Avatar billede lopus Novice
17. november 2018 - 22:18 Der er 11 kommentarer

Program til håndtering af pdf fakturaer.

Hej

Jeg ejer et lille tømrerfirma, hvor jeg laver tilbud og fakturere via Excel..
Det fungere virkelig godt, da jeg kan tilpasse og optimere mine skabeloner lige efter behov.

Men jeg mangler noget styring af de fakturaer jeg modtager.
Som det er nu åbner jeg hver eneste mail og åbner herefter hver eneste pdf fil for at finde og sortere mine regninger.

Der er flere hundrede og de er alle ens..

Trælast - Faktura 56789
Trælast - Faktura 98763
Trælast - Faktura 56789
Trælast - Faktura 09876
Trælast - Faktura 98765
Trælast - Faktura 78594

Jeg er ikke interesseret i et nye regnskabsprogram, eller kalkulationsprogram da jeg ikke har behov for disse.

Men findes der et enkelt program, som kan indlæse pdf direkte fra mailserveren, sortere, eller bare vise PDF´en, og på eller anden måde give et bedre overblik, så jeg hurtigere kan finde prisen på døren til Fru jensen ?
17. november 2018 - 22:27 #1
Hm... jeg tolker det som om, at det er en form for indeksering du efterlyser.

Der findes en open source løsning som er udviklet specielt med henblik på OCR (optical character recognition) som giver mulighed for at søge direkte på tekst i PDF filer mhb. at organisere dem.
Programmet er som sagt open source, men kan være en anelse kompliceret til at starte med.
En anden løsning der er lavet specielt med henblik på desktop og mailbox indeksering er https://lookeen.com/index.html
Det er lidt nemmere at håndtere, giver glimrende mulighed for at søge efter filer direkte fra din mailserver og indeksere dem herfra.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. november 2018 - 22:27 #2
Avatar billede lopus Novice
17. november 2018 - 22:57 #3
# 1 Hej MightyProcrastinator

Ja en indeksering eller blot en måde at se alle pdf filer på en gang, gerne i åben tilstand..

Det program du linker til kan ikke læse PDFér og de skal først downloades til computeren..

Som jeg forstår det, så kan de store regnskabsprogrammer da allerede indlæse faktura selv, direkte fra leverandørerne.. fås det ikke i mindre avancerede udgave..

# 2  Tak for forslaget, men er det ikke spild af papir og lidt gammeldaws
17. november 2018 - 23:00 #4
Jeg glemte at inkludere et link. Det skulle være to separate forslag, hehe. Sorry. Det første program jeg mente er dette: https://ambar.cloud/
Avatar billede lopus Novice
17. november 2018 - 23:06 #5
Jeg er taknemlig for hjælpen, men jeg skal stadigvæk finde hver eneste pdf fil og putte den ind i programmet.. før jeg kan søge på den..

Mit problem er jeg har mange emails, med vedhæftede PDF filer..

Jeg vil gerne finde et program der indlæser dem direkte fra serveren, indexere dem og så kan jeg søge direkte i programmet, uden jeg skal håndtere hver enkel mail først..

Gir det mening ?
Avatar billede falster Ekspert
17. november 2018 - 23:07 #6
Der findes et - efter min mening - temmelig avanceret værktøj til at arbejde med mange pdf-filer. PDFExplorer:

Management of PDF files can become a problem when a collection of PDF files reaches hundreds, or even thousands, of documents.

Jeg tror dog ikke at du slipper for selv at hente dem ud mails, men det kan nok automatiseres på anden måde. Programmet leveres med bl.a. dansk brugerflade:

https://www.rttsoftware.com/pdfe.html
17. november 2018 - 23:13 #7
Du kan ikke indeksere en fil direkte fra en mailserver- den skal hentes til en lokal destination!
Avatar billede lopus Novice
17. november 2018 - 23:17 #8
Det er jeg med på.. indlæser/henter til programmet og indeksere....

Bare jeg ikke skal til at flytte hver eneste pdf manuelt, det skulle gerne ske i direkte i "mail klienten" / programmet...
Avatar billede falster Ekspert
17. november 2018 - 23:23 #9
Du nævner vist ikke dit e-mail-program, men selve nedhentningen af mange vedhæftninger kan som nævnt automatiseres en del.

Eksempel for Outlook:

http://www.res-q.com.au/news/quickly-saveexport-attachments-multiple-emails-outlook
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. november 2018 - 23:35 #10
Der findes programmer og script, der automatisk kan gemme vedhæftede filer i en mappe
https://www.extendoffice.com/documents/outlook/3747-outlook-auto-download-save-attachments-to-folder.html
Længere nede er der et script:
"Below VBA script will save all PDF attachments from mail folders. For saving from a certain folder, you can specify the folder when manually running the rule."
Det ser lidt langhåret ud, men svarer i princippet til en elektronisk udgave af #2
Avatar billede lopus Novice
19. november 2018 - 21:10 #11
Tusinde tak for alle forslag og links m.v

Jeg kan ikke rigtig finde noget der brugebart... det bliver for avancerede...