25. november 2018 - 11:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

overførsel fra DVD til usb eller harddisk

Jeg har en DVD, som jeg gerne vil have kopieret til usb. Jeg har læst de interessante kommentarer vedr. makeMKV, Media Recode og Win DVD Ripper. Min udfordring er, at jeg er på helt bar bund ang. ovenstående. Derfor: Findes der artikler eller blade, hvor jeg kan starte med at læse om Adam og Eva? På forhånd mange tak!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2018 - 12:01 #1
Du er nødt til at gøre dine erfaringer med det program, du selv føler giver dig den rigtige balance imellem funktioner og anvendelighed.

Start med en simpel Google-søgning: https://www.google.dk/search?q=ripping+dvd

Mange af værktøjerne kan prøves gratis, og mange af dem giver også mulighed for et "live" preview af, hvordan det færdige resultat kommer til at se ud, så du ikke behøver at køre en hel film igennem.
25. november 2018 - 12:22 #2
Tak for hurtigt svar. Jeg vil straks gå igang.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. november 2018 - 13:43 #3
Du får lige den store introduktion... :)

Jeg bruger sædvanligvis MakeMKV til formålet. Fordelen er, at dette program tager en 1:1 kopi af alle de elementer, man ønsker at bevare. Typisk vil der være mere end ét lydspor ud over orginallyden. Den bedste lydkvalitet på spillefilms-DVD'er er DTS og sekundært Dolby Surround 5.1. Derudover vil der være undertekster på mange sprog, hvoraf man normalt kun vil bevare ét eller to sæt. Endelig vil der være ekstramateriale, som vil blive gemt som separate videofiler, hvis man medtager det.

Programmet kopierer som sagt uden at omkode indholdet. Derfor går det ret hurtigt. Hvis DVD'en er kopibeskyttet, vil MakeMKV forsøge at dekryptere den. Afhængigt af om DVD'en er slidt kan det tage både 5 og 35 minutter at kopiere indholdet til harddisken.

Filerne på harddisken er af typen MKV (Matroska). MKV er et multimedie-containerformat - lige som MP4, AVI, MOV, WMV, FLV og hvad der ellers findes. Formålet med containeren er helt enkelt at sammenholde videosporet og lydsporet (og evt. undertekster), som ellers ville være adskilte filer.
Programmet benytter MKV, fordi netop denne container kan bevare alle typer af video og lyd. Alle andre containere har begrænsninger på, hvilke video- og lydformater, de kan indeholde.

På en normal DVD video/film er videoformatet altid MPEG2 (og altid i billedopløsningen 720x576 pixels med 25 billeder pr. sekund eller 720x480 pixels med 30 bps). (Lyden er altid i formatet AC3 uanset om det reelt er surround eller bare stereo. Underteksterne er grafik, der vises hen over filmen - ikke tekst, så hvis du vil udtrække dem, skal de først tekstgenkendes).

MPEG2 er et temmelig gammelt format (over 20 år), som af tekniske grunde ikke er ret godt til streaming. Desuden fylder det typisk dobbelt så meget som video i det mest almindelige videoformat i dag: H.264 (nogle gange benævnt "MPEG4", hvilket er en lidt upræcis betegnelse, da der findes mange forskellige MPEG4-formater).

Man vil derfor ofte vælge at omkode videoen til H.264. Dét kan MakeMKV ikke gøre. Men der findes nogle rigtig gode gratis programmer til dette bl.a. Handbrake (https://handbrake.fr) (findes til både Windows, MacOS og Linux) samt Xmedia Recode (https://www.xmedia-recode.de/en/download.html) (kun Windows). De ligner meget hinanden af udseende.

Når man omkoder video, ofrer man altid lidt af kvaliteten. Kunsten er derfor at gøre det uden synligt kvalitetstab. Handbrake har nogle rigtig gode presets, som gør det meget nemt at få et godt resultat. Hvis du indlæser din MKV-fil i Handbrake og vælger presettet "HQ 576p25" (og husker at tilvælge underteksterne på Subtitles-fanebladet vha. "play"-knappen), vil du med sikkerhed få et pænt resultat.
Selv om du vælger et preset, kan du godt manuelt ændre på indstillingerne, inden du sætter omkodningen i gang, f.eks.:
- Frit vælge, om filformatet skal være MP4 eller MKV
- Ændre den såkaldte RF-værdi (f.eks. fra 18 til 20 for at spare lidt mere plads)
- Tilføje undertekst-filer, hvis de ikke fandtes på DVD'en.

Handbrake benytter såkaldt softwarebaseret omkodning. Det er en proces, som typisk tager 30-60 minutter (eller længere, hvis PC'en er af ældre dato). Xmedia Recode giver mulighed for at benytte hardware-accelereret omkodning. Det giver mening, hvis man har en PC med et relativt nyt, kraftigt grafikkort. Derved kan det pludselig gøres på få minutter - og kvaliteten vil som regel være lige så god.

