Avatar billede mort1 Ekspert
16. december 2018 - 15:10 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Formindske video

Jeg har lavet noget video, som desværre fylder lidt mere end de 4,7 GB, der kan være på en standard DVD - Er der et program (gerne gratis) hvori man kan formindske, ikke ved at beskære men ved at slække lidt på kvaliteten, så HD opløsningen f.eks. ændres til HD-10% ?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2018 - 16:00 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2018 - 16:31 #2
Samme format som DR.TV sender deres Videoer i.
https://ibb.co/CMqQr71
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. december 2018 - 18:13 #3
Hvis du ikke vil slække på kvaliteten,
Dual Layer DVD skiver rummer 8,5 GB
Avatar billede mort1 Ekspert
16. december 2018 - 18:41 #4
"1 - Jeg har været inde på den side du anbefaler, men har endnu ikke hentet noget. Det ligner en side, hvor man nærmest ikke kan undgå, at få alt mulig "stads" med, når man downloader, hvis man overhovedet kan finde ud af, hvilken knap der downloader hvad.
#3 - Jeg tror ikke det har betydning i dette tilfælde, at slække kvaliteten en smule - og så har jeg en ide on, at man ikke bare kan skrive / læse Dual Layer DVD ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2018 - 18:55 #5
#4
Jeg forstår udmærket din skepsis angående alt det "stads" der måske kommer med.
Jeg her selv prøvet det, og det var så galt et købe-program. Der kom noget med der hed "bonjour". Det opdagede jeg først da det var for sent. Det lå i reg.databasen, og kunne ikke fjernes. (se linket)

https://ibb.co/fMHxt9p
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. december 2018 - 19:04 #6
Mine ældgamle DVD-drev skriver og læser Dual Layer.
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2018 - 19:46 #7
Sund skepsis er altid godt, så blot et par tips:

1) Undersøg om en downloadet installer kan pakkes ud. I dette tilfælde kan avidemux_2.7.1_win32.exe pakkes ud med et zip-program (f.eks. 7-Zip). Så kan man undersøge indholdet, slette mapper med demoer plugins o.l. Derefter kan man prøve at afvikle programmet - exe-filen - uden installation, hvis man har lyst.

2) Om Bonjour fra Apple. Se f.eks.:
https://maxuninstaller.com/howtouninstallguides/how-to-uninstall-bonjour-service-download-bonjour-service-removal-tool/
Avatar billede mort1 Ekspert
16. december 2018 - 19:49 #8
#6 Det gør min(e) også, selv om jeg, så vidt jeg husker, aldrig har udøvet den disciplin - Det mest sandsynlige er altså, at alle (stort set) kan læse DVD dual layer.
Avatar billede kurtba Ekspert
16. december 2018 - 19:54 #9
Man skal aldrig hente noget fra Softsonic. De fylder alle programmer med crap. Hent i stedet fra de officielle hjemmesider.
Den officielle hjemmeside for Avidemux er her
http://fixounet.free.fr/avidemux/
Avatar billede kurtba Ekspert
16. december 2018 - 19:58 #10
Er i øvrigt enig med FinnRasmussen. Alle dvd drev kan uden problemer læse og skrive duallayer skiver.
Nu har du i øvrigt heller ikke skrevet noget om, hvilket format du har lavet filmen i. Er det som alm. dvd med ts filer, eller er det avi, mpg osv. Nogen er nemmere at komprimere end andre.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2018 - 19:58 #11
Det er selvfølgeligt op til dig selv men der kommer ikke noget andet med!
Direkte download!
https://avidemux.en.softonic.com/download#

https://ibb.co/dD3xM53
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2018 - 20:31 #12
Lige et forsigtigt spørgsmål: Du regner vel ikke med at kunne brænde HD på en DVD-skive og så afspille den på en DVD-afspiller?
Avatar billede mort1 Ekspert
16. december 2018 - 21:23 #13
#12 - Filmene er lagt på computeren i HD format, og er vel stadig HD når de bliver brændt - de fylder i hvert fald det samme, men det er faktisk ikke så afgørende,  det afgørende er, at jeg kan bringe ca 5 GB ned på 4,7 GB, så de kan være på en standard DVD.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2018 - 21:25 #14
#12 Det kunne man godt have en mistanke om.
Det gode er at en BD brænder i dag er nede i en meget fornuftig pris.

https://www.proshop.dk/?s=BD+br%C3%A6nder
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2018 - 21:34 #15
#13.  DVD-afspillere kan ikke afspille videoer i HD-format, og du kan heller ikke brænde HD-video med en almindelig DVD-brænder. Til det skal du bruge Blu-Ray-udstyr.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
16. december 2018 - 21:39 #16
En standard DVD (ikke BluRay) er 720x576 punkter, anamorf (dvs. med aflange pixels), interlaced (dvs. opbygget af to halvbilleder). Det er en slags MPG2 fil. Hvis du vil brænde andet end det til en DVD vil programmet konvertere det til dette.
Hvis det fylder for meget vil bitraten blive sat ned (der tabes kvalitet). I fuld kvalitet 6000kbit/s kan der være en time på en DVD, op til ca. 2 timer med kompression.
Du kan brænde DVD fra fx MP4 film med https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/5510 et meget nyttigt program
Avatar billede mort1 Ekspert
16. december 2018 - 22:04 #17
Jeg er sikker på, at I har ret alle sammen, men for mig handler det reelt bare om, at bringe en mp4 film ned så den kun fylder 4,7 GB, i stedet for 5.
Da det er ikke muligt at afkorte filmen yderligere
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2018 - 23:46 #18
Avidemux, som nævnes ovenfor, er en af de anbefalede i denne artikel:

https://whatvwant.com/best-free-video-compression-software/

(Og poko1 har ret i, at hans link har den samme officielle version, som kurtba linker til.)

