Avatar billede Rusty_55 Juniormester
14. december 2018 - 19:24 Der er 33 kommentarer

Svigerfar skal ha' ny bærbar...

Svigerfar (70 år) skal ha' ny pc til netbank, læsning og udskrivning af e-mails, mv.

Samtidig så får jeg at vide at budgettet er meget lille (~2.000kr).

Jeg er lidt forsigtig med at købe pc'er i denne prisklasse. Sidste gang var det lige ved at gå galt: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1017721?k=8261553
Det endte med at vi fik den HP til at køre noget bedre ved at slå forskellige mobilitetsindstillinger fra, med decideret hurtig blev den aldrig.

Så jeg modtager rigtige gerne forslag til en billig bærbar til helt basale funktioner.

Pft.!
Avatar billede INK Ekspert
14. december 2018 - 19:37 #1
Har I overvejet en tablet/iPad. Billigste iPad koster lidt over budgettet.
Avatar billede falster Ekspert
14. december 2018 - 19:45 #2
Andre muligheder:
www.brugtecomputere.dk
eller
www.refurb.dk
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
14. december 2018 - 19:46 #3
De har en iPad i forvejen, men svigerfar er vist mest til noget med rigtige taster ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. december 2018 - 19:49 #4
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. december 2018 - 19:56 #5
Elgiganten har en  bærbar til 1699,- Måske det var noget....
Det er med 14" skærm, er det for lille?
Avatar billede mort1 Ekspert
14. december 2018 - 20:29 #6
Jeg ved ikke, hvad det er Elgiganten har til den pris, men der er jo under alle omstændigheder 2 års reklamationsret - Jeg forstår godt, at din svigerfar gerne vil have noget med et rigtigt tastatur, mus osv. og det behov du mener din svigerfar har ser ud til at kunne klares af "hvad som helst", ingen store krav til regnekraft eller hastighed eller skærm - Hvis der er kram i den omtalte, så er det da den han skal have. Det eneste der kunne afholde mig fra at købe den er, hvis det virker som noget plasticbras, så skal han måske er prisklasse op.
Avatar billede Slater Ekspert
14. december 2018 - 22:24 #7
Til den brug og det budget lyder det jo egentlig som et af de tilfælde hvor en Chromebook kunne være perfekt.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2018 - 22:34 #8
de små computere med corei3 til 2000, 3000 kr er alt for langsomme og har ikke ram nok. han kommer til at fortryde det noget så grusomt. windows 10 er latterligt langsomt på de små computere. nu er du advaret!

jeg synes at den her klarer opgaverne. ram nok, og corei5.
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-V130-14IKB/2673955
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2018 - 22:36 #9
du kan typisk få en brugt Lenovo thinkpad på den blå avis for 15-1800 kr
en Thinkpad er at sammenligne med en mercedes, og den har en skidesmart musejoystick lige midt i tastaturet så man kan styre den med 1 finger
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2018 - 22:39 #10
det her ser skidegodt ud! - 2399 kr
https://www.dba.dk/lenovo-thinkpad-t530-core-i7/id-1050900997/

den anden er lidt mindre power, - 2900 kr
https://www.dba.dk/lenovo-thinkpad-t450s-lynh/id-1050899687/

den her kan også klare det, sådan en har jeg selv, kun 1299 kr
https://www.dba.dk/lenovo-thinkpad-t440-core-i5/id-1050881345/
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2018 - 00:25 #11
Brugte bærbare kan være en god ide, men check altid alderen. Hvis den er mere end 2 år gammel, så glem det.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 07:47 #12
Jeg ville også overveje forslaget i #4..

En Lenovo er nærmeste ikke til at slå ihjel..

De yder et års garanti.. Og jeg ville gå efter en "Grade B"
https://www.datamarked.dk/950
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 08:10 #13
Enig med sidwawe i at nye billige computere (2000 kr og derunder) med Win 10 64bit og kun 4 gb ram bliver for kedelig at arbejde med.
Var selv med til at købe en til min svigermor for et par år siden. Den er efter kort tid blevet dræbende langsom.
Og problemet med denne pc er at cpu bare er for sløv til at klare opgaven.
Jeg ville ikke være bange for at købe brugt udstyr bare man får tjekket det ud hvordan det er behandlet og plejet med rengøring. Om det så er to tre år gammel gør ikke noget bare man har passet på stumperne.
Der er en der nævner Chromebook. Jeg har ikke erfaring med disse computere, men jeg vil formode at de er hurtige. Og hurtighed til formålet her vil jeg mene er det vigtigste. Skal man gemme ting, kan man jo have en ekstern harddisk man kobler på.
Refurb er også efter min mening en god mulighed.
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
15. december 2018 - 08:16 #14
Mange tak for overstående svar.

Jeg vidste slet ikke at brugte maskiner var en praktisk mulighed.

Lenovo maskinerne på datamarked.dk ser gode ud, men er der nogen der har erfaring med at købe en sådan "genbrugt" pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 08:18 #15
Ikke bærbar. Har købt et par stationære, men det er også lettere at overskue da man kan tage siden af og se hvordan den ser ud.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 08:21 #16
#13  Er ret enig..
Dog ville jeg se lidt på "brugerens" alder.. Ikke, at 70 år er unormalt for nutidens computer nørder, men er man vant til Windows, så er en Chromebook noget anderledes.

Ville også klart anbefale ikke mindre end en 15" skærm ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 08:29 #17
#14.. Har tit handlet brugte bærbare.. Men ikke fra Datamarked.

