømmes
C:\Windows\Temp Mappen  indhold slettes ligeledes
Gå derefter til
C:\Users\dit navn\AppData\Local\Temp
Tøm også denne mappe’ du kan risikere at der er et par mapper som ikke kan fjernes spring dem blot over
Det er kørende Programmer på dit system!
Til sidst  skal du huske at tømme Papirkurven.
https://ibb.co/mqdEyA
Avatar billede poko1 Ekspert
17. november 2018 - 16:18 #2
Oprydning giver altid masser af fri plads
https://ibb.co/mo53pf
Avatar billede INK Ekspert
17. november 2018 - 16:18 #3
Hvis din maskine er opdateret til Windows 10, kan der ligge en gammel mappe win.old med alle gamle data for en evt. tilbagerulning.
Helt enig i rensning som poko1 skriver i #1. Jeg bruger Ccleaner til almindelige renseopgaver.

Formoder det er billeder og videoer, der fylder op på din disk?
Du kunne overveje at lægge fotos i Google Fotos i skyen. Så kan de gemmes på en ekstern harddisk og fjernes fra din disk.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2018 - 16:21 #4
jeg har en lenovo ideapad 320 15,6" - den har plads til et cd-drev, men det er ikke installeret. Man kan faktisk købe en hd-skuffe som passer (én skrue i bunden er alt), og i den skuffe kan du sætte en ekstra hd (jeg har 500gb ssd fra gammel pc i)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. november 2018 - 16:32 #5
#3. Hvis der findes en mappe der hedder Windows.Old
Så forsvinder den ved min vejledning! Plus Både Temp Mapper og anden efterladenskaber efter Opdateringer!
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2018 - 18:56 #6
Jeg brugte også tidligere metoden med at oprette partitioner på harddisken for at undgå at miste data ved en eventuel gendannelse af C-partitionen. Gennem årene har jeg set så mange eksempler på, at kopier i skyen på et eller andet tidspunkt giver folk problemer med at finde plads til det hele eller få adgang til dem. Jeg har derfor valgt at gemme alle mine dokumenter, dvs. billeder, videoer, musik, tekstdokumenter og andet, som absolut ikke må gå tabt, på eksterne medier, som jeg opbevarer herhjemme hos mig selv.

Jeg har ekstra harddiske i computeren, som den slags ligger på, og jeg gemmer dem altid på dem i stedet for at lade Windows bestemme, hvor de skal ligge. Jeg har ingen vigtige og bevaringsværdige dokumenter liggende på mit C-drev, som udelukkende bruges til Windows og programmer, og som i dag er en 240 GB SSD.

Ja, jeg ved godt, det nok er en lidt gammeldags metode, men jeg har endnu aldrig været i en situation, hvor jeg var bange for, at f.eks. 80 GB billeder var forsvundet, og jeg har ikke noget behov for at kunne få adgang til alle mine billeder eller andre dokumenter, hvis jeg f.eks. pludselig befinder mig i Timbuktu :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2018 - 20:08 #7
Man sparer ingen plads ved kun at have een partition. Men det er meget upraktisk at have private billeder, videoer mm. på C-drevet. Dels fordi, som du selv er inde på, kan windows skade eller slette ved et uheld. Det skete for en del brugere, ved den sidste store opdatering, og dels fordi, C-drevet hurtigere resikerer at kokse til.
Så de vigtige private data ligger mere sikkert på D-drevet, plus en ekstern HDD som f.eks: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/harddiske-og-hukommelse/eksterne-harddiske/toshiba-canvio-basic-1tb-hdd/p-230669/
Men C-drevet er måske for stort i forhåld til D-drevet? Det ordnes nemt og gratis med MiniTool: https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2018 - 20:13 #8
Bedre tilbud og på lager. Men det er jo bare et forslag, der er så mange andre muligheder. https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Toshiba-Canvio-Basics-HDTB320EK3CA-Ekstern-Harddisk-2-TB-Sort/2455989
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2018 - 22:10 #9
back dine data op!
Avatar billede Mikael Ekspert
18. november 2018 - 09:28 #10
HVIS jeg forstår tråden korrekt, så skal C drevet udvides. ???
Det kan man med Mini Tool, HVIS der er ledig plads på D drevet (Samme HD)
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024908

Men når der på D drevet allerede ligger data, som ikke må forsvinde, så ville jeg nok tage en backup af D. drevet inden.
Normalt sker der intet "slemt" ved at flytte LEDIG plads FRA D til C..
Men efter princippet " livrem og seler" så ??? ;)
Avatar billede ber Juniormester
18. november 2018 - 13:07 #11
Mange tak for alle de gode og kvalificerede svar! I burde alle have points :-).

Jeg vil lige nævne, at der er foretaget diskoprydning m.v., ligesom jeg kører Ccleaner dagligt. Jeg overlader heller ikke til Win10 at afgøre, hvor jeg opbevarer mine data.

Min backup har de seneste par år været Dropbox, men af pladshensyn har jeg haft installationen på en xtern HD på 1TB. Det fungerede fint, indtil Win10 1803 opdateringen. Så gik det ikke mere. Om der er en sammenhæng, fandt jeg aldrig ud af.

Dropbox anbefaler installation direkte på C, men jeg har knapt 700 GB på Dropbox og i den lokale Dropbox-mappe. Så vidt jeg har forstået, skal den lokale mappe indeholde en spejling af de data, der ligger på selve Dropbox. Eftersom Dropbox er baseret på sync-funktionen, kan jeg vist ikke bare slette data i den lokale mappe efter sync. Så risikerer jeg, at Dropbox begynder sync af filer fra Dropbox-skyen til min lokale mappe. Er det ikke sådan, det fungerer? Jeg har kigget på andre backup-løsninger i skyen, men er noget skeptisk.

Min xterne HD gik i sort for nylig. Efter en kostbar data recovery er min foreløbige løsning blevet 2 xterne HD på hver 2TB.  Og jeg bibeholder D drevet. Så jeg er tilbage ved de velafprøvede løsninger.

Vil det fungere med en hub, når der kun er 1 USB 3.0 på laptoppen? I givet fald hvilken?

Tilbage står nu at undersøge, om jeg kan udvide min IdeaPad med ekstra lagerplads i form af et kort. Der er intet CD-drev i.

En ny laptop med en HD på mindst 1TB har jeg ikke kunnet finde. Hvordan klarer andre sig mon med 256 GB harddiske uden xtern lagerplads?

mvh ber