Så du kan tage den, hvilket af de to steder, du ønsker.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. december 2018 - 18:04 #19
Det gode gamle DVDshrink, som stadig virker, er netop beregnet til at reducere størrelsen på DVD Video, så hvis det er meget vigtigt, at videoen stadig er i dette format, kan du bruge dette program.

AVIdemux og Xmedia Recode kan begge outputte til DVD Video. Jeg har brugt sidstnævnte til alt muligt i snart otte år.

... Meeen jeg ville godt nok kun vælge at forringe en moderne videos kvalitet til 720x576 25 fps MPEG2 (som VOB-filsegmenter) af rent nostalgiske grunde - eller fordi modtagerens afspilningsudstyr er meget gammelt.

Normalt ville jeg bare smide videoen i original opløsning (som sandsynligvis er noget bedre end 480p eller 576p) i H.264 video som enten MKV eller MP4-fil på en USB-stick, som ethvert nogenlunde nyt TV-apparat kan læse. Endnu nemmere er det, at afspille den fra PC'en til TV'et, hvis du har en Chromecast. PC-appen Videostream for Chromecast (www.getvideostream.com) gør det fremragende.
Avatar billede mort1 Ekspert
18. december 2018 - 21:46 #20
Som nogle sikkert har opfattet, så er mit kendskab inden for området ret begrænset. Jeg optager nogle videosekvenser ind over dagen, ugen, måneden og året, dem redigerer jeg foreløbig i det gamle Microsoft program Movie Maker, og lagrer den i bedste kvalitet - der er kun 2 muligheder: For computer og for High Definition display.
Det er denne "HD" version der fylder for meget, hvorfor jeg altså havde behov for at formindske en smule.
Jeres forslag peger stort set alle i samme retning, AVIdemux. Desværre vil min pc ikke installere dette program, men bl.a. Falster henviser til test af programmer som har mulighed for at formindske video, her er AVIdemux nævnt, men også Format Factory, som jeg uden problemer kunne installere. Jeg har ikke rigtig sat mig ind i mulighederne med Format Factory, med hoppede direkte på en indstilling som også flere af jer har anbefalet mig: MP4 / H.264 - Det har fungeret rigtig godt, selv om jeg oprindelig var lidt bekymret idet jeg syntes, at filerne blev lidt for små. Meningen er, at de færdige små videoer skal kunne ses på et tv, og det giver et ganske godt resultat både på et 100 Hz og et 50 Hz tv.
Tak for hjælpen - flere af jer skal have markering for løsningen, men det kan jeg først vende tilbage til i morgen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. december 2018 - 00:13 #21
De fleste inkl. jeg har svaret udfra en ide om at du vil lave en "standard DVD" dvs. en film som kan afspilles på en alm. DVD afspiller, men i #17 siger du at det bare drejer sig om at formindske filen så den kan være på en DVD. Og det er jo noget helt andet. Men hvis den ikke skal afspilles på en DVD-afspiller, hvorfor skal den så være på en DVD?

Som #19 skriver vil det være nemmere bare at distribuere filen på en USB stick uden at formindske den. Den kan afspilles direkte på de fleste moderne tv.

Hvis din fil er MP4 er der masser af videoredigerings-programmer hvor du kan indlæse filmen og vælge hvor meget den skal komprineres når den skal gemmes, så kan du få den til at fylde så lidt du vil. De øvrige svar tyder på at Avidemux er løsningen på dette.

Ellers er der en nem online viderokonverter her
https://convert-video-online.com/
desværre maks. 2GB

ellers evt.
https://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/
Avatar billede mort1 Ekspert
19. december 2018 - 13:36 #22
#21, Du skriver "De fleste inkl. jeg har svaret ud fra en ide om at du vil lave en "standard DVD" dvs. en film som kan afspilles på en alm. DVD afspiller, men i #17 siger du at det bare drejer sig om at formindske filen så den kan være på en DVD.
Og det er jo noget helt andet. Men hvis den ikke skal afspilles på en DVD-afspiller, hvorfor skal den så være på en DVD?" skriver du.
Det er vel nærliggende, at forestille sig, at DVD'erne nok skal afspilles på en eller anden måde, og hvorfor det er "noget helt andet", hvis den skal / ikke skal  afspilles på en DVD afspiller, forstår jeg ikke.
Spørgsmål har fra start udelukkende gået på at formindske materialet så det kunne være på en "almindelig DVD" (4,7 GB), hvilket jeg gentager både i #13 og #17, fordi det materiale jeg ønsker at brænde på DVD'en fylder for meget.
Mit spørgsmål, hvis nogen efterhånden kan "huske" det, gik kun på at finde et program, hvormed jeg kunne formindske materialet, så det kunne ligge på en standard DVD - Når jeg ikke nævnte USB i spørgsmålet var det fordi det ikke er relevant i situationen.
Men - Tak til jer alle for indspark, også de mindre relevante, med lidt held hænger noget af det ved, så har jeg det den dag jeg får brug for netop det.