Avatar billede frankefritz Novice
07. december 2018 - 14:59 Der er 11 kommentarer

ressourceplandlægning med dage per måned

Jeg har brug for en løsning til resourceplanlægning.

Hvis mit projekt løber over f.eks 75 dage (start 29/01/19 - slut 14/04/19) og jeg skal bruge forskellig ressourcer under forløbet (f.eks 8 mand i 10 dage, 20 mand i 50 dage og 15 mand i 15 dage), hvordan får jeg så udregnet mit behov/måned?
(8 mand i 3 dage i januar)
(8 mand 7 dage i februar + 20 mand 21 dage i februar)
(20 mand 29 dage i marts + 15 mand 2 dage i marts)
(15 mand 13 dage i april).

Jeg indtaster følgende i vores "planner:

Startdato: 29/01/19 - Slutdato: 13/04/19

Antal: 8
Periode: 10
Antal: 20
Periode: 50
Antal: 15
Periode: 15

Kan det gøres uden VBA løsning, vil jeg foretrække det.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2018 - 15:29 #1
Ud fra den korte beskrivelse, og dit brug af mandskab, er det formentlig del entrepriser folkene skal være på, og ikke samme job for alle folkene.
Så jeg vil foreslå dig, at bruge et af de utallige frie Gantt Chart's som findes som downloads til Excel. De er egnede til den type af resourceplanlægning, og delplanlægning, samt medarbejder styring.
Så er du fri for at begynde en egen opstilling, men kan tilrette et af disse, til dit behov!
Avatar billede frankefritz Novice
07. december 2018 - 17:11 #2
Hej ebea

Tak for svar. Har kigget lidt på gant charts, men ikke fundet hvad jeg skal bruge. I vores planlægning bruges også tidslinjer for projekters varighed (så vi får et samlet overblik for store kunder i et skema - vi kører flere projekter samtidigt for nogle større kunder). Det optimale, som værktøjet er nu, vil være en udregning af dage for de forskellige ressourcer (de vil i de fleste tilfælde udføre samme job, men behovet for antal folk varierer i løbet af projektet)
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2018 - 17:31 #3
#2  -  Jeg tror ikke at du har kigget et Gantt Chart igennem, og forstået hvad det egentlig kan bruges til. Som beskrevet tidligere, så er det netop egnet til sådanne ting, som du beskriver!
Avatar billede frankefritz Novice
07. december 2018 - 17:55 #4
Hej ebea

Kan du referer til et gantt chart som har denne funktion? Det vi bruger minder lidt om Office project, med tidslinjer etc
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2018 - 19:00 #5
Lidt Googling, kunne hjælpe på vej ;-)
Men der er rigtig mange "derude". Et bud (som jeg selv har brugt), er bl.a.
https://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Men fælles for stort set dem alle, er at du selvfølgelig skal tilpasse dem, så de passer til din opgave. Men det kan også lade sig gøre, med en lille indsats.

De kommer jo selvfølgelig ikke skræddersyet til alle folks forskellige behov, men med lidt søgning, finder du også et som er tættest på det du skal bruge, hvor tilpasningen så er mindst. Det er jo gratis at downloade, og prøve.

Men du kan formentlig også rimelig enkelt, hvis du bruger et Excel baseret projektstyringsværktøj, lægge funktion ind til at beregne medarbejder behov på månedsbasis (du kender jo dine projekter, og antal medarbejdere).
Avatar billede frankefritz Novice
07. december 2018 - 19:38 #6
Hej igen.

Tak for du gider hjælpe.

Jeg har set den på Vertex. Problemet er, at jeg ikke kan få det delt ressourceforbrug (hvis der er overlap) op i måneder kun i total antal dage. Når et "team" arbejder hen over 2 eller flere måneder kommer problemet - hvordan får jeg udregnet antal dage i de forskellige måneder via en formel. Og hvis projektet fremskyndes/udskydes, hvordan kan man så, via en formel, automatisk beregne ressourceforbruget månedsvis?
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2018 - 19:59 #7
#6  -  Det er jo noget svært at svare på, uden at have set din konkrete opstilling ;-)
Men som tidligere nævnt, så har du jo i din eksisterende opstilling, antallet af medarbejdere, og i hvilke projekt de optræder. Og dage antal, kontra medarbejdere, er jo til at omregne (med formel) til månedsbaseret visning. Men at gi' en konkret formel, er næsten umuligt, uden at ha' set din opstilling.
Avatar billede frankefritz Novice
08. december 2018 - 08:38 #8
Har lagt fil her: https://www.dropbox.com/s/pnq8y6gy40q8nt1/planner.xlsx?dl=0

Som det fremgår varer projekt 1 ialt 77 dage med 4 forskellige ressourcebehov. Nogle af disse overlapper måneder (team 1 f.eks januar/februar). Hvordan får jeg udregnet ressourcebehov/måned? Hvad hvis startdato ændres - kan man så automatisk få udregnet det månedlige behov med de nye dato /ressourcebehov & antal dage for ressource vil stadig være den samme)
Avatar billede finb Ekspert
08. december 2018 - 11:23 #9
1. Hver ansat kunne få egen tidslinie.
2. Tamigo er nem og overskuelig, men koster vist penge.
Avatar billede frankefritz Novice
08. december 2018 - 11:39 #10
Hej finb

Tak for svar. Egen tidslinje/ansat løser jo ikke problemet med udregning af ressourceforbrug per måned eller har jeg misforstået?

Vil kigge på Tamigo, men løsningen skal helst inkluderes i det eksisterende
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2018 - 12:26 #11
Jeg har sendt dig en privat besked, med en fil (billede) hvor du kan se en opstilling.
Du mangler noglæe væsentlige detaljer i din opstilling, som jeg har forklaret i beskeden.