Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2018 - 19:39 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

USB sat til boot option 1 - men PC starter alligevel op i Windows 10

USB boot option sat som #1, men jeg oplever nogen gange at PC "overrider" dette, og starter op i Windows 10. Konkret er der tale om et downloaded gratis program der forsøges boot fra. Kan det skyldes at programmet er gratis, og at der mangler noget i det downloaded program?
Er der nogen der har erfaring med dette, og gerne en løsning.
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2018 - 19:42 #1
Det er jo nok mere sikkert at bruge bootmanager til at fastlægge hvorfra der skal bootes.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2018 - 20:12 #2
#1 Det er vel rigtigt, men det er bare mærkeligt at det kun er nogen programmer der overrides. Andre boot'er fint fra USB. Der er i alle tilfælde tale om programmer til reset af kode på brugerkonto.
En af disse der virker rigtig godt er Lazesoft (Som du selv tidligere har omtalt)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2018 - 21:13 #3
Er ikke uefi bruger, men er der ikke noget i bios der hedder legasy boot der "ower ruler" Windows boot manager?
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. december 2018 - 23:39 #4
Du husker at for at du kan boote fra usb skal du bruge genstart , ellers er win10 ikke lukket "helt ned"
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. december 2018 - 09:37 #5
#4 Ja det er jeg opmærksom på.
Når jeg kører processen med en USB jeg ved fungerer er der intet problem.
Problem opstår ved forsøg på boot fra en USB, hvor jeg har downloaded et gratis reset program for brugernavn til PC. Der sker det samme hvis jeg kører processen via UEFI ikon, altså at windows 10 startet uagtet jeg har valgt boot fra USB. Så min mistanke er, at der mangler noget i det downloaded program, som gør at boot ikke kan udføres.
Hvis nogen har erfaring med dette fænomen hører jeg meget gerne om det.
Avatar billede INK Ekspert
08. december 2018 - 09:51 #6
Lidt spekulativt 😀. Kan der være forskel på de usb pinde du bruger. Usb 1, 2 eller 3?
Hvis usb pinden ikke når at reagere, så vil den hoppe til næste.
Det er selvfølgelig ikke overførslen af programmet til usb, der er gået galt. Har du brugt Rufus?
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. december 2018 - 11:00 #7
Jeg vender tilbage senere i dag med status.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. december 2018 - 15:40 #8
Nu har jeg prøvet det foreslåede:
Boot mode=CSM / Disable Safe Boot / Rufus
Jeg bruger USB 2.0 og USB 3.0 Begge typer USB giver samme resultat, vil ikke boot
Jeg har prøvet 6 forskellige gratis programmer for reset adgangskode til Windows10.
Ingen vil lykkes med boot, og jeg har testet adgang til bios både med F2 samt via UEFI, med samme resultat.
Det eneste program der virker uden problemer er Lazesoft, også på USB 2.0 og USB 3.0 Det brænder en USB på ca. 1 minut, og virker omgående og upåklagelig. Dette uden at ændre noget i bios. Adgang testet både via F2 og UEFI.
Så jeg kan ikke gennemskue hvad der sker, overser eller gør jeg noget forkert?
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. december 2018 - 16:47 #9
Jeg har nu forsøgt lidt mere, og mener det er en boot fil der mangler. Men når jeg kigger i Overførsler kan jeg ikke se disse .ISO filer.
Kun en enkel .ISO-fil dukker op. Den virker til gengæld ok.
Hvor kan de andre .ISO-filer gemme sig?
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. december 2018 - 05:42 #10
Ny status
Program #1
Burn USB med Rufus nu Ok. PC kan boot fra USB ;-)
Program #2
Her mangler jeg stadig .ISO fil. Kontakter firmaet mandag, da det er et betalings program
**
Vedr. Burn af USB, her må jeg konstatere at den medfølgende software til program ikke altid er tilstrækkelig til at brænde en brugbar boot-USB. Jeg har dobbelt testet med Program #1, og får kun en brugbar USB med Rufus. Jeg kan også se på indhold af USB at det den medfølgende software ikke får alt med. Selvom den skriver USB-boot er klar...
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. december 2018 - 07:00 #11
Jeg tester ofte iso afbildninger i oracle virtualbox .Har nogle ISO afbildninger som ikke umidelbart kan bruges via USB (feks  DOS ), men i VM  kan du teste at de virker som  "CD" .
Jeg bruger næsten altid https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
når jeg overfører til USB , Her kan du vælge flere måder at boote din ISO på
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. december 2018 - 09:42 #12
Tak for alle kommentarer, de var til stor hjælp.
God Søndag.