Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2018 - 14:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

powershell -hent indhold af en hjemmeside.

Jeg skal bruge indholdet af en hjemmeside til videre behandling i Access/VB. Jeg skulle mene, at det nemmeste var at lave et DOS-batch-job, som henter hjemmesiden. Hertil ville jeg så bruge powershell. Jeg har tidligere haft held med denne løsning, når jeg skulle hente en fil fra nettet. Her brugte jeg powershell -wget.
Hvad skal jeg bruge, når jeg skal have selve indholdet af hjemmesiden? Et eksempel kunne være:
https://www.whois.com/whois/staticdata.dk
Avatar billede Hans Mester
07. december 2018 - 14:46 #1
$x = Invoke-WebRequest 'https://www.whois.com/whois/staticdata.dk' -UseBasicParsing

html-delen kan du nu hente ud:
$x.Content

wget er et alias for invoke-webrequest, dvs. samme kommando.
07. december 2018 - 15:18 #2
HEJ,

Hvor meget af siden skal  du bruge ?

Er det den bagved liggende kode , kan den være vanskelig at få fat i  (der er vel en grund til at programmører beskytter deres kode !), men er det "kun" det, som præsenteres på selve siden, kan du gøre følgende:

1:  Anbring din Cursor et sted hvor  du ikke er ind i en boks, eller lignende:

2: HØJRE klik med musen.

3: I den pop-up som kommer (fremkommer hvis siden ikke er "protected" ) er det første punkt GEM SIDE SOM og klikker du her, henter du HTML-koden (= sideindholdet) til din PC.

4: GEM Filen som et genkendelig navn (browseren foreslår selv sidens navn) og det kan være en fordel i visse situationer at du bruger sidens-navn.  og HUSK NAVNET .... !  (ellers skal du på'n igen!)

5:  BRUG Windows søgefunktion til at finde filen og kopier den og tilhørende mappe) over i en  anden mappe - lettere tilgængelig!

6:  Happy "HTML-leing"

7:  VOILA  (= Bingo!)

KR
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2018 - 15:18 #3
Åh ja, jeg får html-kode ud. Jeg havde håbet på at få tekst-data, som jeg umiddelbart kunne læse.
Avatar billede Hans Mester
07. december 2018 - 15:43 #4
Det kan vi godt finde frem til...

if($x.Content -match '(?is)<pre class="df-raw" id="registryData">(.*?)</pre>') {
    $text = $matches[1] # din tekst
}
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2018 - 15:44 #5
Jeg skal køre det i et program, så jeg kan ikke bruge copy'n'paste.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2018 - 15:56 #6
Hans - kan du omskrive det til noget powershell, som jeg kan køre fra DOS? Jeg er ikke med på "$"-variable, som jeg ikke bruger i Access-moduler.
Avatar billede Hans Mester
07. december 2018 - 16:57 #7
Du kan blot fjerne variablen, så siver det ud til kommandoprompten. Hvis det gemmes i "henttekst.ps1"

$x = Invoke-WebRequest 'https://www.whois.com/whois/staticdata.dk' -UseBasicParsing
if($x.Content -match '(?is)<pre class="df-raw" id="registryData">(.*?)</pre>') {
    $matches[1] # din tekst
}

så er kommandoen: powershell .\henttekst.ps1