27. november 2018 - 15:45 Der er 12 kommentarer

Min "mappe" er blevet omdannet til en exec-fil og kan IKKE åbnes

Hej

Jeg har et USB-stik, hvor jeg har opbevaret en masse filer. I dag overflyttede jeg da en masse filer fra min mac over til mit USB-stik - hvorefter jeg fik en fejl. Da jeg så tilgår mit USB-stik er min mappe med alle filerne pludselig væk og omdannet til en exec-fil. Det vil sige at jeg nu står i den situation at jeg ikke kan åbne min mappe på USB-stikket fordi den er omdannet til en exec-fil. Er der nogle som kan hjælpe her? Det er ret kritisk at jeg får åbnet filen.

Håber meget på at I har mulighed for at hjælpe.

Mvh Lennarth
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 15:53 #1
det lader til du har fået en ransomware virus. den krypterer dine filer.
det er meget meget skidt!
du skal straks scanne din computer for kryptering/ransomware!

https://www.avg.com/en/signal/mac-ransomware-remove-protect

husk lige, det er meget uklogt at gemme ting på en usb pind.
de bør kun bruges til at tage kopier på, og de bør ikke anvendes til backup!
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 16:13 #3
Og, du kan gennemlæse linket herunder. Hvad slags filer er det? Hvor gamle er de? Hvilket program blev de lavet i?

https://discussions.apple.com/thread/7980797
27. november 2018 - 16:27 #4
Det er kun en mappe ud af flere det er sket ved, så tror måske ikke der er tale om en virus.

Det er en mappe hvor der har været en masse word-filer i.

De ældste filer er 2 år gamle og de seneste tilkommene er 30min.

Og mange tak for respons.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 19:32 #5
Er alle Word-filer i exec-mappen skrevet på den samme computer og med det samme Word-program, eller har flere brugere været med i processen?

Du skriver: ".. er min mappe med alle filerne pludselig væk og omdannet til en exec-fil". Mener du, at en mappe med forskellige Word-filer pludselig har fået endelsen .exec? Og er navnet på mappen det samme som tidligere, bare med endelsen  .exec, eller  ?

Og mener du, at andre mapper på USB'en med Word-filer fungerer og åbner normalt?
27. november 2018 - 19:56 #6
Alle filerne i den omtalte mappen er word dokumenter der kommer fra 2 forskellige computere, de har dog været på USB'en to års tid, hvor det kun er min computer (MAC) der har brugt USB'en og lagt nye ting over såsom wordfiler og udklip/billeder over det seneste år. (hver måned har jeg lagt bilag ind i mappen)

Navnet på mappen er det samme dog er den blå mappe ikon udskiftet med et sort rektangel med grønt skrift "exec" i venstre hjørne af ikonet.

Når jeg klikker på på ikonet skriver den:

Lennarth-MacBook-Air:~ Lennarth$ /Volumes/DISK_IMG/JK\ AP ; exit;
logout
Saving session...
...copying shared history...
...saving history...truncating history files...
...completed.

[Proces udført]

På selve samme USB har jeg andre mapper fra samme tidsperioder dog med billeder og grafiskarbejde der er udarbejdet i andre programmer end word, der ser ud som de plejer og åbner som de plejer.

Og endnu engang tak for respons
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 21:34 #7
Velbekom. Der kan være flere muligheder, så vidt jeg kan se, og èn af dem er virus, som sidwave omtaler i #1. Prøv at kigge her:

https://discussions.apple.com/thread/7808908

Eller prøv at kigge på linket herunder med en Google-søgning:

https://www.google.dk/search?q=mac+folder+changed+to+exec&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&oq=mac+folder+changed+to+exec&aqs=chrome..69i57.22769j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Og du har ingen muligheder for at genfinde filerne i deres originale udgaver?
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 22:08 #8
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår dig korrekt:

Du har en mappe med flere word-dokumenter med indlejret grafik i alle eller mange af dem. Du kan ikke åbne mappen og se de enkelte filer.

Er det korrekt?
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 22:10 #9
Og kan du omdøbe .exec mappen?
27. november 2018 - 22:27 #10
Det er helt korrekt.

det er en enkeltstående mappe der er tale om der nu har skiftet ikon til en sort rektangel med neongrøn tekst EXEC, når jeg klikker på den sker der følgende:

Når jeg klikker på på ikonet skriver den:

Lennarth-MacBook-Air:~ Lennarth$ /Volumes/DISK_IMG/JK\ AP ; exit;
logout
Saving session...
...copying shared history...
...saving history...truncating history files...
...completed.

[Proces udført]

Hvor for et par timer siden lignede ikonet alle andre men imens jeg var ved at overføre et billede til en af undermapperne skrev den fejl, og smed mig ud, og da jeg så kig ind i det eksterne drev (USB) så havde mappen skiftet udsende og agerer ikke længere som hidtil.

Jeg kan sagtens omdøbe mappen/ikonet, men for at få mappen tilbage ved jeg ikke hvilken endelse jeg skal komme på, da mapper vel ikke har endelse ?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2018 - 13:31 #11
kopier dine filer nu, over på computeren. inden det måske ender med at alle filerne bliver til exec!
28. november 2018 - 15:06 #12
Tak for påmindelsen om at trække de sidste over på computeren så det ikke sker det samme, det er selvfølgelig gjort.