Avatar billede AlexanderL Novice
25. december 2018 - 14:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af router.

Hej.

Jeg står og skal til og købe en ny router da den der følger med Stofa, ikke har det bedste WiFi, vi har et 2 plans hus på 140m2. min router står ned i  stuen i det ene hjørne, og min pc står oven på og kører på wifi,

jeg har kiggede lidt efter en
ASUS RT-AC3200  eller
Netgear RX500  eller
et Mesh System fra Linksys Velop

mig og konen har 2 børn som også bruger internettet og jeg gamer/steamer engang imellem.

jeg har en 300/300mbit forbindelse.

Hvad skal jeg vælge? vil gerne at jeg også har mulighed for at styre det via en app.
Avatar billede INK Ekspert
25. december 2018 - 15:14 #1
Alle tre løsninger vil være gode, men ikke bedre end dit hus tillader 😀
WiFi har det svært med at trænge igennem eksempelvis jernbeton (etageadskillelse?).
En god løsning kunne derfor være, at beholde din nuværende router, der dækker stueetagen og så etablere et kablet accesspunkt på 1. salen.
Kablet kan være trukket direkte mellem de to enheder, eller via en powerline forbindelse. Disse fås også med wifi indbygget, og så sparer du en ekstra enhed.
Mange løsninger har tidligere været foreslået her på sitet.
Prøver lige at søge efter en brugbar model.
Avatar billede INK Ekspert
25. december 2018 - 15:20 #2
Prøv at se dette link, hvor Kurtba har et forslag
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1023109?k=8293301
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2018 - 16:26 #3
direkte usmart at have en router i hjørnet af et rum. signaet flakker rundt
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. december 2018 - 09:43 #4
Hvis du ikke har en masse specielle behov (port-forwarding o.l.), så skift til mesh.

Det er genialt til at sikre solid, hurtig og enkel dækning, uanset hvor stort et område, du ønsker at dække.
Avatar billede AlexanderL Novice
26. december 2018 - 21:38 #5
#3 ja, enig, men nu er det der mit fiber kommer ind :)

#4 ville det ikke vær muligt og port forward med et mesh system?
Har du nogen forslag til et godt mesh system?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. december 2018 - 21:50 #6
Du kan også forwarde porte i et mesh netværk, jeg har bare haft lidt uheldige oplevelser med det - det kan sagtens være blevet bedre over tid.

Men både Google, Ubiquity og D-Link har systemer, du kan have tillid til.
Avatar billede AlexanderL Novice
26. december 2018 - 21:58 #7
#6
Jeg tænker også at et mesh system ville være bedre end bare en ny router, vil det gøre en stor forskel at købe et tri-band frem for et Dual-band ? :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. december 2018 - 22:05 #8
Jeg ville ikke selv bruge penge på det. Bare der er noget til de bånd, dine enheder understøtter, så skal mesh-routerne nok selv sørge for resten.