Avatar billede Jedi Senpei Juniormester
06. december 2018 - 13:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Værdi afhængig tabelrelation.

Hej Folk

Jeg er i gang med at lave en database i Access der skal holde styr på nogle kabler. Jeg er ikke super erfaren med Access, men jeg kan dog godt finde vej rundt i programmet efterhånden.

Jeg vil gerne høre om nogle kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har en tabel der fungerer som en liste over kabler. Den har jeg kaldt "Tblkabler". Den har følgende felter:

- Kabel_ID
- KabelNavn
- AntalKorer

Hvert kabel har den egenskab at det enten kan have 20 eller 40 kabelkorer. Denne værdi bliver tildelt feltet "AntalKorer".
Jeg vil også gerne kunne holde styr på data om de enkelte korer i hvert kabel. fx. kunne det være, at man har et kabel med 20 korer, og her vil jeg så gerne kunne gemme information om de enkelte kabelkorer. Det kunne fx. være, kabelkorens nummer, om kabelkoren er optaget, samt hvilken dato den er blevet registreret som optaget.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre dette. Jeg tænker umiddelbart at jeg skal have to ekstra tabeller der holder styr på kabelkorene for hhv. kabler med 20 og 40 kabler, og at de på en eller måde skal relateres til tabellen "TblKabler", der holder styr på kablerne, således at et kabel med fx. 20 korer, relateres til en tabel med 20 rækker med tilhørende information om hver kabelkore.

Håber det er til at forstå, og håber at nogle har en idé om hvordan kan laves.

Mvh.
Senpei
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2018 - 13:35 #1
Sounds logical to have an extra table for the cable types
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2018 - 13:38 #2
Just reading your question again and I#m not sure I understand

"relateres til en tabel med 20 rækker med tilhørende information om hver kabelkore."
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2018 - 13:40 #3
can you maybe give an example on what information a cable with 20 Core would have?
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2018 - 13:45 #4
and other than the number of core, can a cable have the same "kabelkore" as other cable types?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
06. december 2018 - 13:49 #5
Umiddelbart som jeg læser det er mit bud følgende tabeller
tbl_Kabel_Type
- Kabel_Type_ID
- Typenavn
- Antal_Koere

tbl_Kabel
- Kabel_ID
- KabelNavn
- Kabel_Type_ID

tbl_Kabel_Koere
- Kabel_Koere_ID
- Kabel_ID
- Koere_Nummer (01-20) (01-40)
- Koere_Status (optaget)
...
Avatar billede Jedi Senpei Juniormester
06. december 2018 - 13:56 #6
OK

Et kabel kan indeholde følgende information i TblKabel:

- Kabel_ID
- Kabel_navn
- Fra
- Til
- Antal Korer (20 eller 40)

En kore kan enten være ledig eller optaget. Derudover skal hver kore indeholde information om datoen, hvor den blev registreret som enten ledig eller optaget. Det kan fx. illustreres som følger, hvor vi har et kabel med 20 korer:

KabelNr ;  Status;      Dato;
--------------------------------------------
Kore1 ;    Optaget ;    06-12-18;
Kore2 ;    Optaget;    06-12-18;
Kore3 ;    Optaget;    06-12-18;
Kore4 ;    Ledig;        01-12-18;
Kore5 ;    Ledig;        01-12-18;
.
Kore 20:  Ledig;        06-12-18;

I ovenstående tabel er der plads til information om 20 forskellige korer. Hvis nu kablet har 40 korer, så skal der være plads til information om 40 korer. Dvs. alt efter om feltet "Antal Korer" i "TblKabler" er sat til 20 eller 40 så skal der være plads til information om enten 20 eller 40 korer. Jeg vil ikke risikere at man i et kabel med 20 korer, kan finde information om fx. 21 eller 40 forskellige korer.
Senere skal programmet udvides, så at det kan tælle antallet af ledige korer i hvert kabel, og vise hvilke korer der ledige.

Håber det hjalp lidt. Ellers så skal jeg nok se om jeg kan forklare det endnu bedre.
Avatar billede Jedi Senpei Juniormester
06. december 2018 - 13:59 #7
"KabelNr" skal selvfølgelig være "KoreNr" i ovenstående eksempel.
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2018 - 15:24 #8
"Jeg vil ikke risikere at man i et kabel med 20 korer, kan finde information om fx. 21 eller 40 forskellige korer. "
If you are considering have different tables for number of core then I think you should re-consider, it will only give you problems.

tbl_Kabel
- Kabel_ID (Primary Key)
- Kabel_Navn
- Fra
- Til
- Antal_Korer (20 eller 40)

tbl_Kabel_Kore
- Kabel_Kore_ID (Primary Key)
- Kabel_ID (Foreign key)
- Kore_Nummer (01-20) (01-40)
- Kore_Status (optaget Ja/Nej)
- Dato

When entering data through a form you use tbl_Kabel.Antal_Kore to ensure that max Antal_Kore are created.