Avatar billede flso Novice
18. november 2018 - 12:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Stationær starter ikke op.

Hej Eksperter..

Jeg har en stationær computer, som slet ikke reagerede da jeg ville starte den. Har haft strømforsyningen ude og teste at der kom 230v videre fra afbryderen. Læste om testen med en papirclips mellem grøn og sort ledning på stikket på motherboardet. Der laver begge blæsere et lille ryk, men ikke mere end det. Derimod starter harddisk op og det lyder som når pc’en normalt starter op. Nogle gode råd til hvad der kan være galt ? Det er en medion maskine med en 400w fsp400-60mdn strømforsyning. Jeg har en ældre medion som ikke bruges med en DSB-350pb-2 C stående som ellers virker, men strømforsyningen er nok for lille..

Mvh. Flemming
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2018 - 13:14 #1
der er næppe den store forskel på de to psu'er - men inden du overvejer at prøve et skifte, så se lige efter, om den gamle har alle de stik, der skal bruges. Det er nedtur at skille det ad for så at opdage, at man mangler stik til fx harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 13:38 #2
Du kan tjekke volt på din psu med volt meter.  Der skal være 12, 5 og 3,3 volt på den. Havde selv en psu der kun leverede 11,9 volt på den ene kreds og det var ikke nok til at pc startede korrekt op.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2018 - 13:41 #3
Sort-grøn testen foretages ikke medens stikket sidder i bundkortet. Stikkes skal tages op fra bundkortet først. Computeren kræver næppe 400 wat for at starte op, så det kan du sagtens prøve. Hvis du har mere end 1 ramblok, så prøv at tage den ene ud på skift.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2018 - 14:51 #4
det er 99% strømforsyningen.
lad være at pille ved den, du kan få et stød og dø af det!

hvis det var mig ville jeg købe en ny psu. det er sket 5 gange, og hver gang var det psu det var defekt.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2018 - 15:02 #5
#4 Det stik som sidder på bundkortet er jo svagstrøm, og man hører da aldrig, at nogen dør af 12Volt. Det kan man jo få på et batteri.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2018 - 15:07 #6
12V er mange ting - Ampere dræber. En psu (man har koblet alle ledninger fra først) er ufarlig - et 12V autobatteri har rigtig meget energi i sig som ikke kan slukkes, og skal fra/til-kobles korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2018 - 15:14 #7
#6 Ja ok :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 16:23 #8
På sekundær siden er psu ufarlig.
Det er kun på 230 volt siden at en psu er "farlig"
Har testet psu en del gange uden at dø af det ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 16:34 #9
Og desuden er stikket jo isoleret så man ikke kan få snitterne i det. Det er jo kun med de pinde der hører med til voltmeteret at man skal røre på tilslutningerne. Så at sige at det er farligt at røre ved en psu er meget forkert.

Lad være med at skille psu ad og mål kun mellem sort og de farver der skal vise spændingen. Så sker der aldrig noget.
Avatar billede flso Novice
18. november 2018 - 16:41 #10
Har prøvet at tage en ramblok ud en af gangen uden det hjalp. Havde stikket ude da jeg lavede lus. Er elektriker, men kunne ikke finde de 3 steder og måle spændingen på psu’en. Skiftede strømforsyning, selvom der manglede en flad sort stiktype til blandt andet dvd drev. Startede op, så må finde en ny strømforsyning. Nogle som kan anbefale et sted at købe det, så jeg er sikker på at få den rigtige ?

Tak for hjælpen.

Flemming
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 16:44 #11
I øvrigt så kan problemet her være at hardwaren på bundkortet ikke er blevet afladet ved en normal nedlukning.
Inden man bare bestiller nyt grej, er det altid en god ide at fjerne strøm og det lille bios batteri fra bundkortet og holde startknappen nede i 30 sekunder. Vent et øjeblik og monter bios batteri og så strøm og prøv at starte op.
Starter den her er der muligvis hardware på bundkortet der ikke er som det før har været. Det kan være komponenter på selve kortet, men det kan også være grafik kort og andre ting.
Derfor så prøver man at fjerne ting der ikke er nødvendige.
Kan være ekstra diske og dvd drev samt minimere ram til en blok.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 16:47 #12
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2018 - 17:21 #13
Godt at det bare er strømforsyningen. Her er lidt at kikke på:
https://www.proshop.dk/Stroemforsyning
Avatar billede flso Novice
18. november 2018 - 17:27 #14
Har prøvet at afmontere batteriet mv som foreslået, men hjalp desværre ikke..

Flemming
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 17:34 #15
#14 Ok. Men da du har fået opstart var det jo forsyningen der var defekt forstår jeg??
Den forsyning du testede med er på 350 watt, og er det kun til surf og kontor den skal bruges kan jeg ikke se andet end at den er stor nok til det du skal bruge den til.
Så et adapter stik til 15 kr plus levering burde være nok.
Hvad man vil ofre på en stationær bunder også i hvor gammel den er.
Avatar billede flso Novice
18. november 2018 - 19:53 #16
2 adaptoratik er bestilt, så prøver jeg med den strømforsyning jeg har liggende :-) tak for alle de brugbare svar.

Mvh. Flemming
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2018 - 20:06 #17
Velbekomme :-)