Avatar billede Jack Praktikant
05. december 2018 - 10:22 Der er 10 kommentarer

Frigør plads på Hdd.

Hej.
Jeg har behov for at frigøre plads på min hdd på min Mac.
Jeg vil gerne kunne tilgå dem i dagligdagen, også på min tlf. osv. så en ekstern hdd, er ikke løsningen.
Jeg har en Onedrive konto som fungere super nemt, men der ligger filerne jo stadig på min hdd.. What to do..
Jeg har kigget på Dropbox med smart synk. Hvilket gør at man kan gemme filer offline, men det er umiddelbart en dyr løsning synes jeg.. Nogen der har gode erfaringer og råd?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2018 - 10:39 #1
OneDrive kan du også vælge hvilke mapper du vil synkronisere, så du kan sagtens køre med filer kun på OneDrive, så de ikke synkroniseres til din disk, men er tilgængelige online (D.v.s. du kan se dem på din PC, selv om de ikke er der. Først når du klikker på filen, hentes den ned).

Eller... - det kan man i PC versionen, og det er en forholdsvis ny mulighed. Det kan ske den ikke er fuldt indbygget i MAC versionen endnu. Men så kan du fravælge synkronisereingen af specifikke mapper og filer, så de kun kan ses og tilgås online.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2018 - 10:50 #2
En rettelse til ovenstående - "Vis offline" funktionen må være en del af Onedrive for Business - den ser ikke ud til at være aktiv i "privat" udgaven af Onedrive.

Men du kan stadig fravælge foldere på dit OneDrive, og på den måde begrænse hvad der synkroniseres.
Avatar billede Jack Praktikant
05. december 2018 - 10:51 #3
Hej Ole.
Sådan helt lavpraktisk.
Jeg har en mappe på mit skrivebord, som hedder Onedrive, alt jeg ligger i den, ryger direkte i skyen. Men hvis jeg sletter fra den mappe, forsvinder de vel også fra skyen..?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2018 - 11:03 #4
Det er korrekt - men hvis du går ind i konfigurationen for synkroniseringsprogrammet, har du mulighed for at stoppe synkroniseringen af mappen, og så vil filerne IKKE blive slettet i skyen, når du sletter dem på computeren.

Lav evt. en backup af mappen, før første gang du prøver :-)
Avatar billede Jack Praktikant
05. december 2018 - 11:08 #5
Tak Ole, jeg prøver mig frem, sådan lidt forsigtigt. ;-)
Gode råd om løsninger er stadig meget velkomne og tages imod med kys hånd.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2018 - 11:34 #6
Du kan iøvrigt det samme med Google Drive - altså som OneDrive.
Og også med iCloud. iCloud har blot meget begrænset lagerplads i gratisudgaven.

Så spørgsmålet er lige så meget - hvor meget data regner du med at gemme "i skyen". Og har du noget i forvejen? (har du eks. Office365, har du jo masser af plads i OneDrive).
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2018 - 13:23 #7
onedrive kan også kun være online i privat-udgaven.
højreklik på en fil i onedrive-mappen, og du kan vælge 'frigør plads' så filen kun ligger online, eller 'behold altid på denne enhed' så den også ligger lokalt på pc.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2018 - 14:43 #8
#7 claes57. Helt enig det virker fint i Windows udgaven. I Mac udgaven synes der dog at være en forskel. "Frigør plads" og "behold altid på denne enhed" findes ikke. Men man kan slå synkronisering af en hel mappe fra. Det kan dog give andre udfordringer, idet man evt. glemmer det og ved nye filer findes disse så ikke i skyen.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2018 - 14:53 #9
På en Mac kan man i indstillinger for iCloud drive "optimere Mac lagring". Hvis der mangler plads gemmes de ældste kun i iCloud og ikke på Mac'en.
De første 5 GB er gratis. For 7 kr/mdr kan man købe 50GB.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2018 - 14:54 #10
Jeg kører i dag på en Win7 - så jeg gætter på at OneDrive klienten til Win7, som med MAC, er lidt bagud i forhold til Win10.
Jeg har i hvert fald ikke muligheden under Win7 - men bruger den andre steder med OneDrive for Business på Win10 maskiner, hvor det virker.