Avatar billede P_H Juniormester
09. december 2018 - 11:07 Der er 7 kommentarer

Kan ikke komme i kontakt med NAS over netværk. Netværksfejl.

Jeg er ramt ind i et problem med min Synology NAS. Efter at have skiftet internet udbyder fra Yousee (via telefonstikket) til Hiper (via Kabeltv stikket) kan jeg ikke kontakte NAS'en via mit netværket (via Quickconnect).
Jeg har sat LAN kablet mellem min computer og NAS direkte og er logget på NAS'en den vej.
I kontrolpanelet kan jeg se at Quickconnect er slået fra og kan ikke slåes til igen på grund af "Der er opstået en netværksfejl. Kontroller dine DNS- og netværksindstillinger".
Jeg har prøvet at søge efter en løsning men synes ikke at jeg kan finde en.
Hvad betyder fejlbeskeden helt præcist og hvordan og hvor retter/tilretter jeg dette?
På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2018 - 12:21 #1
Er det Windows 10 Er det sket efter de sidste Windows 10 Opdateringer? Får du en melding om at du ikke kan køre SMB-1 længere? Så kan den Aktiveres.
https://ibb.co/WK2FN54
Avatar billede P_H Juniormester
09. december 2018 - 13:02 #2
Umiddelbart tror jeg ikke det er Win 10, jeg har kontrolleret SMB-1, det er aktiveret.
Fejlen skete så snart jeg skiftede internet udbyder, så mit gæt er at det har noget med dette, forskel i opsætning af netværk måske?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2018 - 13:22 #3
Kan du se den i Kontrolpaneler under Enheder og Printere ellers så kør tilføj en enhed!
https://ibb.co/VQ36d6b
Skulle også gerne kunne ses i Stifinder. Har du en Driver disk så kør en reparation!
https://ibb.co/HBSkdzq
Avatar billede P_H Juniormester
09. december 2018 - 15:00 #4
Jeg kan ikke se den hverken i Kontrolpaneler under Enheder og printere eller i stifinderen, den dukker heller ikke op hvis jeg køre en tilføj enhed.
Hvis jeg tilslutter NAS'en direkte dukker den op i stifinderen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2018 - 15:04 #5
Du har sikkert haft den til at køre fast IP på dit gamle netværk. Det ny netværk har ikke nødvendigvis samme segment - eks. det gamle kunne sidde på 10.0.0.x netværket, mens det ny nu kører på 192.168.0.x

Du skal ind i konfigurationen af NAS´en, og i første omgang rette netværksindstillingerne - Kontrolpanel, Netværk, Netværksinterface. Her skal du vælge den aktive netværksforbindelse (formentlig "LAN"), redigere den, og så vælge "Hent netværkskonfigurationen autmatisk (DHCP)".
Se også i første faneblad, "Generelt", at der ikke manuelt er sat en standard gateway og DNS server.

Nu vil den få en ny netværks adresse på det ny netværk (som du også sætter din PC på - nu skal de ikke køre direkte mod hinanden) - og du skal så finde den. Da du ikke kender den ny adresse, skal du bruge "Synology Assistent" til at finde den med. Om nødvendigt, kan du nu gå ind og rette IP adressen til noget fast, men behold endelig den standard gateway, subnet mask og DNS server, der automatisk er blevet sat op. Så burde QuickConnect fungere igen.
Avatar billede frankefritz Novice
25. marts 2019 - 19:58 #6
Hej Ole Madsen

Du er GUD :-) - tak for indlægget
Avatar billede gepw Praktikant
19. marts 2020 - 07:36 #7
Hej Ole
Det virker også for mig. Tak