Nu ved du, hvad forskellen er på videoformat og containerformat (filformat). Containeren er bare en beholder, som man kan fylde mange forskellige typer video i. Det er derfor, man nogen gange vil opleve, at en afspiller (f.eks. et TV-apparat) ikke vil afspille én MP4 eller MKV-fil, mens det gerne vil afspille en anden... Det er som regel indholdet - ikke filformatet - der er problemet. Dette spiller især en rolle pga. de nye "4K"-formater, H.265 (HEVC) og VP9. De bruges flittigt i MP4 og MKV-filer, men et TV-apparat eller en anden afspiller ældre end 2016 vil helt sikkert ikke kunne "fordøje" sådanne videoer. Hardwaren er simpelt hen for svag til at afkode de nye formaters kompleksitet.

Du kan altid se video- og lydformatet inde i en videofil, hvis du indlæser den i VLC-medieafspilleren (en gratis klassiker, der kan afspille alt). Bare tryk Ctrl+J (eller tryk Værktøjer > Codec-indstillinger).

Du kan også se en oversigt over, hvad alle de mange containerformater kan indeholde af video og lydformater: https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_container_formats
... Men i praksis er det kun formaterne MKV, MOV, MP4, WebM, TS, M2TS og MXF, der er relevante i vore dage. Ældre formater som WMV, MPG, 3GP, ASF FLV og AVI bruges ikke rigtig længere.

... Og om et par år vil det helt nye videoformat, AV1 (ikke AVI) afløse både H.264, HEVC, VP9 og hvad de ellers hedder i vore dage. Hele industrien bakker nemlig op om dette format - selv Apple. AV1 video vil også komme til at ligge i MKV, MP4 og WebM-filer.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2018 - 14:21 #4
Stor respekt herfra 👍
Flot guide. Håber du gemmer den så du ikke skal skrive et tilsvarede indlæg en anden gang :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
25. november 2018 - 14:56 #5
#4. Takker. Jeg vil selvfølgelig gemme indlægget. Hvis det havde været muligt at lave guides herinde til de tre omtalte programmer, havde jeg også gjort det.

Jeg glemte at nævne, at man faktisk godt kan undlade at bruge MakeMKV og også bruge Handbrake til selve overførslen fra DVD'en. Det kræver blot, at man kopierer den lille fil libdvdcss over i installationsmappen (Se mere i denne guide: https://www.howtogeek.com/102886/how-to-decrypt-dvds-with-hardbrake-so-you-can-rip-them/)... Dermed kan man bruge Handbrake som en "alt i ét"-løsning. I hvert fald så længe, det handler om DVD'er.

Hvis man har planer om at tage backup af hele sit gamle filmarkiv, bør man selvfølgelig prøve sig lidt frem og prøve at afspille resultatet på en stor skærm, inden man går i krig med alle sine DVD'er.
Fordelen ved at bruge MakeMKV til selve overførslen er, at man altid kan gå tilbage til originalvideoen, hvis ikke man er tilfreds med resultatet, fordi den allerede ligger på harddisken. Bruger man Handbrake til det hele, skal man starte forfra igen med den fysiske DVD.

For video i højere opløsning, f.eks. Blu-ray-film, bør man overveje at benytte de nyere videoformater, f.eks. H.265 (HEVC), da de kan komprimere videoen endnu mere uden synligt kvalitetstab.

Hvis man har en almindelig Chromecast, kan man bruge det gratis streamingprogram Videostream for Chromecast til at afspille fra sin computer til sit TV: https://getvideostream.com/
- Dette program streamer alle formater uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2018 - 15:03 #6
Ja det er ærgerligt at guides ikke kan oprettes længere. Har set flere der bare opretter et spørgsmål og fortæller deres erfaringer bare for at komme ud med dem. Nogle bryder sig ikke om det, men er der ikke andre muligheder kan jeg ikke se noget problem med det. Når man søger på en løsning kan det jo så være det popper op på skærmen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2018 - 17:02 #7
guides havde det problem, at nogle var reklame, og når der kom ny teknologi, så kunne de gamle ikke slettes (og erstattes) - gammelt skrammel lå der til evighed. Det er i internettets ånd, men som guide bør forfatter kunne få et tip fra læsere om, at der er kommet nyt/bedre, så forfatter kunne opdatere eller slette sit indlæg.
Der burde også være en prøvetid på 1-2 mdr, hvor indlæg kunne valideres af læsere - lav score, og det slettes med besked til forfatter. Bare for at rydde op.

btw - dette er en idé til dem på cw, hvis (når!) de tager det op igen...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2018 - 05:05 #8
Langt det nemmeste er at rippe DVD til en mp4, med programmet Handbrake.
https://handbrake.fr
27. november 2018 - 12:49 #9
Tusind tak for alle jeres kloge ord! Jeg er meget taknemmelig og glæder mig til at komme igang! Fantastisk forum!