Avatar billede Brian Møller Juniormester
07. december 2018 - 20:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matrix formel med lopslag ud fra 2 kriterier

Hej

Jeg har data i 3 kolonner bestående af en dato, et tal og endnu et tal.
Det ser f.eks. sådan ud:

Søgekriterierne er datoen (som altid vil matche en af datoerne i data, da datosøgemulighederne er afgrænset) og tallet i kolonne B. Søgekriterie 2 kan variere fra 0 og opad og matcher derfor ikke nødvendigvis noget fra listen.
Det jeg ønsker er, at søgekriterie 2 finder det nærmeste tal nedad (som lopslag med funktion SAND) indenfor datoen. Værdien fra kolonne C skal findes.

Eksempler:
Dato 01-04-2019, søgekriterie 2 = 5, skal returnere 4
Dato 01-04-2019, søgekriterie 2 = 1, skal returnere 2
Dato 01-04-2018, søgekriterie 2 = 7, skal returnere 4

Håber det giver mening
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2018 - 20:57 #1
Med dine data i A1:C7, med datoopslagsværdien i E1 og søgekriterie 2 opslagsværdien i F1 prøv følgende matrixformel:

=MAX(IF(($A$1:$A$7=$E$1)*($B$1:$B$7<=$F$1);$C$1:$C$7))

på dansk:

=MAKS(HVIS(($A$1:$A$7=$E$1)*($B$1:$B$7<=$F$1);$C$1:$C$7))
Avatar billede Brian Møller Juniormester
08. december 2018 - 05:33 #2
Jeg får kun returneret 0 uanset hvad søgekriterierne er
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. december 2018 - 07:48 #3
Det er en matrixformel, så du skal huske at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.

Hvis ikke du kan få det til at virke, så se denne fil.

https://www.dropbox.com/s/5nmvl4ou4w2c4bs/MAX_HVIS.xlsx?dl=0
Avatar billede Brian Møller Juniormester
08. december 2018 - 09:26 #4
Smukt det virker