Avatar billede Slettet bruger
21. december 2018 - 12:04 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Konvertere CDA lydfiler til MP3

Jeg har en CD med lydfiler (Min egen, fulgte med en bog) men jeg kan ikke afspille dem på computeren.
Jeg har gjort det for et år siden, men har glemt hvordan.
Troede at Audialis kunne, men det kan den åbenbart ikke.
Hvis jeg bruger computerens CD/DVD drev kører det fint.
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2018 - 12:44 #1
Du kan ikke bare kopiere lydfilerne direkte fra CD'en til computeren. De skal "rippes", for at få det til at virke. Til det kan du bruge f.eks. Windows Media Player, og metoden kan du læse om i linket herunder:

https://www.lifewire.com/copy-music-from-cds-windows-media-player-2740880
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 14:18 #2
Kan vel ikke være cda filer du har på den cd. Normalt vil afspillere som Windows Media player og VLC kunne afspille dem direkte.
Har du prøvet at højreklikke og vælge program til åbning af filer?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2018 - 14:32 #3
#1 Tak for linket, det vil jeg prøve.

#2 Jo det er cda filer, og hverken Media player, SM player eller VLC kan køre dem.
Filerne indeholder nogle øvelser i Mindfulness, og kan bruges i forbindelse med læsning af bogen. Måske er det et forsøg på, at hindre kopiering til andre som ikke har købt bogen? Men jeg vil gerne have dem på USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 14:42 #4
Nogle gange kan dette kopi sikringsprogram annulleres til at starte ved blot at holde shift knappen nede når cd sættes i. Og herefter kan du så måske rippe dem over med enten Mediaplayer eller et brænder program.
Har selv Ashampoo Burning Studio 6 Free der kan det :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2018 - 15:23 #5
#4 Ok ser på det. Har fundet mine mp3 lydfiler med Recuva, men de har taget skade
og kan ikke afspilles.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2018 - 16:01 #6
Så fik vi klaret det i skøn forening. Milter bidrog med ideen om, at filerne skulle ribbes fra CD, og 220661 med ideen om et program som kunne det.
Det fik mig til at erindre, at jeg vis engang havde brugt et program til det formål.
Og blandt mine programmer fandt jeg så Free CDA to MP3 converter, som kunne ribbe filerne til PC. Så det er nu gjort, og det virker, jeg har afprøvet dem.
Så mange tak for jeres hjælp. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 16:04 #7
Velbekomme.
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2018 - 16:08 #8
CDA-filer er ikke lydfiler. De er kun små datafiler med oplysninger om, f.eks. hvor på en lyd-cd, de enkelte numre befinder sig. Hvis du højreklikker på den => Egenskaber, vil du finde ud af, filen kun fylder nogle få bytes.

https://file.org/extension/cda

Hvis du sætter en lyd-cd i computerens cd-drev og kopierer cda.filen til et sted på din computer, f.eks. ved at trække filen til skrivebordet med musen eller højreklikke den => Kopier, så vil du ikke få lyddelen med. Derfor skal cd'en rippes.
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2018 - 16:11 #9
WMP kan også både rippe og brænde lyd-cd.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2018 - 16:15 #10
Tak for oplysningerne, og du har ret i størrelsen. Der er 6 filer på i alt 71.1MB :-)
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2018 - 16:20 #11
Velbekom :-)