Jeg vil dog klart hellere købe derfra, end fra fx. DBA..
Deres bærbare er typisk tidligere kontormaskiner. De er sjældent mishandlet.

Der er også IBM at vælge mellem.. Er samme gode kvalitet/computer som Lenovo.
(Kært barn, mange navne) ;)
https://www.datamarked.dk/brugt-ibm-baerbar-computer_949.html
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 08:53 #18
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 09:12 #19
Nu er 128 Gb ssd jo ikke en stor størrelse, og man kan supplere med et ekstra drev så man får mere plads.
Hvis harddisk i den gamle pc er ok kunne man bruge dette som drev no. 2. det gøres ved at indsætte det  der hvor dvd drev normalt sidder:
https://www.youtube.com/watch?v=RCV452OgNkw
En SSD skal altid mindst have 10% eller mere plads på drev for at beskytte det mod slid.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 10:04 #20
#18.. Ville nok ikke gå efter en "grade C".. Men en "Grade B" som minimum ;)
https://www.datamarked.dk/klassificering_893.html#pc
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 10:12 #21
#20 Jo men så får du nok ikke en pc med  rimelig hurtig cpu,ssd, 15,6" skærm og 8 gb ram til 2000kr og derunder
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 10:24 #22
Den her er en grade B, men er ikke på højde med den anden med hensyn til ydelse:
https://www.datamarked.dk/p/11654832/lenovo-thinkpad-l520-intel.html?__ref=ComputerSearch
Vil mene man bør have 8 GB ram i den.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 10:26 #23
#21.. Mon ikke at 4 GB ram er alt rigeligt til det trådstarter skriver som behov ?? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 10:30 #24
#22  Den ville jeg bestemt ikke være bange for at anbefale.. Til "bedstefar"..
Selv til mit eget brug, ville den opfylde mit behov ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 10:32 #25
Ikke rigeligt nej.
Kan se her på min pc med Firefox åbent med 3-4 vinduer åbne og de programmer jeg har kørende (AV mm) at den hurtigt lander på 3 Gb og derover. Og er der noget en SSD ikke har godt af er at den skal fungere som ekstra ram. Så nej ram skal man ikke have for lidt af.
6Gb er dog måske nok i dette tilfælde.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 10:35 #26
#24 Ram kan jo også altid tilkøbes hvis der ikke er nok i den.
Avatar billede mort1 Ekspert
15. december 2018 - 10:37 #27
Efterhånden har vi været langt omkring for at finde ud af, hvilken "ny bærbar" svigerfar skal anskaffe, men hvis behovet er det Rusty_55 beskriver - "netbank, læsning og udskrivning af e-mails, mv." - og at "mv". ikke dækker over tung videoredigering, så kan det være fuldstændig lige meget om det er core i3, i5 eller i7, eller om det er en SSD på 128 GB eller HD på 1 TB, det behov vi taler om "kræver ikke noget".
Skal jeg foreslå noget må det blive:
Find en bærbar som I selv synes virker fornuftig og gedigen, uanset hvilken processor og SSD/HD den nu har (Hvis det bliver en brugt, så ville jeg personligt holde mig fra DBA, hvor man efter min mening med sikkerhed ikke får sikkerhed for noget som helst)
Vælg Windows, ikke fordi det er bedre end Linux eller en Chromebook, men hvis man en dag får brug for et godt råd, så er der væsentlig flere som kan hjælpe med Windows end med de øvrige styresystemer.
Avatar billede mort1 Ekspert
15. december 2018 - 10:45 #28
Til jer der taler om RAM:
Mon ikke der stadig er ret mange 32 bit maskiner i omløb - 32 bit maskiner har aldrig kunne køre mere end 4 GB RAM og det er jo faktisk gået glimrende. I dag, hvor nye maskiner vel er 64 bit er 8 GB nærmest en standardkonfiguration, hvor man så kan bygge på, hvis der er særlige behov - Det er der næppe i dette tilfælde.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2018 - 11:01 #29
Er totalt enig i både #27 og #28.. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 12:09 #30
Den Acer bærbar jeg var med til at købe til min svigermor med 4 GB ram var pre installeret med  Windows 10 Home 64 bit system, og jeg tror at det generelt er sådan at de er installeret.
Så skal man have 32 bit på så er det om igen med at installere styresystemet.
Her er en af disse billige computere:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/11331/hp-stream-14-cb087no-14-barbar-computer-hvid
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 13:04 #31
Og det er jo kun nye computere jeg her mener :-)
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
15. december 2018 - 14:24 #32
På baggrund af de mange svarer overfor, tænker jeg at den tidligere nævnte https://www.datamarked.dk/p/11654832/lenovo-thinkpad-l520-intel.html?__ref=ComputerSearch er den bedste løsning, den kigger jeg nærmere på ;-)
Avatar billede kurtba Ekspert
15. december 2018 - 21:25 #33
Når du tænker, så hav lige i baghovedet, at den du kigger på nu, er 7-8 år gammel. Da den kom frem, var den ikke af de dyreste på markedet, ca. 4.000 kr. De garanterer kun, at batteriet kan holde i ca. 1 t, så han skal forhåbentlig  kun bruge den med strøm til. Ellers kan der hurtigt blive behov for et nyt batteri.
Den er dog opgraderet med en ssd disk, da den ikke er født med den, så det er da et plus.
Personligt synes jeg, at det er for dyrt for sådan en gl. pc. Der kan man få meget mere for pengene ved at købe privat. Bl.a. den T440, som Sidwave henviser til og som kun koste 1299 kr. Der får du en pc, som er væsentlig nyere og bare har et indhold som er på et meget højere niveau, end den du ser på nu.