Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 11:50 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Gendan harddisk

Hej Computerenworld
Når jeg starter min compute får en blue screen of death,z hvor der står "BCD is missing" Jeg har prøvet fixboot, men der står at acess denied. Hvad skal jeg gøre? Jeg har skolerelaterede filer, som jeg rigtigt gerne vil have fat på. Harddisken laver også klik-lyd når jeg sommetider løfter eller rykker computeren. Jeg ved godt at jeg skal få den udskiftet, men vil rigtig gerne have fat på filerne først.
På forånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2018 - 12:04 #1
Hvis den siger kliklyde, har den en mekanisk fejl. Så vil det kun gøre det værre og værre, at du forsøger at reparere den.

Du skal have fundet en fungerende PC, og have den sluttet til som sekundær harddisk. De fleste bruger i dag et USB-kabinet, man sætter disken i, så man sætter den til som USB-disk. Så kan du tilgå filerne direkte, og kopiere dem ud du skal bruge. Men des mere "tomgang" den får lov at køre, des mindre bliver chancerne for at redde filer ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 12:16 #2
#1 Enig :-)
Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 12:16 #3
Hvilken slags usb-kabinet skal jeg bruge?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2018 - 12:40 #4
Det kommer an på størrelsen (den fysiske) af harddisken, og hvilket interface den har.

De fleste diske har i dag fortsat SATA interface, så det antager jeg din også har.

Du behøver ikke et helt kabinet, hvis ikke du skal bruge disken bagefter til yderligere data - så er det nok med et konverteringskabel (og da disken er død, skal du IKKE bruge den :-)

En som https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-3-0-til-sata-adapter-2-5tm.asp vil være fin... - du kan spare 10-15 kroner ved at se dig lidt for, men får så også kun USB2 hastighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 12:49 #5
Er disken en 3,5" til stationær, kommer du ikke udenom et kabinet eller en dock, da 3,5" disken også bruger 12 volt, hvor de mindre 2,5" diske kan nøjes med 5 volt.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 12:50 #6
men umiddelbart på indlægget så må det være en bærbar ikke?
Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 13:10 #7
Ja, der er en Asus X555UA notebook bærbar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2018 - 13:10 #8
Det er da rigtigt - jeg glemte at de store diske skal have mere strøm... - det kan nu stadig klares med en lille adapter - denne leveres med ekstra strøm, og kan derfor også bruges til de "store" 3,5" diske: https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-3-0-til-sata-adapter-2-5tm-3-5tm.asp
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 13:13 #9
#7 så er vi på den lille 2,5" disk :-)
Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 13:16 #10
Vent hvilken link skal jeg gå ud fra? Den første eller den anden?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 13:19 #11
Link i #4 burde være nok for din 2,5" disk :-)
Avatar billede Henrik Juniormester
15. december 2018 - 13:22 #12
Takker 😉
Avatar billede puren Ekspert
17. december 2018 - 01:56 #13
som #1 skriver kliklyde = mekanisk fejl

afsted til IBAS med den