Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 19:09 Der er 19 kommentarer

Skift harddisk

Hej Computerworld

Jeg har en ASUS XU555A bærbar, hvor HDD er død. Jeg har tænkt mig at erstatte den med en 120GB SSD. Spørgsmålet lyder således, er 120GB nok til at få downloadet win10 og skolerelateret programmer? Jeg kommer ikke til at installere spil på den.

Skal man derudover købe en special beholder for at få SSD´et til at passer ind i bærbaren.

Her er linket til SSD´et som jeg har kigget på:
https://scidata.dk/hardware-85/harddiske-og-ssd-96/ssd-2-5-104/kingston-a400-120gb-842.html

Tak på forhånd :)
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 19:10 #1
hov det er en Asus XU555UA
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 19:11 #2
ups det er Asus X555UA

min fejl haha XD
Avatar billede INK Ekspert
13. december 2018 - 19:21 #3
Jeg ville købe mindst 256GB, eller bedre denne

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274

Til 666,- kr. En på 256GB koster lidt mindre.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 19:34 #4
Hvis du har (eller familien har) office365-abonnement, så kan du placere alle filer der (god plads), og kun have dem lokalt, som du arbejder på. Så kan du fint være på 256Gb. Har du ikke adgang til masser af plads i skyen, så tag en disk på 500Gb.
Det er lidt som at købe en telefon - vælger du den på 16Gb, så skal du have en ny næste år, fordi der ikke er mere plads, og den kan ikke udvides. Så er det smartere, at tage en 64Gb og så bruge den telefon i 3-4 år (og det er billigere)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2018 - 19:52 #5
Ja som ink skriver. Du skal fordoble din udgift og få 4 gange så meget plads. Det er da en god deal :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2018 - 20:04 #6
vis du ikke bruger DVD Drevet så kan du både have HDD & SSD Jeg har lige lavet en ASUS X555UA Med en 250GB og den gamle 500GB. dr sidder en holder med 4 skruer på Harddisken du skal tage af og montere på SSD'en  derud over har jeg isat en Harddisk Holder hvor DVD Drevet var med den gamle Harddisk.
Og hvis du ellers sørger for at holde renset opryddet er 250GB rigeligt
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 20:41 #7
Det lyder som om at 120 GB er for lidt fra jeres synspunkt. Men er det ikke nok bare til skolebrug?
Avatar billede INK Ekspert
13. december 2018 - 21:02 #8
Hvis dit budget kun tillader en 120 GB SSD disk, så er det jo det. Selvfølgelig kan du bruge den som skolekomputer. Vi påpeger kun, at for en beskeden merudgift kunne du få 500 GB, hvilket ville fremtidssikre din PC.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2018 - 21:16 #9
Se hvor mange programmer jeg har på min og de fylder blot 44GB.
Så køb du blot en på 120GB
https://ibb.co/0B0rdTs
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 21:23 #10
Tusind tak jeg køber en med 120 gb. Er der nogen herinde der ved hvordan jeg kan recover filerne fra min harddisk. Grundet til jeg skifter er fordi når jeg starter den op, så siger den BCD missing.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2018 - 21:41 #11
Det ville måske være en ide at foretage en reparation har du et installations medie?

https://ibb.co/drpV1gs
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 21:54 #12
Jeg har prøvet at lave en bootable usb, men ligeså snart jeg skriver fixboot så siger den acess denied... Der vidst også fysiske skader på harddisken sommetider laver den klik-lyd når jeg løfter bærbaren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2018 - 21:58 #13
En advarsel - betragtning om man vil - de andre ikke har været direkte inde på.

En SSD "slides" pr antal skrivninger i hver hukommelsescelle. En systemdisk vil altid have behov for midlertidige filer, og har du eks. 100GB brugt, og kun 20GB ledig, vil de 20GB hukommelsesceller der er tilbage, blive overskrevet 5 gange hurtigere, end hvis du havde alle 120GB celler ledige.
Det vil næppe heller være noget problem - men så får du en enkelt videofil, der fylder 15 GB, og har kun 5 GB ledige... - og disse slides pludselig rigtig hurtigt.

Det korte af det lange er, at med en SSD disk er det vigtigt at have masser af ledig plads - ellers risikerer du at cellerne pludselig er slidt op.

Og desværre har jeg i mere end ét tilfælde (3 for at være præcis) været ude for, at når de første celler er slidt op, så dør hele SSD disken.

Så overvej dit pladsbehov nøje - jeg ville ikke længere turde nøjes med 120GB... - og omvendt er der jo en del "studiebærbare" der kører på noget så latterligt som en 32GB SSD disk, så det kan jo lade sig gøre...
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 22:24 #14
Helt enig med #13.
De som mener, at man sagtens kan nøjes med 125GB, har ikke forstået, at det  ikke bare drejer sig om, at man har plads nok til installationerne. Men at der skal være "arbejdsplads" Her er et link, som giver en let forståelse af problemet.
https://www.seagate.com/gb/en/tech-insights/ssd-over-provisioning-benefits-master-ti/
Avatar billede kurtba Ekspert
13. december 2018 - 22:43 #15
Det er jo normalt altid et problem, når der høres kliklyde, da det kan være læsearmen som rører ved skiverne.
Umiddelbart er det ikke fixboot kommandoen, som du skal eksekvere, men i stedet denne
https://www.lifewire.com/how-to-rebuild-the-bcd-in-windows-2624508
Avatar billede Henrik Juniormester
13. december 2018 - 23:14 #16
Skal jeg bruge en installation medie til det? Jeg har hentet installations medie fra microsoft hjemmeside
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2018 - 12:37 #17
hopper af tråden her.
Der er åbenbart en der hjælper her der er klogere end vi andre er ;-)
Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 02:00 #18
Kurtba
Jeg prøvede de ting som der stod på hjemmesiden, men det virkede ikke...
Avatar billede kurtba Ekspert
15. december 2018 - 14:27 #19
Det tyder jo mere og mere på, at din harddisk er defekt.
Jeg vil som flere andre anbefale dig at minimum købe en på 240 gb, da man hurtigt bruger mere plads, end man lige tror. Bl.a. vokser windows ret meget efterhånden, som der kommer flere og flere opdateringer.
Jeg kan se, at du havde set på en hd på 120 gb til ca. 300 kr. Du kan få en på 240 gb, til samme pris.
https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/ssd-solid-state-drive/?kapacitet=min!257698037760&graenseflade=serial+ata-600&sortering=pris&sort_retning=asc
Du skal ikke købe en speciel holder. Den eksisterende harddisk sidder i en holder, og der passer ssd disken også i.
Hvis du har data på den gamle hd, som du gerne vil redde, er det en helt anden historie. Hvor meget vil man ofre på det osv. Der skal man enten have en dock, så man kan tilslutte den via usb til pc.en, eller sætte den direkte ind i en anden pc. Det vil typisk være en stationær, da de fleste bærbare ikke har plads til en ekstra hd. Så installerer man et eller flere recovery programmer og forsøger om man kan få kontakt med hd og redde dataene ud.
Ud fra din beskrivelse kan  man ikke lige sige, om din hd er helt død eller ej. Hvis den snurrer er der en rimelig chance for at redde data, men hvis den er helt død, skal den til specialfirma, og det koster kassen.